شناسهٔ خبر: 54965711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس ژاپنی : حفاظت مشارکتی راهکار اصلی حفظ منابع طبیعی است

شهرکرد - ایرنا- کارشناس مرتع سازمان جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) و مسوول برنامه مشارکتی جنگل و مرتع گفت:افزایش مشارکت مردم در حفاظت عرصه‌های منابع طبیعی و بهره‌برداری درست از منابع طبیعی، یکی از راهکار برای حفظ منابع طبیعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خانم ناگینو روز چهارشنبه در جلسه مدیریت جامع حوضه آبخیز و ظرفیت‌سازی مدیریت مشارکتی حوضه آبخیز کارون (جایکا) با حضور مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی آبخیزداری کشور برگزار شد، افزود: براساس بازدید و ارزیابی‌های انجام شده توسط کارشناسان جایکا و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع با مشکلاتی از جمله چرای بیش از اندازه دام در مراتع، بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی مواجه است.

به گفته وی، حفظ و حراست از این عرصه و کاهش میزان وابستگی به این عرصه‌ها به حفاظت مشارکتی نیازمند است تا مردم در حراست و حفاظت از عرصه منابع طبیعی مشارکت داده شوند.

وی اظهار داشت: بهره‌برداران محلی نیز از خسارت‌های که به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع و منابع طبیعی وارد شده نگران هستند و برای کاهش میزان خسارت، ضرورت دارد زمینه ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به این عرصه‌ها را برای بهره‌برداران فراهم کرد.

این کارشناس ژاپنی گفت: ایجاد اشتغال پایدار یک راهکار برای کاهش وابستگی بهره‌برداران، جوامع روستایی و محلی به منابع طبیعی است که این مساله نیازمند تهیه برنامه مدون و با همکاری بین بخشی است.

وی به اجرای طرح روستا در سطح چهارمحال و بختیاری و حوضه مدیریت کارون اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح همکاری بین مردم و مسوولان را می‌طلبد تا با رسم یک برنامه چشم انداز وضعیت موجود تحلیل و وضعیت مطلوب آینده هم مشخص شود تا کاستی و مشکلات موجود شناسایی و رفع شود.

آویکاوا یکی دیگر از کارشناسان سازمان جایکا (آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن) نیز ضمن تقدیر از همکاری کشور ایران با سازمان جایکا افزود:سازمان جایکا برای حمایت از برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز که در اولویت برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد، حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز، تعامل و گسترش همکاری بین سازمانی بین سازمان‌‍ها و نهادهایی که در موضوع مدیریت منابع طبیعی دخالت دارند، از جهادکشاورزی،منابع طبیعی و سایر سازمانها ضروری است.

این کارشناس ژاپنی افزود: در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، امکان حضور در عرصه منابع طبیعی در کشور ایران را نداشتیم و کارهای هماهنگی را با همکاری تسهیل‌گران و کارشناسان همتای خود در استان‌ها پیگیری می‌کردیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهامحال  و بختیاری نیز با اشاره به نتایج فعالیت سازمان جایکا در منطقه بازفت از ۱۰ سال گذشته گفت: اجرای طرح‌های مشارکتی جایکا در منطقه بازفت یکی از طرح‌های موفق بوده که نتایج این طرح‌ها در روستاهای گزستان، تبرک و سایر روستاهای این منطقه قابل مشاهده است.

عطاءالله ابراهیمی افزود: هم اکنون مشارکت جمعی در اجرای فعالیت‌های مدیریت جامع آبخیز بسیار بالاست که منجر به نتایج مطلوب در حوضه حفاظت از خاک، حفاظت جامع خاک، مدیریت مراتع و در کل امنیت غذایی حاصل شده است.

وی به اجرای طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس به عنوان یکی از برنامه‌های مشارکتی در دست اجرا در سطح استان و مناطق زاگرس‌نشین اشاره کرد و گفت: برای اجرای طرح‌های مشارکتی در حوزه کشاورزی از جمله بخش عشایر و تعاون روستایی نیز آمادگی فعالیت و مشاکت وجود دارد.

به گزارش ایرنا، پروژه جایکا از سال ۲۰۱۰ در پنج روستای شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال و بختیاری با هدف احیا ، حفظ مراتع، جنگل‌ها با مشارکت مردمی و تیم سازمان ژاپنی جایکا با ا جرای برنامه‌های مرتعداری، جنگلکاری، ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی در حال اجراست.

نظر شما