شناسهٔ خبر: 54961216 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چمران در ملاقات با استاندار هاوانا اعلام کرد:

آمادگی مدیریت شهری در انتقال تجربه دیپلماسی گردشگری میان تهران و هاوانا

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با استاندار هاوانا بر آمادگی تهران برای تبادل تجربیات و اطلاعات در حوزه های شهری به ویژه حوزه دیپلماسی گردشگری تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رینالدو گارسیا زاپاتا استاندار هاوانا به منظور بررسی فرصت های سرمایه گذاری در دیداری دوستانه به تبادل نظر پرداختند.

استاندار هاوانا ضمن سپاسگزاری از دعوت مهدی چمران اظهارداشت: می دانم که شما و خانواده شما چه اهمیتی برای مردم تهران دارید. چراکه تاریخ را مطالعه کردیم و متوجه شدیم که خانواده شما چه اقداماتی برای انقلاب انجام داده است و به همین دلیل برای این دیدار خواهرخواندگی که شهردار تهران دعوتمان کردند، تصمیم گرفتیم که اولین دیدار را با شما داشته باشیم.

وی افزود: ۲۲ سال است که بین تهران و هاوانا خواهرخواندگی اعلام کرده ایم و رابطه بسیار خوبی داریم و امیدواریم که این رابطه همچنان گسترش پیدا کند و به خاطر همین باید روابط بین دو کشور را گسترش دهیم و همچنان پیشرفت کنیم. این روابط تاریخی هستند و پس از اینکه فرمانده فیدل کاسترو در سال ۲۰۰۱ به تهران سفر کردند، این روابط تاریخی تر هم شد.

استاندار هاوانا با بیان اینکه دشمنان مشترکی داریم بر زمینه سازی برای  افزایش اتحاد میان دو کشور تاکید کرد و افزود: دشمنی که همیشه سعی کرده ما را نابود کند ولی نه موفق شده است و نه موفق خواهد شد.

وی افزود: ما باید چه در زمینه های دیپلماسی و چه در زمینه های دیگر به هم کمک کنیم تا بتوانیم این اتحاد را بیش از پیش تقویت کنیم و من با شخص شهردار هم در همین خصوص صحبت می کردم که در چه زمینه هایی می توانیم با هم کار کنیم که هردو طرف در این باره رضایت داشتیم.

این مقام کوبایی متذکر شد: می دانیم که کشور شما چه زحمات خوبی برای ما کشیده است به ویژه در حوزه نفت و ما نیز سعی کردیم در هنگام شیوع بیماری کووید ۱۹ با انتقال تکنولوژی واکسن به شما کمک کنیم تا در داخل واکسن تولید کنید و با تشکر از این همکاری بود که مردم هردو کشور می توانند راحت بدون ماسک تردد کنند و این درحالیست که مردم بسیاری از کشورهای پیشرفته هنوز مجبور به استفاده از ماسک هستند.

رینالدو گارسیا زاپاتا تاکید کرد: در جبهه های مختلفی می توانیم با هم کار کنیم، علاوه بر بحث نفتی می توانیم درمورد حمل و نقل و برق از شما کمک بگیریم و در عوض در بخش دارویی و سلامت و بهداشت و علوم و ورزش کمک کنیم و امیدواریم که این همکاری ها در جهت بهبود زندگی ملت های دو کشور باشد.

وی همچنین اظهار داشت: درست است که یک دشمن مشترک داریم اما مردم خوبی هم داریم که باعث می شوند با هم متحد شویم چراکه با اینکه از لحاظ جغرافیایی دور هستیم، دل هایمان به هم نزدیک است و وظیفه ما اینست که از انقلاب هایمان، مردممان و شرایط اجتماعی شان دفاع کنیم. هردو ملت حاضریم که خون خود را برای ملت دیگر بدهیم و به همین خاطر است که می خواهیم برنامه ریزی کنیم تا ماه های دیگر رئیس جمهور کشورمان میگل دیاز-کانل سفری به ایران داشته باشد که فکر می کنیم فرصت مناسبی خواهد بود تا روابط دو کشور را گسترش دهیم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن ابراز خوشحالی از ملاقات با هیات شهرهاوانا اظهار داشت: ما نیز کشور کوبا را خوب می‌شناسیم به خصوص که وقتی انقلاب کوبا به دست فیدل کاسترو رخ داد، جوان بودم و جوانان در ایران راه و رسم جنگ های چریکی کاسترو را دنبال می‌کردند و اصلا با این انقلاب، روش‌های مبارزه علیه امپریالیسم در کشورهایی که تحت سلطه و سیطره آن ها بودند عوض شد و راه و روش مبارزات مسلحانه و چریکی را در پیش گرفتند و از همین روی برای مردم مبارز ما همیشه هم کوبا و هم فیدل کاسترو خیلی اهمیت و ارزش داشتند و برایشان احترام خاصی قائل بودند و اینچنین است که ما نزدیکی زیادی را با ملت کوبا احساس می‌کنیم که بیشتر نزدیکی ها را شاید بشود در مقابله با امپریالیسم آمریکا  عنوان کرد.

چمران افزود: ما هنوز هم شاهد سخت گیری های آمریکا در ارتباط با کوبا هستیم. آنان با اینکه رسما اعلام کردند که همه تحریم ها را برداشتیم ولی می‌دانیم که برداشته نشده و هنوز هم تحریم ها وجود دارد و خودمان هم این تحریم ها را از گوشت جان حس کردیم.

مهدی چمران با اشاره به اینکه درست است که این تحریم ها برای ما بسیار سخت بوده ولی ما هم بسیار از آن بهره گرفتیم و نتیجه آن یک خودکفایی و جهش علمی داخلی بود، با نقل یک خاطره افزود: وقتی من به شهید دکتر چمران که آن هنگام وزیر دفاع کشورمان بود گفتم که آمریکا ما را تحریم کرده است، به جای آنکه ناراحت شود، گفت خدا را شکر. و واقعا هم این تحریم‌ها ما را به جایی رساند که نمونه آن واکسنی بود که مشترک بین ایران و کوبا به نتیجه رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با ذکر به اینکه هاوانا شهریست که دارای نقاط قدیمی و دیدنی فراوانی است و همانطور که دیروز گفتم تهران نیز یک چنین شرایطی دارد و این نقاط مشترک می‌تواند برای ما ارزشمند باشد، گفت: شما در کوبا گردشگران زیادی دارید که از هاوانا بازدید می‌کنند و این تجربه ای را برای شما ایجاد می‌کند که این تجربه می‌تواند برای ما ارزشمند باشد. البته می‌دانیم علیه کشور کوبا و همینطور کشور ایران تبلیغات بسیار زهرآگینی صورت می‌پذیرد و سختگیری هایی می شود که مردم دنیا به اینجا نیایند و این کشورها را نبینند و وقتی می‌آیند و می‌بینند حقیقت برایشان روشن می‌شود.

چمران افزود: به هر حال مدیریت شهری تهران آمادگی تبادل تجربیات و اطلاعات را با شهر دوست و خواهر خوانده هاوانا را دارد چراکه شما هم مثل ما تجربه بافت فرسوده ونقاط قدیمی و همینطور ساختن شهرهای جدید را مانند ما دارید که به خوبی می‌توانیم این هماهنگی را در کنار شما داشته باشیم.

وی اظهار داشت:  نقطه قدیمی شهر هاوانا در یونسکو به ثبت میراث فرهنگی رسیده که این خیلی ارزشمند است ما هم در تهران نقاطی مثل کاخ گلستان و نظایر آن و حتی ساختمان ها و ابنیه قدیمی دیگری داریم که که به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسیده و به عنوان نقاط پربازدید کننده می‌شود از آنها نام برد. اما نحوه بهره برداری و استفاده از این اماکن هم مهم است. البته می دانم ساختار آن ساختمان ها و نقاط ثبت شده در هاوانا با ساختاری که ما داریم متفاوت است ولی به هر حالت اصول آن یکی است.چمران تاکید کرد: به هر حال امیدوارم از این سفر کوتاه نتایج بسیار بلند و ارزشمندی را هم ما و هم شما داشته باشیم و بتوانیم هم در تحکیم روابط دوستانه و صمیمانه بین ایران و کوبا و هم برقراری ارتباط خواهر خواندگی بین تهران و هاوانا بهترین بهره ها را بر گیریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: ما مبارزه و مقابله با دولت آمریکا را برای خودمان یک ارزش می‌دانیم؛ چون مبارزه با ظلم جهانی است. همانطور که می بینید در هر نقطه جهان متاسفانه حضور آمریکا یعنی کشتار مردمی، یعنی جنگ یعنی خون ریزی و مقابله با چنین ظلم و ستمی یک ارزش است و امیدواریم و مطمئن هستیم که خداوند ما را کمک خواهد کرد و به این پیروزی هم دست خواهیم یافت.

نظر شما