شناسهٔ خبر: 54971668 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

در اولین پنل هم‌اندیشی تخصصی از ایده تا بازار؛

نحوه حمایت پارک‌های فناوری برای تجاری‌سازی ایده تشریح شد

در اولین پنل هم‌اندیشی با موضوع «از ایده تا بازار در شرکت‌های نوپا» که در نشست مدیران مراکز رشد کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، نحوه حمایت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری سازی ایده تشرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم  به نقل از شهرک علمی و تحقیقاتی  اصفهان، کتایون رحیم زادگان، مدیر دفتر طرح‌های پژوهش و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه ما از شرکت‌ها حمایت می‌کنیم تا بتواند به بازار هدف خود دست پیدا کند، ادامه داد: انتخاب نوع صحیح حمایت هدف اصلی این موضوع است. دو نوع حمایت در این خصوص وجود دارد که یکی، حمایت ایده محوری و دیگری حمایت توسعه محصول از محل منابع مالی داخلی شهرک است که با نظارت شهرک در اختیار شرکت‌های مرکز رشد قرار می‌گیرد.

وی افزود: حمایت‌های ایده محوری یک بار در طول دوره رشد به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. در این بخش ابتدا جلسه راهبری برگزار می‌شود که هدف و خروجی ایده‌محوری مورد انتظار مشخص و شرکت برای جلسه بعدی آماده شود. پس از آن جلسه تعیین فرآیند اجرای طرح برگزار می‌شود که به مواردی از جمله زمان و هزینه مورد نیاز، فعالیت‌های برون‌سپاری، تست‌ها و آزمایشات مورد نیاز پرداخته می‌شود. نظارت‌های شهرک بر شرکت‌ها با حضور ناظر، منتور و شرکت انجام می‌شود.

مدیر دفتر طرح‌های پژوهش و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: حمایت بعدی شهرک در خصوص توسعه محصول است که سه مرحله نمونه‌سازی، پیش از تولید صنعتی و تولید محدود و سفارشی را شامل می‌شود. از مرحله حمایت و نظارت ایده‌محوری تا توسعه محصول مهمترین پارامتر موجود، امکان تجاری‌سازی طرح است. بر این اساس اگر در هر مرحله از فرآیند، این نتیجه حاصل شود که طرح امکان تجاری شدن ندارد، حمایت از طرح متوقف می‌شود.

حمایت بر اساس نیاز تیم‌های مستقر در مراکز رشد

دکتر محسن علی‌اکبریان، مدیر مرکز رشد نخبگان پارک فناوری پردیس، نیز در این نشست اظهار کرد: در خصوص جذب تیم‌ها و تبدیل آن‌ها به شرکت‌ها به حمایت‌های مالی نیاز است و حتی این موضوع در جلسات اولیه تیم‌‌ها با پارک‌های علم و فناوری هم مطرح می‌شود. این مسئله به عقیده من غلط است و چنین تفکری منجر به شکست می‌شود.

وی افزود: در حمایت از تیم‌ها باید به چند اصل توجه کرد. اولین اصل این است که هیچ خدمتی رایگان نیست. از طرفی حمایت غیرمستقیم موثرتر از حمایت‌‌های مستقیم (پرداخت پول نقد) است و این یعنی هزینه بخشی از خدماتی که به تیم‌ها ارائه می‌شود باید توسط آن‌ها پرداخت شود. این مسائل باعث می‌شود اصول ابتدایی کسب‌وکار یعنی مسائل اقتصاد از همان ابتدا در تیم نهادینه شود.

مدیر مرکز رشد نخبگان پارک فناوری پردیس با اشاره به روند پذیرش تیم‌ها در مراکز رشد فناوری گفت: این فرآیند مستلزم پرداخت هزینه است اما تیم‌هایی که موفق به پذیرش در این مراکز شوند، هزینه پرداخت شده را مجددا دریافت می‌کنند و بنابراین فرآیند پذیرش برای آن‌ها رایگان می‌شود.

علی‌اکبریان افزود: در مجموعه پردیس یک آیین‌نامه حمایتی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن در قالب 20 سرفصل از تیم‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم حمایت می‌شود. این حمایت‌ها با توجه به نیاز هر تیم انجام خواهد شد. منابع متعددی در کشور وجود دارد که می‌تواند به صورت هدفمند به تیم‌ها و هسته‌ها سوق داده شود. برای مثال منابع تبصره 18 قانون بودجه در این حوزه وجود دارد. روش تامین مالی جمعی نیز یکی از دیگر روش‌های موجود در این زمینه است.

3 هزار ایده نانوشته؛ یک ایده تجاری‌سازی شده

دکتر محمد ولیا بیدگلی، مدیر مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی قم، نیز گفت: از هر سه هزار ایده نانوشته تنها یک ایده به تجاری‌سازی پایدار می‌رسد. در سال اول ورود به مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی قم نهایتا تست بازار انجام می‌شود. بعد از سال اول و دوم بیشتر تثبیت عملکرد حائز اهمیت است و پس از سال سوم نیز از شرکت تجاری‌سازی پایدار انتظار می‌رود.

وی افزود: در مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی قم بیش از 40 نوع حمایت از شرکت‌ها انجام می‌شود که در مراحل متفاوت رشد و فعالیت کشور این حمایت‌ها با یکدیگر متفاوت است.

نشست مدیران مراکز رشد کشور با همکاری معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از صبح امروز چهارشنبه 15 تیرماه آغاز شد و تا روز پنجشنبه 16 تیرماه ادامه دارد.

در این نشست که بیش از 150 نفر از مدیران مراکز رشد کشور و مسئولان مرتبط حضور دارند، به بیان چالش‌ها و راهکارهای امروز عرصه فناوری و نوآوری کشور پرداخته می‌شود. تور بازدید از مراکز علمی و فناوری و همچنین برگزاری پنل‌های تخصصی از جمله برنامه‌های این نشست دو روزه است.

نظر شما