شناسهٔ خبر: 54965567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نماینده پارلمان عراق: بغداد برای میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان آماده می‌شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- روزنامه عراقی «المدی» به نقل از یک نماینده پارلمان این کشور از آمادگی بغداد برای میزبانی نشست مهم اعلام احیای روابط بین ایران و عربستان خبر داد.

به گزارش شفقنا از مهر، روزنامه عراقی «المدی» گزارش داد که بغداد در نظر دارد میزبان یک نشست مهم بین عربستان سعودی و ایران باشد که انتظار می‌رود در آن روابط دو کشور پس از سال‌ها تیرگی و قطعی، دوباره احیا شود.

به گزارش این روزنامه عراقی، ناظران بر این باورند که میانجیگری عراق کمک زیادی به هموار شدن فضا و حل اختلافات تهران -ریاض کرده است؛ اختلافاتی که مشکلات زیادی را برای منطقه ایجاد کرده است.

«عامر الفایز» یکی از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در مصاحبه با «المدی» در این خصوص گفت: میانجیگری که عراق بین عربستان سعودی و ایران انجام می‌دهد، در چارچوب نزدیک کردن دیدگاه‌های آنها به یکدیگر و ارسال پیام‌های مثبتی برای جهان قرار دارد.

الفایز با طرح ادعای قریب الوقوع بودن دیدار مستقیم مقامات ارشد تهران و ریاض در خاک عراق، افزود: عراق در همگرایی دیدگاه‌ها و تحکیم روابط عربستان و ایران موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه آرام شدن روابط ایران و عربستان تأثیر مثبتی بر منطقه دارد، خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که عراق از روابط بد عربستان و ایران آسیب دیده است.

اظهارات این نماینده عراقی در حالی است که یک منبع دولتی این کشور هم به «المدی» گفت: در مذاکرات ایران و عربستان، مرحله نشست‌های امنیتی به پایان رسیده است و اکنون به برگزاری نشست‌هایی با ماهیت دیپلماتیک روی آورده‌ایم و انتظار می‌رود وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی برای اعلام احیای روابط به بغداد سفر کنند.

گفتنی است که ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفتگوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

نظر شما