شناسهٔ خبر: 54966090 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حذف متقاضیان نهضت ملی مسکن در صورت عدم تکمیل اطلاعات و آورده

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: تا پایان تیر برای تکمیل اطلاعات و ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن فرصت وجود دارد.

صاحب‌خبر -

 برنامه امروز "میز اقتصاد" درباره آخرین روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن  با حضور  محمد علی طاهری کارشناس مسکن، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی، فرشید پور حاجت دبیر انجمن  انبوه سازان  مسکن کشور و اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس بحث و بررسی شد.

سوال: آخرین وضعیت واحدهای نهضت ملی مسکن در چه مرحله و پیشرفتی قرار دارد؟ 

آقای محمد علی طاهری کارشناس مسکن: مجوز ساخت صادر  و اجرای پروژه  ها شروع و تعاملات خوبی برقرار شده اما  با توجه به هدف گذاری مسکن برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی  باید به گونه ای باشد که سطوح  بروکراسی اداری کمتر شود تا پروژه ها  زودتر به نتیجه برسد.

سوال : تا سال ۱۴۰۱ چه تعداد مسکن تحویل داده می شود؟

آقای  طاهری: پیش بینی می شود تا پایان نیمه ۱۴۰۲  ظرف ۱۸ ماه تا دوسال  این پروژا ها ساخته شود در کنار آن مسئله اسکان است  همچنین  زیر ساخت و خدمات روبنایی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در این طرح در نظر گرفته شود‌.

سوال: نهضت ملی مسکن در رویداد ها تاکنون خوب عمل کرده است یا خیر؟

آقای  طاهری: این طرح متناسب با ساخت مسکن و روند اجرای پروژه ها نسبت به مسکن مهر ضعیف تر بوده است چرا که بسیاری از موارد زیرساختی از جمله سرانه های عمومی از جمله‌ بیمارستان و در این طرح در نظر گرفته نشده است، بنابراین باید در این طرح به این موارد هم ورود پیدا کرد تا در آینده مشکلی از لحاظ ساخت ایجاد نشود.

سوال: روند تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن به چه شکلی پیش رفته است?

آقای  طاهری: باید تمامی دستگاه ها در ارائه زمین برای اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند و این اقدام تاکنون شروع شده اما همچنان مقاومت هایی برای اجرای این طرح وجود دارد. این دستگاه ها اعلام کرده اند که در قبال دادن این زمین چه منفعت هایی برای پرسنل دستگاه ها ایجاد می شود.

سوال: آیا افزایش قیمت مصالح ساختمانی در روند قیمتی پروژه ها تاثیر گذار بوده است?

آقای  طاهری: قیمت سیمان و میلگرد بسیار افزایش یافته و جوابگوی هزینه ها نیست،‌ پیمان کارها درخواست مابه التفاوت می کنند که در هزینه ها  و قراردادها قید نشده است.

سوال: نقش بخش خصوصی در اجرای پروژه ها به چه سمت و سویی بوده است?

آقای فرشید پورحاجت  عضو کانون سراسری انبوه سازان: با توجه به آنکه اجرای این پروژه ها در قالب مصوبه مجلس و در قالب طرح جهش تولید بوده اما  حضور بخش بسیار نادیده گرفته شده  و باید در این بخش دولت از فرصت حضور بخش خصوصی استفاده کند.

سوال: آیا دولت توانسته است اراضی طرح نهضت ملی مسکن را تامین کند؟ 

آقای اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس: موضوع زیر ساخت های زمین و مالی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تامین شده  و در مراحل مختلف پیشرفت هستند ولی باید با برنامه ریزی دقیق تری این روند تسریع شود. دولت قول داده این تعداد مسکن در ۴ سال ساخته شود.

سوال: چه ناهماهنگی هایی وجود دارد؟ 

عضو کمیسیون عمران مجلس: بسیاری از بانک ها در تامین تسهیلات و تامین منابع مالی صندوق ملی مسکن همکاری نمی کند و  مقرر شده در هفته آینده وزیر اقتصاد در خصوص رفع این مشکل در مجلس حضور پیدا کند.

بانک در هیچ مورد موضوعات اصلی از جمله مسکن تسهیلات پرداخت نمی کنند این در حالی است که طبق قانون تولید مسکن ۲۰ درصد با ساخت مسکن حمایتی اختصاص داده شود.

سوال: آخرین وضعیت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را توضیح بفرمایید و چه میزان آورده تاکنون پرداخت شده است؟ 

خانم پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی: پروژه طرح های حمایتی چند دسته است برخی در بافت های فرسوده و برخی در قالب تفاهم نامه پیش می رود و برخی توسط بخش خصوصی است  هیچ کدام از این متقاضیان ن نیاز به افتتاح  حساب ندارند.

پروژه ها در حال پیشرفت هستند  واگذاری گروهی  آغاز شده  بخش عمده ه ای از زمین ها به صورت گروهی واگذار کرده ایم و زمین را تحویل داده ایم و متقاضیان لازم نیست حساب باز کنند ۲۰۰ هزارنفر در واگذاری گروهی داشته ایم و نیازی به آورده ندارند.

سوال: آخرین  وضعیت ارسال پیامک به متقاضیان را می فرمایید؟ 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی: زیر ۱۰۰ هزار نفر وضعیت پیامک های برای مردم ارسال کرده ایم و اگر تا پایان این ماه آورده  تکمیل اطلاعات انجام نشود و تمامی آنها رد درخواست می زنیم.متقاضیان تا پایان تیر برای  ثبت نام و تکمیل آورده فرصت دارند.

سوال: چه تعداد تاکنون در این طرح ثبت نام کرده اند؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی: ۵ میلیون ۴۰۰ هزار ثبت نام در نهضت ملی مسکن داشتیم که از این تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حائز شرایط اولیه بودند و برای آنها پیامک ادامه فرآیند نام نویسی و بارگذاری مدارک ارسال شد.

از مجموع ۳ میلیون و۴۰۰ هزار نفر کمتر از یک میلیون نفر وضعیتشان نامشخص است اما تا پایان تیر ماه این رقم به صفر می‌رسد و وضعیت همه متقاضیان مشخص خواهد شد.

سوال : علت مشخص نبودن وضعیت متقاضیان چیست؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی: علت نامشخص بودن وضعیت این تعداد از متقاضیان، عدم مراجعه یا بارگذاری نکردن مدارک علی رغم ارسال پیامک برای آنها بوده است. اگر تا پایان تیر این تعداد مراجعه یا مدارک خود را بارگذاری نکنند، حذف خواهند شد.

همچنین بخشی از متقاضیان هم در قالب گروه‌های ۳ تا ۶ نفره در شهرهایی که مشکل کمبود زمین نداشتیم، زمین دریافت و خودشان ساخت و ساز را آغاز کرده اند. این دسته هم نیازی به افتتاح حساب در بانک و واریز آورده ندارند.

بنابراین نمی‌شود از روی واریزی آورده متقاضیان پیش بینی کرد که چه تعداد از ادامه مسیر منصرف شده اند یا چه تعدادی در این طرح باقی می‌مانند.

نظر شما