شناسهٔ خبر: 54959820 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عموعابدینی در مشهد:

اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و توجه به علوم انسانی کلید تحول در حوزه آموزش است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش را در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی، توجه ویژه به علوم انسانی و اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، افتتاحیه پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور صبح امروز چهارشنبه پانزدهم تیر ماه در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این اجلاس با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه راهبردی تحول درحوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در راستای طرح تحول دولت سیزدهم تنظیم شده است، متشکل از بخش‌های الگوواره‌های حاکم بر تحول در حوزه آموزش دانشگاه‌ها، الزامات تحول در حوزه آموزش دانشگاه ها، سند تحول حوزه آموزش شامل اقدامات انجام شده و اقدامات آتی، ساختار‌ها و سند تحول و دغدغه‌های آموزش است.

عموعابدینی با بیان فراز‌هایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از بیانیه گام دوم انقلاب را انقلاب علمی؛ جبران عقب ماندگی؛ فتح قله‌های دانش نام برد و اظهار داشت: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاه‌ها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بخش‌های اصلی سند تحول، نشانگر‌های وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول آفرین و چالش‌ها، عوامل مرتبط با آن، راهبرد‌های و اقدامات کلیدی در جهت رفع عوامل را از مهمترین آن‌ها دانست و گفت:
از جمله چرخش‌های تحول‌آفرین وزارت علوم می‌توان به حرکت از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال پذیری، تخصص گرایی اخلاق مدار و خانواده محور است.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم از پژوهش صرفا معطوف به ارتقای جایگاه علمی بین المللی به پژوهش نیازمحور، مزیت محور و اولویت محور سوق پیدا کرده، گفت: به دنبال آن هستیم که الگوی دانشگاه محور را کنار بگذاریم به الگوی جامعه محور در توسعه کارکرد‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه اسلامی برسیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بررسی کلان روند‌های موثر بر آموزش عالی برخی از کلان روند‌ها را تغییر شیوه‌های آموزشی و توسعۀ فناوری‌های نوین در انتقال محتوای آموزشی و پژوهشی، نیاز فزایندۀ دانشگاه‌ها به منابع مالی برای ورود به فعالیت‌های جدید و پیشران، سرعت بالای تغییرات در حوزۀ علم، فناوری و نوآوری و منسوخ شدن سریع محتوا و حتی رشته‌های تحصیلی تعریف‌شده، افزایش بیکاری در بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و پیچیده‌تر شدن ماهیت مشاغل، افزایش نیاز‌های جامعه به توسعۀ علم، فناوری و نوآوری و تغییر رویکرد اقتصادی کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان دانست و به نمونه‌هایی از این روند‌ها اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش را در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی (تکمیلی) دانست و پس از آن سند تحول حوزه آموزش وزارت عتف؛ اقدامات انجام شده و آتی را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصریح کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده است که شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی است.

عمو عابدینی همچنین در پایان به پنج اقدام کلیدی انجام شده در سطح سیاستگذاری؛ رویکرد‌های کلان، فرایندها، ارزیابی عملکرد و محتوا اشاره و ابراز امیدواری کرد: با هم اندیشی جمعی، بتوان برای چالش‌های موجود راه حل‌های منطقی یافت و به آن عمل کرد.

نظر شما