شناسهٔ خبر: 54966249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در بلندترین سد جهان در تاجیکستان

اتحادیه اروپا قصد دارد با هدف قطع وابستگی به انرژی روسیه، به سرمایه گذار اصلی در بلندترین سد جهان در تاجیکستان تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

 اتحادیه اروپا قصد دارد به سرمایه گذار اصلی در بلندترین سد جهان در تاجیکستان تبدیل شود، در قالب اقدامی که با هدف کمک به آسیای میانه برای قطع وابستگی به انرژی روسیه انجام می‌شود و بخشی از پاسخ بروکسل به ابتکارعمل یک جاده و یک کمربند چین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تاجیکستان در سال ۲۰۱۶ احداث نیروگاه غول پیکر برق آبی روگون را آغاز کرد که می‌تواند استقلال کامل انرژی را به این کشور بازگرداند.

بانک توسعه اروپا که بازوی سرمایه گذاری اتحادیه اروپاست، تاکنون بودجه برای این پروژه که توسعه دهنده اصلی آن شرکت ساخت و ساز ایتالیایی «وی‌بیلد» است، تامین نکرده است.اما سخنگوی بانک توسعه اروپا به رویترز گفت که این بانک از کمیسیون اروپا خواسته است به بزرگترین سرمایه گذار در این پروژه تبدیل شود.

دلیر جمعه، وزیر انرژی تاجیکستان پیشتر به رویترز گفت: انتظار می‌رود که هزینه احداث نیروگاه روگون تقریبا ۸ میلیارد دلار باشد که از این میزان، ۳ میلیارد دلار قبلا اختصاص یافته است.

یک مقام اتحادیه اروپا نیز گفت: اگرچه بخش زیادی از این مبلغ تاکنون از طریق اوراق قرضه و وام‌های خصوص دولت تاجیکستان تامین شده است، اما دولت دوشنبه خواستار حمایت مالی و فناوری اتحادیه اروپا برای تکمیل این پروژه شده است.

بانک توسعه اروپا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، تقریبا ۱۸۲ میلیون یورو (۱۸۶.۸ میلیون دلار) در آسیای میانه سرمایه گذاری کرده است.

یک مقام اروپایی در حالی که خواست نامش فاش نشود، دلیل اصلی سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در طرح احداث این سد را قطع وابستگی تاجیکستان و همسایگانش از منبع انرژی روسیه برشمرد.

نفت واردات اصلی تاجیکستان از روسیه است، در حالی که قزاقستان و ازبکستان از روسیه گار وارد می‌کنند، حتی با وجودی که دو کشور خود تولیدکننده گاز هستند. این دو کشور، انرژی وارداتی را تا حد زیادی برای تامین نیاز مناطقی که با زیرساخت‌های روسیه در ارتباط هستند، مصرف می‌کنند.

نظر شما