شناسهٔ خبر: 54969512 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران خبرداد

ایجاد ایستگاه مخصوص زنان آتش‌نشان و استفاده از پهپاد در اطفای حریق - مردم سالاری آنلاين

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: برنامه سازمان آتش‌نشانی برای ارتقا ایمنی در شهر تهران استفاده از تجهیزات جدید مانند موتورهای نیمه سنگین، پهپاد، افزایش شیرهای آتش‌نشانی و ... است.

صاحب‌خبر - مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: برنامه سازمان آتش‌نشانی برای ارتقا ایمنی در شهر تهران استفاده از تجهیزات جدید مانند موتورهای نیمه سنگین، پهپاد، افزایش شیرهای آتش‌نشانی و ... است.
قدرت‌اله محمدی در نشست خبری که همزمان با پنجمین همایش بین‌المللی آتش‌نشانی در نمایشگاه بوستان گفت‌وگو برگزار شد، با اشاره به اهداف سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: برنامه‌های ما در آتش‌نشانی تهران درون سازمانی و ماموریتی است. معتقدم که برای انجام خوب ماموریت‌ها باید مشکلات درون سازمانی اعم از معیشتی را برطرف کنیم. بخش بعدی نوع نگاه به سازمان آتش‌نشانی است. شاید بتوان گفت که در مجموعه شهرداری، مهمترین سازمان خدمت‌رسان به مردم که مستقیما با جان و مال و ایمنی شهروندان سروکار دارد و لحظه‌ای کم کاری آن قابل جبران نیست، همین سازمان آتش‌نشانی است.
وی با اشاره به حساسیت و دشواری کار آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: در آتش‌نشانی اگر ثانیه‌ای زودتر به محل یک حادثه برسیم جان یک انسان را نجات داده‌ایم، این موضوع نشانگر حساسیت آتش‌نشانی و نمایانگر لزوم وجود نگاه ویژه به این سازمان است.
اثر تحریم‌ها بر آتش‌نشانی تهران
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه گفت: در زمینه اعتبارات و بودجه‌ها نیز باید نگاه ویژه‌ای به آتش‌نشانی شود. تجهیزات سازمان خاص است و اغلب تجهیزات ما وارداتی است و تامین آن‌ها با توجه به شرایط تحریمی سخت است. در همین راستا نیازمند برنامه راهبردی برای برون رفت از این شرایط است. استفاده از شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان می‌تواند کمک کننده باشد و این یک ماموریت ویژه است.
محمدی اضافه کرد: بخشی از  شهر تهران قدیمی و فرسوده است و امدادرسانی در این بافت، مانند بازار تهران سخت است. ما برای اجرای عملیات در این مناطق سناریو خاص خود را تعریف کردیم و براساس معابر کم عرض تجهیزات خاصی را وارد چرخه عملیاتی می‌کنیم. در همین راستا موتورهایی با عرض یک متر و و بیست وجود دارند و اطفا را انجام می‌دهند. ما قصد داریم تا پایان سال شش دستگاه از این موتورها را وارد چرخه عملیاتی اطفا حریق کنیم.
نصب سالانه ۲۰۰۰ شیرآتش‌نشانی جدید در تهران
وی افزود: بحث بعدی نصب شیرهای هیدرانت با کمک سازمان آب و فاضلاب است تا هر ۷۵ متر یک شیر هیدرانت داشته باشیم و تعداد آن‌ها را به بیست هزار برسانیم. تعداد آن‌ها هم اکنون هشت هزار شیر است. این نیاز نیز توسط تولید داخل تامین می‌شود. پیش‌بینی ما نصب سالانه ۲۰۰۰ شیر آتش نشانی جدید در تهران است. این شیرها می‌توانند کمک شایانی در اطفا حریق کنند و ظرف سه سال آینده این اهداف می‌توانند محقق شوند.
ایجاد ایستگاه مخصوص برای زنان آتش‌نشان
محمدی در ادامه اظهارکرد: ما در این سال‌ها در استفاده از بانوان آتش‌نشان ضعف داشته‌ایم. ما نیازمند بره‌مندی از بانوان آتش‌نشان هستیم و در حال حاضر ۱۶ نفر از این افراد وارد فرآیند جذب شده‌اند. ایستگاه مخصوصی نیز برای آن‌ها درنظر گرفته شده است. در استخرها و موضوع گازگرفتگی کلر می‌توان از ظرفیت این افراد استفاده کرد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه گفت: برای مقابله با محدودیت زمان و ترافیک امکانات پرتابلی را درنظر گرفتیم و در این ایستگاه‌های تک منظوره آتش‌نشانان می‌توانند پیش از رسیدن تیم اصلی به حادثه رسیدگی کنند. در هر ایستگاه نیز یک دستگاه آتش‌نشانی حضور دارد. این موضوع ضریب ایمنی را بالا خواهد برد. تلاش می‌کنیم تا در پنج نقطه این ایستگاه‌ها را احداث کنیم. این نقاط محل‌هایی هستند که پرترافیک و حساس هستند و بُعد مسافت اهمیت زیادی برای ما دارد.
محمدی اضافه کرد: ما برنامه داریم تا از موتورهای سبک نیز علاوه بر نیمه‌سنگین استفاده کنیم. ما باید آمادگی خود را به‌روز کنیم و باید با تغییر رفتار شهری و شهرسازی سناریو ما نیز به‌روز شود. اگر مجتمع خاصی ساخته می‌شود باید ایمنی آن تعریف شود.
برنامه‌ریزی برای امدادونجات آبی و ایمنی مترو
وی افزود: ما برای ایمنی مترو نیز برنامه داریم. ما برنامه داریم تا مشکل ارتباط روی زمین و زیر زمین را برطرف کنیم. بحث بعدی ما امداد و نجات دریایی است که هفته آینده از گروه آن بهره‌برداری می‌شود. این گروه تامین کننده امنیت در سدها و اماکن آبی است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره استفاده از امداد هوایی در آتش‌نشانی نیز گفت: امداد هوایی در تهران ضرورت زیادی ندارد و این امکانات در جنگل‌ها اهمیت دارد. ما در تهران برنامه داریم تا از پهپادها برای اطفای حریق استفاده کنیم.
محمدی در بخش دیگری از این نشست گفت:‌ ما نیازمند کمک دولت برای ترخیص تجهیزات در گمرک و تخصیص اعتبارات برای تقویت ایمنی هستیم. ما بیشترین اتفاقات را در زمینه برق و الکترونیک داریم و افزایش تجهیزات سبب افزایش سرعت مقابله با حوادث می‌شود.
وی با اشاره به ممنوعیت استفاده از نمای کامپوزیت نیز گفت: از سال ۹۵ این ممنوعیت برقرار است و اگر از کامپوزیت استفاده می‌شود برای ترمیم است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران وی با اشاره به میانگین زمان حضور در محل حوادث نیز گفت: زمان رسیدن به محل حریق بسته به شرایط متفاوت است. میانگین ما چهار دقیقه و ۱۳ ثانیه است و ما با ثانیه‌ها سر و کار داریم. برای اطفا حریق ما تلاش می‌کنیم تا زمان حضور در محل را کاهش دهیم و به حداقل برسانیم.
تقویت ایمنی بازار
محمدی ادامه داد: تقویت ایمنی بازار در شش ماه گذشته با سرعت خوبی در حال انجام است. این کار یک شبه انجام نمی‌شود اما ما برنامه داریم تا در مدت یک سال به این هدف برسیم. ما به دنبال پاک کردن صورت مسئله نیستیم و می‌خواهیم مشکل را در ساختمان‌های ناایمن حل و رفع خطر کنیم. همچنین ما برنامه داریم تا در ابعاد فرهنگ‌سازی عمومی و پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم. خود ایمنی شهروندان بسیار مهم است.
وی در پایان با اشاره به مزاحمت‌های تلفنی گفت: این مسئله جدیت بالایی دارد و از مردم می‌خواهیم که در این موضوع خاص با تماس‌های غیرواقعی برای سازمان آتش‌نشانی مشکل ایجاد نکنند چرا که ممکن است در همان زمان یک حریق واقعی در نقطه دیگری از شهر به وقوع بپیوندد.

نظر شما