شناسهٔ خبر: 54966828 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

تماشای مورایس در منطقه ممنوعه

جزئیاتی از تمرین سپاهان پشت درهای بسته

آنچه از ماحصل اولین تمرین تیم فوتبال سپاهان با مورایس و دستیارانش برمی‌‎آید، رضایت بازیکنان تیم از کار با این مربی خوشنام فوتبال جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، وقتی محرم نویدکیا پس از پایان لیگ نوزدهم هدایت سپاهان را عهده‌دار شد، شور و حال خاصی هواداران این تیم را در برگرفته بود و آنها امیدوار بودند با نویدکیا که محبوب‌ترین چهره ورزشی اصفهان به شمار می‌رود سرانجام بتوانند طلسم قهرمان نشدن در لیگ برتر را بشکنند.البته سپاهان با محرم نویدکیا هم زیبا فوتبال بازی می‌کرد و هم تا یک قدمی کسب جام قهرمانی رفت، ولی سرنوشت برای این مربی جوان آنطور که تمایل داشت، پیش نرفت و او در پایان لیگ بیست و یکم پس از کسب یک مقام نایب قهرمانی و یک رتبه سومی تصمیم به کناره‎گیری گرفت.
جدایی چهار بازیکن اصلی تیم و محرم نویدکیا حسابی هواداران سپاهان را نگران کرده بود، اما پس از چند هفته محمدرضا ساکت از بهترین خرید خود در پنجره تابستانی رونمایی کرد و ژوزه مورایس پرتغالی راضی به حضور در اصفهان شد تا هواداران این تیم داغ ناکامی نویدکیا در اولین گام مربیگری را تا حدی فراموش کنند.
پس از اعلام رسمی حضور ژوزه مورایس در سپاهان، چند روزی علاقمندان به فوتبال در ایران انتظار حضورش درایران را می‌کشیدند و درنهایت ماجرای هیجان انگیز حضور این مربی شناخته شده فوتبال جهان سه روز قبل شکل واقعیت به خود گرفت.
این مربی پرتغالی که پس از مذاکرات و بازگشت به پرتغال شرایط سپاهان را به طور کامل زیر نظر داشته است، روز گذشته اولین تمرین به عنوان سرمربی طلایی‌‌پوشان اصفهانی را در باغ فردوس کلید زد.

*مورایس و دستیارانش چهره‌های ویژه تمرین 
محمدرضا ساکت مدیرعامل، یوسف‌زاده به عنوان رئیس هیئت مدیره، لطفی و پزشک هم دو عضو هیئت مدیره سپاهان بودند که  در این جلسه حضور داشتند و هر کدامشان پیش از شروع تمرین با رعایت سلسه‌مراتب برای دقایقی در جمع بازیکنان و کادر فنی سخنرانی کوتاهی داشتند.

*لنز عکاس سپاهان روی خریدهای جدید 
در شرایطی که مثل همیشه درهای تمرین سپاهان به روی اصحاب رسانه بسته بود، پس از ژوزه مورایس، هوگو آلمیدا، ژائو پدرو و پائولو سانتوس که نفرات اصلی کادر فنی جدید تیم هستند، در اولین جلسه تمرینی توجه عکاس سپاهان به سمت خریدهای جدید بود. میلاد زکی‌پور و به ویژه محمد دانشگر  دو خرید سپاهان تاکنون بوده‌اند که هواداران این تیم در انتظار انتشار اولین عکس رسمی آنها بودند و روز گذشته این اتفاق رخ داد.

*از بازیکنان جدید و قدیم چه خبر؟
از بازیکنان سال گذشته تیم سپاهان علیرضا صادقی که فصل گذشته به صورت قرضی راهی آلومینیوم اراک شد و همینطور‌ نیما میرزازاد که فصل گذشته در پنجره تابستانی تصمیم به جدایی گرفت، در تمرین تیم رویت شدند. 
به این ترتیب همانطور که پیش‌تر نیز پیش بینی می‌شد کریستوفر کنت و حجت صدقی در میان دروازه‌بانان این فصل سپاهان جایی ندارند و باید برای ادامه مسیر حرفه‌ای به دنبال تیم‌های دیگر باشند تا رشید مظاهری مانند نیم فصل دوم لیگ بیست و یکم گلر اصلی تیم باشد. دروازه بان دیگر تیم هم علی کی‌خسروی است که سال‌ها در سپاهان سابقه دارد و از آکادمی باشگاه رشد کرده است.

داوود رجبی دیگر بازیکن غایب تمرین سپاهان بود که طی سال‌های اخیر در لیگ دسته اول حضور داشته است. او فصل گذشته در اردوی سپاهان باقی ماند و امیدوار بود فرصت بازی به دست بیاورد ولی در حضور نورافکن شرایط برایش خوب پیش نرفت تا حالا در شرایطی که میلاد زکی‌پور هم به عنوان یک رقیب سرسخت دیگر وارد کارزار شده، بار دیگر از جمع زردپوشان اصفهانی جدا شود.

*جوان‌گرایی در امتداد روش سال‌های اخیر
دوبازیکن ‌هم‌ از تیم جوانان سپاهان به طور قطعی امسال در تیم بزرگسالان حضور خواهند داشت؛ محمد جواد حسین نژاد با پست هافبک نفوذی و علیرضا سعدی پور در پست دفاع آخر. البته بازیکنان دیگری نیز از آکادمی سپاهان در تمرین روز گذشته بودند که به نظر می‌رسد با توجه به کمبود بازیکن در اردوی سپاهان تا کامل شدن تیم مورد نظر مورایس و دستیارانش در تمرین تیم بزرگسالان باقی بمانند و فرصت بیشتری برای اثبات توانایی‌هایشان به دست بیاورند. سال گذشته نیز سامان رنجبر، محکم‌کار و یوسفی به تیم بزرگسالان سپاهان اضافه شدند و این رویه در دوران دو ساله امیرقلعه‌نویی نیز دیده ‌شد.

*نیاز به بازیکنان جدید
البته همانطور که در تصاویر مشخص است سپاهان برای اینکه کامل شود به چند خرید اساسی در پست‌های دفاعی، میانی و هجومی نیاز دارد. روز گذشته مهدی‌زاده در تمرین حضور داشت که یعنی با مدیران باشگاه برای تمدید به توافق رسیده و از سوی دیگر عزت پورقاز غایب سرشناس تمرین بود که گفته می‌شود از تیم جدا خواهد شد.
*آشنایی جزئی با تفکرات مورایس 
بی‌شک پس از یک جلسه تمرین نمی‌توان به طور دقیق درباره  افکار مورایس حرف زد، اما این سرمربی پرتغالی در جلسه اول تمرینی نشان داد نظارت دقیقی بر کار دارد و روز گذشته نیز با وجود حضور دستیارانش که آنها نیز وسط زمین چمن درگیر کار بودند، جریان تمرین را قطع کرد تا خودش نکات مورد نظر را به بازیکنان ابلاغ کند.
مورایس روز گذشته برای طراحی تمام قسمت‌های اولین جلسه تمرینی از توپ استفاده کرده تا احتمالا تبحر و مهارت بازیکنانش را پس از مرور آنچه در فیلم‌ها دیده، از نزدیک بسنجد. 
نکته دیگر تمرینات طلایی‌پوشان اصفهانی فشاری بوده  که مورایس بر بازیکنان وارد کرده و با توجه به امکاناتی که برای اسکان بازیکنان در باغ فردوس وجود دارد، تمرینات سپاهان به زودی در دو نوبت صبح و عصر پیگیری خواهد شد.

*ویژگی‌های رفتاری مورایس 
توجه ویژه مورایس به شرایط بازیکنان یکی دیگر از نکات ویژه تمرین سپاهانی‌ها بوده است. این مربی پرتغالی که تجربه فراوانی به واسطه کار در کشورهای مختلف و همین‌طور دستیاری مورینیو در تیم‌های اینترمیلان، رئال مادرید و چلسی دارد، رفتاری مهربانانه با بازیکنان از خود نشان داده ولی با وجود این سعی برای ایجاد رابطه دوستانه با بازیکنان، در بعد فنی بسیار سخت‌گیر بوده است.

*خروجی اولین تمرین: رضایت بازیکنان  
سپاهان حالا پس از پشت سر گذاشتن چند هفته سردرگمی و ابهام که نگرانی زیادی برای هوادارانش ایجاد کرده بود، با حضور مورایس و دستیارانش که از میان آنها هوگو آلمیدا در ایران طرفداران زیادی دارد، آماده یک فصل سخت و رقابتی می‌شود؛ فصلی که این تیم با تفکرات جدیدی وارد مسابقات خواهد شد و تجارب اولین جلسه تمرینی نشان می‌دهد سبک کادر فنی جدید سپاهان با روی باز توسط بازیکنان مورد پذیرش قرار گرفته و آنها مشتاق به یادگیری بیشتر از این مربی شناخته شده هستند. 
البته که باید دید در ادامه راه ژوزه مورایس همراه وفادار و کاربلد ژوزه مورینیو چگونه چالش حضور در کشور، فرهنگ و تیمی متفاوت با توقع قهرمانی را پشت سر خواهد گذاشت.

برچسب‌ها:

نظر شما