شناسهٔ خبر: 54966844 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قوانین سخت روسیه برای پلتفرم‌هایی که در مسکو دفتر مرکزی ندارند

قانون‌گذاران روسی لایحه‌ای را تصویب کردند که برای شرکت‌های اینترنتی خارجی که موفق به افتتاح دفتر در این کشور نمی‌شوند، مجازات‌های سخت‌تری در نظر گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دومای روسیه لایحه‌ای را تصویب کرد که جریمه های سخت تری را برای شرکت های خارجی که دفتر مرکزی در این کشور ندارد، اعمال می‌‌کند. مسکو مدت‌هاست که به دنبال اعمال کنترل بیشتر بر شرکت‌های فناوری بوده و از زمان حمله به اوکراین، اختلافات بر سر محتوا و داده‌ها تشدید شده است.

غول‌های رسانه‌های اجتماعی خارجی با بیش از ۵۰۰ هزار کاربر روزانه از اول ژوئیه ۲۰۲۱ موظف به افتتاح دفاتر در روسیه شده‌اند، در غیر این صورت جریمه‌هایی تا ممنوعیت کامل آنها را تهدید می‌کنند.

اکنون، جریمه‌های گردش مالی که روسیه روی پلتفرم‌هایی مانند گوگل و متا برای انتشار محتوای ممنوعه اعمال کرده، می‌تواند برای شرکت‌هایی که دفاتری را در این کشور تاسیس نمی‌کنند، اعمال شود. جریمه‌ها می‌تواند تا ۱۰ درصد از گردش مالی یک شرکت در روسیه نسبت به سال قبل باشد و برای تکرار تخلفات تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

رگولاتور دولتی ارتباطات روسیه در نوامبر گذشته اعلام کرد ۱۳ شرکت عمدتا آمریکایی باید تا پایان سال در خاک این کشور دفتر راه اندازی کنند. فقط اپل، اسپاتیفای، وایبر و برنامه اشتراک‌‌گذاری عکس لایکم به طور کامل از این قانون پیروی کرده‌اند. البته اسپاتیفای در ماه مارس دفتر خود را در واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین تعطیل کرد و سرویس پخش خود را به حالت تعلیق درآورد.

متا، که روسیه در ماه مارس آن را به دلیل فعالیت‌های افراطی مجرم تشخیص داد، دیگر در لیست نیست و پلتفرم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام در این کشور فیلتر هستند، البته واتساپ هنوز در دسترس است.

چهار شرکت گوگل، توئیتر، تیک تاک و زوم حداقل یک الزام این قانون را برآورده کرده اند اما یک شخص حقوقی یا دفتر روسی در یان کشور ایجاد نکردند. ابزار چت Discord، واحد پخش زنده آمازون، توییچ، تلگرام، پینترست و ویکی مدیا، مالک ویکی پدیا، هیچ اقدامی برای رعایت این موارد انجام نداده اند.

انتهای پیام/

 

نظر شما