شناسهٔ خبر: 54966551 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فراخوان «سلیمانی شو» منتشر شد

فاطمه عاطفی

دبیر رویداد سلیمانی شو از انتشار فراخوان و آغاز به کار جذب نوجوانان دبیرستانی برای عضویت در این رویداد خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهدی عشقی رضوانی در نشست خبری این رویداد که امروز، ۱۵ تیر ماه، در حسینیه هنر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از امروز تبلیغات، اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب برای رویداد سلیمانی شو انجام خواهد گرفت و نوجوانان سنین اول و دوم متوسطه می‌توانند با تشکیل تیم‌های سه تا پنج نفره همراه با یک مربی یا سرگروه با مراجعه به سامانه artbahman.ir در این رویداد ثبت نام کنند. کافی است که یک نفر از آن‌ها به نمایندگی از تیم ثبت‌ نام را انجام دهد. هر تیم باید اسمی برای خود انتخاب کند. این تیم‌ها می‌توانند گروه‌های مدرسه‌ای، تشکلی، محلی و مسجدی باشند و بعد از تایید ثبت‌ نام‌ها توسط دبیرخانه سازماندهی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی به آن‌ها اطلاع خواهیم داد.  

وی افزود: در دوره اول تمام کسانی که در این رویداد حضور می‌یابند، باید آموزش‌هایی در راستای خاطره و خاطره‌نگاری ببیند و با شخصیت و مکتب حاج قاسم آشنا شوند. آنان پس از آموزش‌های اولیه به محیط اولیه خود بازمی‌گردند و با مربی خود سوژه می‌یابند و در جلسات بعدی کارگاه‌ها به آن سوژه‌ها پرداخته و پخته می‌شود تا زمانی که هر سوژه‌ای نهایی شود.  

دبیر رویداد سلیمانی شو تصریح کرد: در این فرآیند هر خاطره با توجه به ظرفیت در یک فرم هنری مانند کتاب، استندآپ، روزنامه دیواری، ویدیو، تئاتر مسجدی، نمایشنامه، فیلمنامه و... تولید خواهد شد و تیمی از کارشناسان پس از بررسی خاطرات و ظرفیت‌ها فرم مربوطه را انتخاب می‌کند. تیم به همراه سوژه به مربیان هنری متخصص مراجعه می‌کند تا بتواند سوژه خود را به اثر هنری تبدیل کند. هر اثر هنری که آماده شود نیز برای اکران و عرضه به مخاطب عام آماده می‌شود و در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان این رویداد انجام خواهد شد.  

فراخوان «سلیمانی شو» منتشر شد

عشقی رضوانی با اشاره به اینکه فرآیند ثبت‌ نام این فراخوان متوقف نمی‌شود، عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است که در مرحله اول ۱۰۰ گروه نوجوان جذب و ۲۰ کارگاه آموزشی برگزار شود. در هر کارگاه پنج گروه حضور خواهند داشت که سقف ظرفیت این کارگاه‌ها ۲۵ نفر است و به محض پر شدن هر کارگاه آموزش آغاز می‌شود. برای پوشش وسیع‌تر نیز پیش‌بینی شده که چهار تا ۶ کارگاه خارج از شهر مشهد برگزار شود.

باغ‌سنگانی، معاون علمی تاریخ شفاهی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: رویداد سلیمانی‌ شو ۲ محور یا نگاه اصلی دارد ‌که یکی از آن‌ها نوجوان و دیگری محور رویداد، یعنی سردار سلیمانی است. ما با شخصیتی روبه‌رو هستیم که در طول حیات و پس از شهادتش اتفاق خاصی در تاریخ اجتماعی ایران رقم زد و پدیده تشییع وی با آن وسعت با تنها تعداد معدودی از تشییع‌های دنیا قابل مقایسه است. با این حال اما حاج قاسم در فضای علمی، رسانه و جامعه ما سانسور شده و هیچ ردی از سردار سلیمانی و تشییع یا زندگی‌شان در تولیدات هنری نمی‌بینیم. باید پرسید چرا این شخصیت به این اندازه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؟  

وی افزود: نکته دیگر در مکتب فکری انقلاب اسلامی نقش معناست. باید پرسید که چه معانی از طریق حاج قاسم برای جامعه ایران سوغات آورده شد و کدام معانی از طربق حاج قاسم به جامعه عرضه شد؟ پدیده حاج قاسم پدیده طبیعی نیست و نباید ساده از کنار آن گذشت. باید پرسید که چه عاملی آزادسازی انرژی عظیمی در جامعه پس از شهادت ایشان شد؟  

فراخوان «سلیمانی شو» منتشر شد

معاون علمی تاریخ شفاهی خراسان رضوی بیان کرد: ما در زمینه تربیت نوجوانان جامعه دچار مساله هستیم. نوجوان خارج از فضای امروز جامعه دنبال هویت‌یابی است و انرژی زیادی دارد که می‌خواهد آن را آزاد کند اما امروز صنعتی شدن زندگی، کم شدن تعداد فرزندان، فرصت کم کنار هم بودن اعضای خانواده و وضعیت آموزش رسمی باعث بحرانی شدن دوره نوجوانی شده است.  

باغ‌سنگانی ادامه داد: باید دید که وجود پاک نوجوانان می‌تواند آیینه‌ای برای تجلی معانی باشد که در پدیده حاج قاسم مشاهده کردیم؟ آیا سلیمانی شو می‌تواند قفل سانسور را بشکند؟ سلیمانی یک فرد نیست بلکه یک دنیا معناست که از طریق او به جامعه ما ارزانی شده و مهم‌ترین کار رویداد سلیمانی شو اتصال این مفاهیم از طریق نوجوانان به جامعه است.  

وی اضافه کرد: انتخاب قشر نوجوان برای این رویداد کاری هوشمندانه بوده است. اگر قرار بود عالم حاج قاسم را برای جامعه تبیین کنیم، هنرمندان دیگر و بقیه اقشار جامعه این پیوند را با پدیده حاج قاسم نداشتند. این هم به خاطر خصلت ذاتی نوجوان است. البته باید دید که هنر این را داریم که از دل این نوجوانان کارهای ارزشمندی تولید کنیم یا خیر.  

انتهای پیام

نظر شما