شناسهٔ خبر: 54965771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

بسیاری از درخواست‌های ام. آر. آی در خراسان جنوبی غیرضروری است

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس ارزیابی و بررسی‌های میدانی انجام شده در سطح استان بسیاری از درخواست‌های انجام «ام آر آی» بی‌مورد و غیرضروری است.

صاحب‌خبر -

علی‌اکبر اسماعیلی روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: باید با استانداردسازی و نظام سطح‌بندی خدمات، اینگونه درخواست‌ها را علمی و استانداردسازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر درخواست انجام ام آر آی به موقع و درست باشد اصلا ترافیک ام آر آی در استان نخواهیم داشت اظهار داشت: در مرکز استان ۲ دستگاه ام آر آی  در بیمارستان‌های ولی‌عصر (عج) و امام رضا (ع) فعال است که در بیمارستان امام رضا (ع) به صورت شبانه‌روزی و حتی در روزهای تعطیل انجام می‌شود و فقط دستگاه چند ساعت در شبانه روز برای سرد شدن خاموش می‌شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: همچنین یک دستگاه در قاین موجود بوده و پیگیر نصب این دستگاه در بیمارستان‌های فردوس و طبس هستیم.

وی تصریح کرد: دستگاه ام آر آی یک وسیله تشخیصی تصویربرداری است نه وسیله درمانی، در حالی که بعضی از بیماران به اشتباه فکر می‌کنند این دستگاه درمانی است.

اسماعیلی افزود: در ارتباط با بحث تشخیص نیز تعدادی از مراجعان فکر می‌کنند از طریق تصویربرداری با ام آر آی تمام بیماری‌ها تشخیص داده می‌شود، از این جهت برخی از بیماران تصورشان بر این است که باید حتما ام آر آی از تمام بدن انجام شود.

 وی اضافه کرد: برخی از پزشکان به واسطه اصراری که از طرف بیمار برای نوشتن «ام آر آی»  بعمل می‌آید و برای اینکه رضایت بیمار را جلب کنند علیرغم نداشتن نیاز بیمار به انجام ام آر آی  انجام آن را برای بیمار درخواست می‌کنند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: انجام ام آر آی برای برخی از بیماران لازم است و باید انجام شود که پزشک مربوطه تجویز کرده و این یک نیاز واقعی است اما اینکه بیمار پزشک را تحت فشار نوشتن ام آر آی بگذارد و همکار پزشک نیز به دلیل جلب رضایت بیمار این اقدام را انجام دهد، یک نیاز القایی است.

وی تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از ام آر آی‌ هایی که برای بیماران درخواست می‌شود نیازهای القایی، غیرعلمی و غیر استاندارد است و این سیستم درمانی را با حجم زیادی از درخواست‌ها و ترافیک انجام ام آر آی مواجه می‌کند.

اسماعیلی گفت: حتی در برخی از موارد درخواست ام آر آی توسط متخصصین غیرمرتبط نوشته می‌شود، برای نمونه پزشکی که متخصص اعصاب و روان است برای انجام ام آر آی از اندام‌ها و مفاصل بیمار هم درخواست می‌دهد که در اینگونه موارد انجام برخی ام آر آی‌ها در تعهد بیمه نیست و بیمار باید هزینه را از جیب خود بدهد.

وی با بیان این‌که در کشور ما مدیریت منابع و تجهیزات استاندارد رعایت نمی‌شود، افزود: درخواست‌های القایی باعث مطالبه غیرضروری و بیش از حدی می‌شود که می‌تواند منابع ملی ما را هدر بدهد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: باید این آگاهی‌بخشی عمومی را ارتقا دهیم که به دلیل نبود آگاهی از مباحث سلامت و درمان درخواست انجام ام آر آی از پزشک متخصص زیاد است و برخی از پزشکان نیز با درخواست‌های غیرضروری انجام ام آر آی به این مسئله دامن می‌زنند.

وی با بیان اینکه انجام ام آر آی برای برخی از بیماران زمان زیادی می‌برد، عنوان کرد: برخی از بیماران نیاز به انجام ام آر آی قسمت‌های مختلف بدن دارند که بیش از یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد و این نیز بر ترافیک انتظار می‌افزاید.

اسماعیلی گفت: یک دستگاه ام آر آی در بیمارستان شهدای قاین فعال است که بیماران این شهرستان و موارد غیر اورژانسی حتی از مرکز استان نیز به آنجا مراجعه می‌کنند.

وی افزود: بیماران شهرستان‌های سرایان و فردوس نیز تا زمان تجهیز این شهرستان‌ها به دستگاه ام آر آی می‌توانند از دستگاه بیمارستان قاین استفاده کنند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: برای شهرستان‌های غرب استان از سال ۱۳۹۷ مبالغی با کمک خیران جمع‌آوری و قرار بود دستگاه ام آر آی برای بیمارستان فردوس نصب شود و علیرغم اینکه مکان در بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس آماده است اما دستگاه ام آر آی هنوز نصب نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای بیمارستان طبس نیز پیگیری‌هایی انجام شده و ساختمان محل نصب دستگاه ام آر آی در حال احداث است تصریح کرد: برای افزایش دستگاه ام آر آی در مرکز استان نیز از بخش خصوصی درخواست‌هایی داشتیم.

اسماعیلی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در ۶ ماه آینده برای شهرستان‌های فردوس و طبس دستگاه ام‌ آر آی نصب شود افزود: امیدواریم با فرهنگ‌سازی درستی که با درخواست‌های درست و بجا، افزایش سطح سواد جامعه و حذف درخواست‌های القایی انجام شود بتوانیم خدمات خوبی با سرعت و بدون ترافیک برای بیمارانی که نیاز واقعی به انجام «ام آر آی» دارند انجام دهیم.

نظر شما