شناسهٔ خبر: 54965897 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درمان سویه جدید کرونا به دلیل درگیری قسمت پایینی دستگاه تنفسی سخت‌تر است

مشهد- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درمان سویه جدید ویروس کرونا به دلیل درگیر شدن قسمت پایینی دستگاه تنفسی فرد مبتلا، به مراتب سخت‌تر از سویه‌های قبلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری ویژه افزایش ابتلا به کرونا در جمع خبرنگاران افزود: سویه‌های قبلی کرونا قسمت بالایی دستگاه تنفسی فرد مبتلا را درگیر می‌کردند که درمان آنها نسبت به سویه جدید شناسایی شده راحت تر است.

وی بیان کرد: میزان مراجعه بیماران سرپایی مشکوک یا مبتلا به کرونا به مراکز منتخب و خدمات جامع سلامت طی یک ماه اخیر در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان خراسان رضوی و همچنین میزان مثبت شدن تست‌های سریع کرونا در این مدت رو به افزایش است.

وی ادامه داد: این وضعیت حاکی از آن است که گردش ویروس در سطح جامعه رو به افزایش است و علت آن کاهش حساسیت و اهتمام شهروندان به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که این موضوع یکی از عوامل مهم صعودی شدن آمار کرونا در کشور به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اگرچه هم اکنون تعداد بستری شدگان مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به طور نسبی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما باید توجه داشت که افزایش میزان بیماران سرپایی، افزایش بستری شدگان، بیماران بد حال بستری در بخش‌های مراقب‌های ویژه و در نهایت افزایش میزان فوتی ناشی از کرونا را به دنبال خواهد داشت.

درمان سویه جدید کرونا به دلیل درگیری قسمت پایینی دستگاه تنفسی سخت‌تر است

تاکید بر تزریق دز یادآور و رعایت پروتکلهای بهداشتی 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: ویروس جدید و جهش یافته کرونا ناحیه پایینی ریه را درگیر می‌کند که درمان آن نیز سخت‌تر است، بنابراین برای پیشگیری از شروع موج جدید کرونا در جامعه، تکمیل واکسیناسیون و تزریق واکسن دز سوم برای گروه سنی بالای ۱۸ سال و نیز تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای افرادی که ۶ ماه از آخرین واکسیناسیون آن‌ها گذشته است،مورد تاکید است.

دکتر حسینی افزود: سطح ایمنی واکسن کرونا پس از گذشت چند ماه پایین می‌آید و باید دز یادآور سالانه تزریق شود.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود برای تزریق واکسن کرونا، از واکسن‌های بر پایه پروتئینی مانند"پاستوکووک، اسپایکوژن، نورا و رازی" که ساخت کشور ایران است، استفاده شود.

وی عنوان کرد: همچنان استفاده از ماسک در فضاهای سربسته الزامی است ولی در فضای باز بدون ازدحام جمعیت، الزامی به استفاده از ماسک وجود ندارد و از سوی دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شستشو و ضدعفونی دست ها با الکل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مورد تاکید است.

۴۰ درصد جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: هم اکنون بیش از ۹۹ درصد از جمعیت گروه سنی بالای ۱۸ سال و ۹۸ درصد از گروه سنی بالای ۱۲ سال و ۱۷ درصد گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال زیر پوشش این دانشگاه دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

حسینی افزود: ۸۸ درصد گروه سنی بالای ۱۸ سال و  ۸۶ درصد گروه سنی بالای ۱۲ سال و  افزون بر ۸ درصد گروه سنی بین ۵ تا ۱۱ سال دز نوبت دوم واکسن کرونا را در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه  به لحاظ تزریق دز اول و دوم واکسیناسیون کرونا نسبت به میانگین کشوری در شرایط مناسبی قرار داریم، افزود: تاکنون ۳۸.۵ درصد از گروه سنی بالای ۱۸ سال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دز نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که در این خصوص از سطح کشوری عقب تر هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با توجه به تعطیلی مدارس در تابستان و نیز افزایش بیماران سرپایی مبتلا به کرونا، در خصوص واکسیناسیون دز سوم گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال نیز باید راهکاری اندیشه شود.

 دکتر حسینی افزود: با توجه به اوج گیری ویروس کرونا در کشورهای همجوار و افزایش میزان مراجعان سرپایی کرونا و احتمال شروع موج جدید کرونا، اکنون بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا است.

وی تصریح کرد: ۸۵ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا بی‌علامت هستند و اگر در زمان موج جدید افراد اقدام به دریافت واکسن کنند، احتمال خطا  و خطر ابتلا به عوارض واکسن به دلیل نداشتن علائم وجود دارد.

نظر شما