شناسهٔ خبر: 54960061 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رونمایی از کتاب هنری استادی که نگاهش به آینده بود

نشست رونمایی از کتاب هنری زنده یاد استاد صادق تبریزی (Art Book) با حضور نماینده خانواده تبریزی و ناشر کتاب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رونمایی از کتاب هنری زنده یاد استاد صادق تبریزی (Art Book)در نگارخانه سهراب برگزار شد. در این نشست مهرداد فلاح (نماینده خانواده تبریزی)، مازیار مصوررحمانی(ناشر کتاب استاد تبریزی) و شاهین ترکمن(کیوریتورنمایشگاه) در کنار خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه حضور به عمل رساندند و ضمن توضیحاتی درباره چگونگی شکل‌گیری این کتاب هنری به سوال خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست مازیار مصوررحمانی درباره کتاب هنری (Art Book) و تمایز آن با سایر کتب دیگر عنوان کرد: نوع چاپ، کاغذ، صحافی و وجود یک آرت ورک که در پروسه انتشار این نوع آثار وجود دارد، این مجموعه‌ها را از کتاب‌های معمولی که در بازار است متمایز می‌کند. البته این کتاب‌ها مخاطبان خاص خود را دارند که مجموعه‌داران، کلکسیونرهای بزرگ یا موزه‌ها هستند که توسط ناشران بزرگ دنیا چاپ می‌شوند.

ناشر کتاب هنری زنده یاد تبریزی افزود: اما آن چیزی که این مجموعه را متمایز می‌کند این است که تا کنون یک ناشر اثری را به  این شکل چاپ نکرده است. در واقع  برای اولین بار در کشور است که چنین اتفاقی می‌افتد و نزدیک به سی عنوان با بیش از 19 هنرمند مستر کار کردیم. اثر ارجینالی که در داخل کتاب‌های ما وجود دارد دیگر مشخصه تمایز آنهاست. سال 1392 پیشنهاد این همکاری را به زنده‌یاد استاد تبریزی دادم که مورد استقبال ایشان قرار گرفت. از آنجا که تهیه و آماده کردن متریال کتاب به دلیل نبود آرشیو منسجمی از هنرمندان بسیار دشوار بود، جمع‌آوری و عکاسی از اثر و در نهایت صفحه‌آرایی کتاب که زیر نظر خود استاد انجام شد تا سال 1396 طول کشید.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استاد به چاپ این کتاب اشراف کامل داشتند گفت: متاسفانه چاپ این اثر با بیماری استاد همزمان شد به همین دلیل فرصتی برای رونمایی این کتاب نبود. البته خارج از ایران با مجموعه‌هایی که داشتم رونمایی شد تا اینکه به همت آقای فلاح و ترکمن این امکان فراهم شد جمعه این رونمایی انجام شود.

در ادامه این نشست مهرداد فلاح درباره نحوه و زمان جمع‌آوری این کتاب گفت: زنده‌یاد تبریزی بسیارعلاقه داشتند که در تمامی فعالیت‌های هنری‌اش در طول شصت سال کتابی چاپ کند که اثری مرجع باشد و آثار را هم خود انتخاب کند. به لطف آقای رحمانی، چنین اتفاقی افتاد چون همه آثار را خودشان انتخاب کردند. اما متاسفانه در سال 96 به سرطان پانکراس مبتلا شد و بعد از گذشت چند ماه از دنیا رفتند. قبل از اینکه از ایران بروند یک نشست خبری درباره کتاب برگزار کردند و کتاب را برای آقای رحمانی امضا و نسخه‌ها را به ایشان تحویل داد که 100 ادیشن بود و کارهای مستر و ارجینالی که داخلش است، به امضای اقای تبریزی است.

نماینده خانواده تبریزی افزود: این اثر دو مجسمه دارد که با نظر ایشان برگزیده شده‌ و از سری آثاری است که بسیار نایاب و نفیس است؛ چون تا کنون از مجسمه‌هایشان رونمایی نشده است. با توجه به اینکه زنده یاد این گالری را در سال 1352 به نام نگارخانه 66 تاسیس کردند به همین دلیل تصمیم بر این شد که در این تاریخ یعنی تیرماه امسال رونمایی انجام شود. اولین نمایشگاهی که برگزار کردند، نمایشی از مجموعه آثاری بود که از هنرمندان آن دوره مانند پیل‌آرام، عربشاهی و ... داشتند. به عبارت دیگر مجموعه شخصی‌شان را در اینجا رونمایی کردند که بعد از آن و در سال‌های متوالی دیگر هنرمندان بزرگ این عرصه در این نگارخانه نمایشگاه داشتند.

فلاح خاطرنشان کرد: جمع‌آوری این کتاب به دقت خاصی توسط این هنرمند فقید انجام شده است. در این کتاب از تمام دوره‌های مختلف آقای تبریزی از دوره سفال و سرامیک تا زمانی که در اداره هنرهای زیبا بود و بعدها که نقاشی‌خط کار کردند تا دوره انتزاعی‌ها و مینیاتور مدرن‌ها و ... همگی جمع‌آوری شده است.

از دیگر حاضران این نشست شاهین ترکمن مدیر گالری سهراب بود که درباره همکاری خود با زنده‌یاد استاد تبریزی بیان کرد: این همکاری یک پیشینه دارد. دو نمایشگاه قبلی آقای تبریزی هم در گالری سهراب برگزار شد. در سال 95 زمانی که استاد در قید حیات بود نمایشگاهی برگزار شد که مروری بر دوره‌های هنری مختلف استاد بود. طی دو سال گذشته که این کتاب مسیر خود را طی می‌کرد، همواره بر این فکر بودیم که همزمان نمایشگاهی از از دوره‌های مختلف و مجموعه کاملی از آثار جمع‌آوری شده  استاد برگزار کنیم که امیدواریم اتفاقی در شان استاد بیفتد.

اتفاقی که در کیوریتور نمایشگاه استاد رعایت می‌شود، دوره‌های مختلف آثار و چیدمان بر اساس زمان‌بندی است که مجموعه شخصی بنده است و بخشی از آن از خانواده جمع‌آوری شده است. در واقع آثار، بیشتر برای نمایش است تا جوانترها آثار استاد را از آثار قدیمی گرفته تا جدیدترش ببینند و با آنها آشنا شوند.  

ترکمن درباره آثار ریتم خط استاد تبریزی بیان کرد: استاد همواره ریتم خط  کار می‌کردند. در دوره‌های آخر تعدادی از این ریتم خط‌ها  در ابعاد بزرگ اجرا شدند که کمتر دیده شده است سعی ما بر این بود مجموعه‌ای شکیل از این حوزه‌ها نمایش دهیم تا دوستان و علاقه‌مندان با آنها آشنا شوند. این ریتم خط‌ها در حقیقت مینیمال شده بخشی از آثار استاد هستند. در واقع این ریتم خط‌ها از دل همان آثار استاد بیرون آمده‌اند که بسیار مینیمال و مدرن هستند. شاید نگاه استاد به آینده بوده است که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. استاد را به عنوان کسی که آن ساختار هنر شرق را حفظ کرده و آن را مدرن کرده و به این مدرنیسم پایبند بوده است در بخش دیگر آن  شور و هیجان و حرکت پرانرژی وجود دارد که به نوعی اکتشاف جدیدی است که در این ریتم خط‌ها می‌بینیم. در این آثارشان یک تعامل و رشد به جلو داشته‌اند که بیننده باید آگاهانه ببیند و دوره‌هایش را بشناسد.

مهرداد فلاح در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا آثار زنده یاد استاد تبریزی از کشور خارج شده یا در ایران هستند؟ گفت: مجموعه شخصی آثار ایشان نزد پسرشان است که یک بخش از آن خارج شده و بخش دیگر آن داخل کشور است که  در آینده نه چندان دور قرار است موزه‌ای تشکیل شود که در آن آثار و مجموعه شخصی ایشان نگهداری شود. در مجموعه شخصی ایشان بیش از 170 اثر نفیس وجود دارد که به عنوان یکی از مجموعه‌داران قوی ایران هستند. این آثار از نقاشی‌های پشت شیشه شروع می‌شوند و تا نقاشی‌های قهوه‌خانه و هنرمندان مدرن هم دروه خودش مانند عربشاهی، پیل‌آرام، تناولی و ... در مجموعه ایشان وجود دارد.

ناشر کتاب هنری زنده‌یاد استاد تبریزی در پاسح به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا این اثر می‌تواند برای هنرمندان جوان و آینده مرجعی کامل باشد؟ افزود: این کتاب به دلیل شکل و فرمی که دارد مخاطبان خاص خود را دارد. اما با خانواده ایشان صحبت کردیم و قرار است همین اطلاعات و مشخصات در کتابی به صورت چاپ اسفت و پژوهشی منتشر شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

مهرداد فلاح در پایان درباره یادداشت‌های شخصی زنده‌یاد تبریزی افزود: کتاب خاطرات ایشان با این اثر کاملا مجزا است که به زودی به اتمام می‌رسد و ارتباطی به کتاب پژوهشی یا این کتاب هنری ندارد. کتاب پژوهشی که ده سالی است روی آن کار کرده‌اند، دو نسخه است یکی کتاب پژوهش هنر ایران است که متاسفانه زمان به ایشان امان نداد.

شایان ذکر است جمعه 17 تیرماه از این کتاب هنری در نگارخانه سهراب رونمایی می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

  

نظر شما