شناسهٔ خبر: 54954271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تلاش آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در روند مذاکرات احیای برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، به سوالاتی درباره نتایج مذاکرات برجامی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا که اخیرا در قطر برگزار شد، پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به این که رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات برجامی اخیرا در گفت‌وگویی مطرح کرده است که ایران در این مذاکرات خواسته‌هایی فراتر از توافق را مطرح کرده است، این خواسته‌ها چه مواردی هستند و پاسخ آمریکا به آن‌ها چه خواهد بود، گفت: پاسخ سوال شما این است که آنچه نه تنها آمریکا، بلکه متحدان اروپایی منتظرش هستند، تصمیمی از سوی دولت ایران برای بازگشت کامل به پایبندی به برجام است. بر اساس آنچه به طور غیرمستقیم و از طریق متحدان اروپایی‌مان شنیده‌ایم، برایمان معلوم نشده است که آن‌ها[ایران] این تصمیم سیاسی را گرفته‌اند یا نه.
پرایس افزود: توافقی روی میز است که کمابیش چند ماهی می‌شود نهایی شده است. این توافق، توافقی است که قسمت عمده آن حاصل تلاش‌های هماهنگ متحدان اروپایی ماست که اول در  وین و اخیرا هم در دوحه، نقش میانجی را ایفا کرده‌اند.
او با تلاش برای مقصر جلوه دان ایران ادعا کرد: اما در هفته‌ها و ماه‌ها اخیر، ایران به جای این که این تعهد سیاسی را به جا بیاورد و به پایبندی به برجام بازگردد، مدام خواسته‌ها و مسائلی را مطرح کرده است که فراتر از چارچوب برجامند. برجام فقط درباره یک چیز است و آن برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد. مطرح کردن هر چیزی که فراتر از مرزهای باریک برجام برود، نشان‌دهنده عدم جدیت و عدم تعهد است. و این متاسفانه چیزی است که تیم[آمریکا] باری دیگر در دوحه شاهدش بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: ما ناامید شدیم از این که ایران به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت و موثری نداد و پیشرفتی حاصل نشد. همان طور که قبلا شنیده‌اید، ما در موقعیتی قرار داریم که عدم انگیزه‌ای برای پیش رفتن، عدم پیش‌رفت، به مثابه پس‌رفت است. زمان بسیار حائز اهمیت است.
پرایس در این راستا مطرح کرد: این توافقی است که فقط تا زمانی که منافع ملی‌مان ایجاب کند، روی میز خواهد بود. واقعیت این است، از زمانی که ایران از تعهداتش ذیل برجام که در سال ۲۰۱۶ اجرایی می‌شد، فاصله گرفت، برنامه هسته‌ای آن به گونه‌ای پیشرفت کرده است که به کلی برایمان نگران‌کننده است.
او در پاسخ به این که آیا قرار است مذاکرات دیگری در دوحه انجام شود، گفت: ما قدردان تلاش‌های اتحادیه اروپا هستیم. هنوز برنامه‌ای برای دور بعدی مذاکرات وجود ندارد. ما همچنان نسبت به پیگیری بازگشتی دوجانبه به برجام متعهدیم. ما نسبت به بازگشت به پایبندی متعهدیم، مادامی که ایران هم حاضر به این کار باشد. اما متاسفانه، ایران همچنان مسائل فراتری را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که این تصمیم سیاسی را نگرفته است.
به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که قطر اخیرا میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در زمینه احیای توافق هسته‌ای با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا بوده است.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات درباره مذاکرات برجامی غیرمستقیم در صفحه توییترش نوشت: دو روز مذاکرات نزدیک در دوحه بر سر برجام داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده نسبت به حصول آن امیدوار بودند، به دست نیامده است. ما به کار با ضرورت بیشتر برای بازگرداندن ثبات منطقه‌ای و توافق کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگویی با همتای قطری‌اش درباره مذاکرات ضمن تشکر از حسن میزبانی قطر اظهار داشت: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت می باشد. 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تاکید می کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است. 

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت: مذاکره کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع بینی مصمم هستیم.

انتهای پیام

نظر شما