شناسهٔ خبر: 54971330 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کاهش قدرت خرید عامل رکود در بازار لوازم خانگی / افزایش فروش اجناس قاچاق در شبکه های اجتماعی

موج نیوز

به گفته کارشناسان وضعیت بازار لوازم خانگی بسیار پیچیده شده از یک طرف مردم قدرت خرید ندارد از طرف دیگر فروش کالای قاچاق ارزان در شبکه های اجتماعی افزایش یافته و همین مساله روی تولید اثر منفی گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، وضعیت بازار کاملا نشان می دهد که مردم قدرت خرید خود را حتی برای خرید اجناس ایرانی از دست داده اند و اینبار به سمت خرید کالاهای قاچاق بنجل رفته اند.

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج درباره ریشه مشکلات کنونی بازار لوازم خانگی ایران ، گفت: در شرایط کنونی ایران دارای برندهای متفاوتی از لوازم خانگی هست و بازار هم کاملا رقابتی هست، اما منشا مشکلات جدی در بازار برهم خوردن عرضه و تقاضا است، زیرا از یک سو مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند، از طرف دیگر قاچاق و گرانی مواد اولیه مانع بزرگی بر سر راه تولید لوازم خانگی شده اند.

احسان فدایی با بیان اینکه وارداتی رسمی لوازم خانگی حقوق گمرکی برای دولت به همراه داشت و می‌توانست محلی برای تامین کسری بودجه و راهی برای جلوگیری از افزایش قاچاق باشد، افزود: زیرا وقتی کالایی قانونی از مجاری رسمی وارد نمی‌شود، هنگام بروز ایراد یا اختلال در عملکرد، برای رسیدگی به شکایات هیچ جایگاه قانونی و رسمی وجود ندارد. در واقع برگه‌های گارانتی‌های همراه این کالا‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارد و امکان پیگیری شکایت نزد تعزیرات و سازمان حمایت را نیز نخواهد داشت.

فدایی با بیان اینکه مردم زمانی لوازم خانگی ایرانی می خرند که مزیت رقابتی با برند خارجی داشته باشد، افزود: در حال حاضر مصرف کننده در پی مزیت رقابتی و مشوق‌های موجود در سبد خرید است و در شرایط کنونی به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده نمی‌تواند تولیدکننده کالا را با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برساند، به همین دلیل مصرف کننده، گزینه کالای قاچاق را با همه عواقب و مشکلاتش انتخاب می‌کند.

مبارزه با کالای قاچاق در مرزها باشد

همچنین دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه افزایش دستمزد و نرخ موثر گمرکی و قاچاق لوازم خانگی منجر به بروز مشکلاتی در بازار لوازم خانگی شده است، اظهار کرد: هزینه فروش کالای قاچاق پایین تر قیمت تمام شده ای کالاهای تولید داخل است، زیرا کالای قاچاق هزینه گمرکی و ... ندارند، از طرف دیگر در شبکه های اجتماعی محصول خود را می فروشند در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیشتر تمرکز خود را روی مبارزه با کالای قاچاق در فروشگاه ها قرار داده و باید این مبارزه از مرزها انجام شود،

محمدرضا شهیدی با بیان اینکه قاچاق کالاها تولید را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: مردم قدرت خرید بالایی ندارند و تولیدکننده ها آسیب از این مساله آسیب دیده اند از طرف دیگر در دنیا تولیدکننده تنها محدود به بازار داخلی نمی شود، اما در ایران بیشتر تولیدکننده ها روی بازار داخلی متمرکز هستند، زیرا هزینه های دور زدن تحریم، سوئیفت بالاست.

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری افزود: باید توجه داشت که قاچاقچی از محل قاچاق سوخت و ... تامین ارز می کند، به همین دلیل ارز ارزان‌تری دریافت می کند اما واردکننده باید به صورت رسمی از سامانه نیما و صرافی ها ارز دریافت کند. به طور کلی می توان گفت هزینه تامین ارز برای واردات کالای قاچاق نصف ارز واردات قانونی تمام می شود، به همین دلیل رکود کنونی در لوازم خانگی واقعی نیست و مردم همان کالای را که باید از بازار واقعی تامین کنند از طریق شبکه های مجازی و به صورت قاچاق تامین می کنند و تا زمانی که این فرایند کنترل نشود وضعیت رکودی بازار هم اصلاح نخواهد شد.

شهیدی با بیان اینکه 30 درصد قیمت تمام شده ای لوازم خانگی همچون هزینه ها تعرفه گمرکی و ... به دولت پرداخت می شود گفت: قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته و از آنجایی که تورم هزینه های اساسی مردم بالاست دیگر پول برای اینکه  بتوانند لوازم خانگی و ... خریداری کنند ندارند، زیرا خوراک اولویت اول مردم است.

 

 

 

نظر شما