شناسهٔ خبر: 54956776 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

عوارض و دردسرهای ارتودنسی دندان و راه های پیشگیری از آن

موج نیوز

[کلیک و کشیدن برای جابجایی] نصب بریس روی دندان‌ها، برای داشتن یک لبخند زیبا و مرتب مفید است، اما همه انواع بریس‌هایی که روی دندان نصب می‌شوند، می توانند باعث ایجاد عوارضی برای لب‌ها، صورت و دندان‌ها شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، نصب بریس روی دندان‌ها، برای داشتن یک لبخند زیبا و مرتب مفید است، اما همه انواع بریس‌هایی که روی دندان نصب می‌شوند، می توانند باعث ایجاد عوارضی برای لب‌ها، صورت و دندان‌ها شوند. با این حال این عوارض را می‌توان با رعایت دستورالعمل‌هایی که دندانپزشک ارائه می‌دهد، تا حد زیادی کاهش داد. برای نصب بریس روی دندان‌هایتان باید حتما با یک دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی ارتودنسی چیست؟

در طی درمان ارتودنسی، موقعیت دهان، صورت، فک و دندان‌های شما به طور چشمگیری تغییر می‌کند و ممکن است که در دهان خود حرکاتی را حس کنید یا اینکه احساس کنید دندان‌هایتان نسبت به قبل در موقعیت دیگری قرار گرفته‌اند. تمام این موارد طبیعی هستند و در نهایت موجب زیبایی لبخند شما می‌شوند. شما نباید نگران ایجاد این تغییرات باشید.

در ادامه به برخی از عوارض جانبی درمان ارتودنسی اشاره می‌شود:

به سختی غذا خوردن

با وجود بریس‌ها جویدن و غذا خوردن سخت خواهد شد. خوشبختانه رژیم‌های غذایی مخصوص افرادی که از بریس استفاده می کنند وجود دارد، که غذا خوردن را راحتتر می‌ کند. اگر در جویدن غذا‌های سفت مشکل دارید، می‌توانید خوراکی‌های نرمی مانند ماست یا پوره سیب را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. این مواد غذایی علاوه بر اینکه خوشمزه هستند، به سلامت دندان‌ها نیز کمک می‌کنند.

احساس ناراحتی

تا زمانی که به استفاده از بریس عادت کنید، داشتن درد و ناراحتی جزئی، طبیعی است. بعضی از افراد هنگامی که برای مدت زیادی از بریس‌ها استفاده می‌کنند، دچار دندان‌درد و سردرد می‌شوند چون بریس‌ها موقعیت فک را تغییر داده و باعث جا به جایی یکسری از ماهیچه‌های صورت می‌شود. در این صورت استفاده از مسکن‌هایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند در کاهش سردرد و تنش مفید باشد. اگر درد‌ها شدید‌تر شد، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت درد بررسی شود.

آزردگی

ممکن است مدتی طول بکشند تا لب‌های شما به استفاده از بریس عادت کنند و در این مدت ممکن است لب‌ها دچار خراشیدگی یا آزردگی شوند. خوشبختانه محصولاتی طراحی شده‌اند که به کاهش این خراشیدگی‌ها کمک می‌کند. یکی از این محصولات واکس‌های ارتودنسی است.

شما می‌توانید این واکس را روی کل بریس یا بخشی که باعث ایجاد آزار می‌شود بمالید. همچنین این واکس‌ها در صورتی که بخشی از سیم ارتودنسی موجب ایجاد زخم و خونریزی شده باشند، هم قابل استفاده‌اند. اگر با استفاده از این روش شرایط برایتان بهتر شد و مشکل دیگری نداشتید، می‌توانید مثل قبل به مراقبت از دندان‌هایتان بپردازید.

درد فک

درد فک بعد از ارتودنسی یک عارضه متداول است و با مسکن‌های بدون نسخه قابل کنترل است. درد فک ممکن است بعد از هر بار سفت کردن سیم‌ها دوباره اتفاق بیوفتد.

عوارض کمتر شناخته شده

در بالا به عوارض جانبی متداول ارتودنسی اشاره شد. اما در ادامه به یکسری از عوارض نادر ارتودنسی پرداخته می‌ شود.

پوسیدگی دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. اگر فردی از بریس استفاده کند، احتمال ایجاد پوسیدگی بیشتر می‌شود. افرادی که از بریس اسفاده می‌کنند باید حتما دو بار در روز مسواک بزنند و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنند تا بتوانند از رشد باکتری‌ها و سوراخ شدن دندان‌ها جلوگیری کنند. شما ممکن است در ابتدا علائم اولیه پوسیدگی دندان را مشاهده کنید، مثل ایجاد لکه‌هایی روی مینا دندان و حساسیت دندان بعد از خوردن خوراکی‌های شیرین. این علائم هشدار دهنده هستند و اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید باید حتما به دندانپزشکتان مراجعه کنید. دندانپزشکان در کلینیک دندانپزشکی حکیم پس از نصب بریس برنامه هایی را برای مراجعه زودهنگام افراد دارای بریس تنظیم می نمایند تا هر چند مدت یکبار، دندان های بیماران خود را معاینه کنند تا در طول درمان ارتودنسی دندان های آنها دچار پوسیدگی نشوند.

تحلیل رفتن ریشه دندان

در افرادی که مدت طولانی از بریس استفاده می‌کنند، ممکن است کوتاه شدن ریشه دندان اتفاق بیوفتد. اما این عارضه در طولانی مدت مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. در این عارضه ممکن است فقط نوک ریشه دندان از بین برود یا اینکه بیش از نیمی از آن تحلیل برود؛ اما در هر صورت این عارضه برای فرد مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

تحلیل رفتن ریشه دندان به دلیل استفاده طولانی مدت از بریس ایجاد می‌شود. پس از نصب بریس، دندانپزشک به طور مرتب از دندان‌ها با استفاده از اشعه ایکس تصویربرداری می‌کند تا بتواند از ایجاد این عارضه یا بدتر شدن آن جلوگیری کند.

عود کردن

بعد از اینکه دندان‌ها با استفاده از بریس صاف شدند، ممکن است مسائلی برای دندان‌ها به وجود بیاید. یکی از این مسائل، بازگشت دندان‌ها به موقعیت قبلی است. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که بیمار به طور مرتب از قالب‌های نگهدارنده استفاده نکند و نیز هنگام غذا خوردن مراقب دندان‌هایش نباشد. اما اگر از دندان‌های خود مراقبت کنید و به طور منظم از قالب‌های نگهدارنده استفاده کنید، مطمئن باشید که لبخند زیبایتان را از دست نخواهید داد.

حساسیت

گاهی اوقات افراد به کش‌های استفاده شده در بریس‌ها که از جنس لاتکس یا فلز هستند حساسیت نشان می‌دهند. در این صورت باید در بریس‌ها از کش‌هایی استفاده شود که مواد حساسیت‌زا ندارند.

مراقبت از دندان‌ ها در طول درمان ارتودنسی، برای کاهش عوارض

زمانی که از بریس استفاده می‌کنید، مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مهم‌تر از قبل خواهد بود. اگر در طی درمان ارتودنسی به خوبی از دندان‌هایتان مراقبت کنید، عوارض جانبی به حداقل می‌رسند و در آخر هم بهترین نتیجه ممکن را خواهید گرفت.

در طول درمان ارتودنسی باید بیشتر از قبل از دندان‌ هایتان مراقبت کنید.

در آینه به بریس‌های خود نگاه کنید. همانطور که می‌بینید، براکت‌ها و سیم‌های بریس دارای حفره‌ها و فضا‌های زیادی هستند که ممکن است غذا در لا به لای آن‌ها گیر کند. در نتیجه احتمال دچار شدن به پوسیدگی دندان و مشکلات لثه بیشتر خواهد شد. پس باید با توجه بیشتری هر روز دندان‌هایتان را بعد از غذا خوردن تمیز کنید.

اگر دندان‌ها و بریس‌ها به خوبی تمیز نشوند، ممکن است به مینای دندان آسیب جبران ناپذیری وارد شود که این امر می‌تواند به شرایط پیچیده‌تری منجر شود و به درمان‌های سختتری مثل کشیدن دندان و ایمپلنت دندان نیاز پیدا کند. در مرحله اول پوسیدگی سطح مینای دندان شروع به از دست دادن مواد معدنی می‌کند و در این صورت لکه‌های سفید ناخوشایندی روی دندان ایجاد می‌شود. حتی ممکن است لثه‌ها ملتهب شده و خونریزی کنند. (ژنژیویت) مراحل اولیه پوسیدگی دندان و التهاب لثه را می‌توان با مراقبت‌های بیشتر و نیز تغذیه مناسب کنترل کرد. اما اگر آن‌ها را درمان نکنید، می‌توانند به مشکلات جدی‌تری تبدیل شوند و نیازمند درمان بیشتر و طولانی‌تر باشند.

هنگامی که از درمان ارتودنسی استفاده می‌کنید هم مانند سابق باید مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید، تا از پیشرفت مشکلات کوچک دندان‌ها و تبدیل آن‌ها به مسائل پیچیده‌تر جلوگیری شود.

رژیم غذایی مفید برای دندان‌‌ ها

بسیاری از افراد می‌دانند که غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. غذا‌های نشاسته دار، مانند چیپس سیب‌زمینی هم می‌توانند در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان شوند. همچنین نوشیدنی‌هایی مانند: نوشیدنی‌هایی که خاصیت اسیدی دارند، کوکاکولا ( چه معمولی و چه رژیمی)، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آبمیوه‌ها هم می‌توانند در دراز مدت باعث از بین رفتن مینا دندان شوند. بزاق دهان دفاعی طبیعی در برابر پوسیدگی دندان است. شما باید به بزاق دهان زمان بدهید تا بتواند مواد اسیدی حاصل از خوراکی‌ها را از روی دندان‌ها پاک کند. برای این کار بهتر است در طول روز ۳ وعده اصلی و ۲ میان وعده مصرف کنید و در فاصله بین این‌ها چیزی نخورید. البته می‌توانید هر چه‌قدر که می‌خواهید در طول روز آب بنوشید. توجه داشته باشید که آب‌ها معدنی که در بطری هستند ممکن است فلوراید نداشته باشند.

فلوراید و محصولات مراقبت از دندان

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، دو بار در روز ، یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از پوسیدگی دندان است. فلوراید دندان‌ها را دربرابر اسید‌های تولید شده از مواد غذایی مقاوم‌تر می‌کند و نیز مواد معدنی را که دندان در طی مراحل اولیه پوسیدگی از دست می‌دهد، به آن باز می‌گرداند. مطالعات نشان می‌دهد که مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید، دو بار در روز، بسیار موثر تر از یکبار مسواک زدن، در جلوگیری از پوسیدگی دندان عمل می‌کند. بهترین زمان برای مسواک زدن، بعد از صبحانه و قبل از خواب است.

از آنجایی که وقتی بریس استفاده می‌کنید، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار دارید؛ ممکن است دندانپزشک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، محصولات دیگری که حاوی فلوراید هستند را هم برای شما تجویز کند. همچنین دندانپزشک ممکن است محصولات خاصی مثل مسواک‌های بین دندانی را به شما توصیه کند. در این صورت از دندانپزشک خود بخواهید تا روش استفاده از این محصولات را به شما آموزش دهد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما