شناسهٔ خبر: 54956083 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

امیرعبداللهیان: آمریکا بین توافق و تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود یکی را انتخاب کند

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین،حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در در توییتی از گفت وگوی تلفنی با جوسب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و تاکید کرد آمریکا باید بین توافق و تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود یکی را انتخاب کند.

 امیرعبداللهیان در این توییت نوشت: امشب (سه‌شنبه) با جوسب بورل گفت وگوی تلفنی داشتم.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است، گفت: ‏برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ‏آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود است. هر دو، همزمان با هم ممکن نیست.

به گزارش ایرنا، بورل هفته پیش در راس هیاتی دیپلماتیک به تهران سفر کرد تا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با مقام‌های کشورمان گفت‌ وگو کند. در نتیجه رایزنی‌های صورت گرفته مذاکرات برای حل اختلاف های باقی‌مانده میان ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا از سرگرفته شد.

در جریان گفت وگوهای فشرده‌ای که هفته گذشته با وساطت انریکه مورا (معاون بورل) در دوحه برگزار شد نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برآیند گفت‌ وگوها را مثبت ارزیابی اما تصریح کرد: باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است و ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم.

وی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با همتای فرانسوی خود افزود: طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را تکرار مواضع قبلی پر کند.

دور بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌ وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد. زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داده است. اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.


انتهای پیام/



 

برچسب‌ها:

نظر شما