شناسهٔ خبر: 54968095 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رفع موانع زیست‌پذیری شهر تهران برای سالمندان

اقتصاد ایران: رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اصل تکریم سالمندان و آماده‌سازی شهر برای حضور فعالانه سالمندان، از معاونت‌های مختلف شهرداری تهران خواست موانع زیست‌پذیری شهر تهران را برای سالمندان در حوزه‌ ماموریت‌های خود شناسایی و رفع کنند.

صاحب‌خبر -
- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ زهرا شمس‌ احسان در نخستین جلسه ستاد «شهر دوستدار سالمند» در دوره ششم مدیریت شهری با اشاره به اینکه تحولات جمعیتی از جمله متغیرهایی است که در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی مبنای محاسبات قرار می‌گیرد، اظهار کرد: باید ساختار جمعیت، ویژگی‌های آن و از جمله ترکیب سنی جمعیت مورد توجه برنامه­‌ریزان قرار گیرد.

وی ادامه داد: تحولات ساختار جمعیتی ایران بسیار شتابان بوده تا جایی که میزان کل باروری در چند دهه گذشته کاهش یافته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: نتایج پیش‌بینی­‌های جمعیتی ایران حکایت از افزایش جمعیت سالخوردگان به مرز 30 درصد تا سال 1430 دارد.

شمس احسان ضمن صحه گذاشتن بر تجارب ارزشمند سالمندان و حضور پربرکت آن‌ها در خانواده و جامعه گفت: سالمندی جمعیت، هزینه­‌های مراقبت و بهداشت و درمان را افزایش می­‌دهد؛ همچنین بازدهی کار در غیاب جوانان شاغل و بیمه­‌پرداز کاهش می­‌یابد و چالش‌هایی در نظام بیمه‌ای کشور به وجود می­‌آورد و از نظر مدیریت شهری مناسب‌سازی­‌های فراوانی برای حضور فعال و امن سالمندان در شهر را ناگزیر می­‌سازد.

وی افزود: سالمندی جمعیت همچنین آهنگ زیست شهری را خواسته یا ناخواسته کُند می­‌کند و همین موضوع خود به تنهایی می­‌تواند پنجره‌­ای به روی سیاست‌گذاران و برنامه­‌ریزان شهری باز ­‌کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اصل تکریم سالمندان و آماده‌سازی شهر برای حضور فعالانه سالمندان، از معاونت‌های مختلف شهرداری تهران خواست موانع زیست‌پذیری شهر تهران را برای سالمندان در حوزه­‌ ماموریت‌های خود شناسایی و رفع کنند.

شمس احسان با اشاره به راهبردهای فرهنگ‌­سازی و تکریم سالمندان و اجرای برنامه­‌هایی برای ارتقاء سلامت شهروندان افزود: باید ظرفیت‌های ورزشی، هنری، تفریحی و اجتماعی شهرداری تهران برای بهره‌مندی هرچه بیشتر سالمندان شهر تهران مناسب­‌سازی و سازوکارهایی برای تشویق سالمندان به استفاده از این زیرساخت‌ها اتخاذ شود.

وی بر لزوم راه­‌اندازی مراکز فرآهنگ به عنوان مراکز روزانه­ سالمندی تاکید کرد و گفت: هسته­‌ای شدن خانواده­‌ها و اشتغال زوجین و زندگی در محیط آپارتمانی و هزینه­‌های بالای پرستاری در منزل، وجود مراکز روزانه­ سالمندی را به یک نیاز تبدیل کرده است؛ در شرایط فعلی و در نبود مراکز روزانه، برخی از خانواده‌ها مجبورند سالمند خود را راهی خانه­‌ سالمندان کنند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: باید با پیگیری دبیرخانه در سال جاری شاهد راه­‌‌‌اندازی و فعالیت اولین مرکز فرآهنگ باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما