شناسهٔ خبر: 54954109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لاپید خواستار موضع سخت‌تر اروپا در قبال ایران شد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به پاریس از رئیس‌جمهور فرانسه درخواست کرد تا موضعی سخت‌تر از ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که روز گذشته (سه‌شنبه) با هدف تلاش برای اخلال در روند مذاکرات هسته‌ای ایران به پاریس سفر کرده بود، از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه خواست تا طرح 2018 برای یک توافق هسته‌ای جدید ایران را مورد بازنگری قرار دهد و تصریح کرد که بن‌بست دیپلماتیک فعلی، تهدید به یک رقابت تسلیحاتی در غرب آسیا می‌کند.

خبرگزاری داون نیوز در این خصوص گزارش کرد، در حالیکه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود، مقام‌های رژیم صهیونیستی به صورت محرمانه از طرف‌های اروپایی برجام می‌خواهند که در مقایسه با آمریکا موضعی سخت‌تر در قبال ایران اتخاذ کنند و سفر لاپید به فرانسه فرصتی برای لابی در کشورهای اروپایی در این جبهه محسوب می‌شود.

لاپید پس از این که آن دو به گرمی یکدیگر را در پله‌های جلویی کاخ ریاست جمهوری الیزه در آغوش گرفتند، گفت: «در سال 2018، شما اولین رهبر جهان بودید که درباره نیاز به یک توافق جدید با ایران صحبت کردید.  در آن زمان حق با شما بود و امروز حتی بیشتر از این حق دارید. وضعیت کنونی نمی‌تواند به همین شکلی که هست ادامه یابد.  این منجر به یک مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه خواهد شد که صلح جهانی را به خطر می‌اندازد».

ماکرون در این دیدار تصریح کرد: «می‌خواهم بار دیگر تمایل خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات در خصوص بازگشت هرچه سریع‌تر به احترام به برجام به شما یادآوری کنم. ما با اسرائیل توافق داریم که این توافق برای مهار فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران کافی نیست اما بیش از هر زمانی متقاعد شده‌ام که ایرانی که در آستانه تسلیحاتی شدن قرار گیرد می‌تواند فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای خطرناک‌تر انجام دهد بنابراین باید از این توافق دفاع کنیم».

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر تلاش خود به منظور به حاشیه بردن مذاکرات هسته‌ای ایران و راه‌اندازی جو منفی علیه جمهوری اسلامی را تشدید بخشیده است اما تاکنون در پیشبرد این اهداف ناموفق بوده است.

طبق این گزارش، علی‌رغم آن‌که رژیم صهیونیستی طرف مذاکرات هسته‌ای ایران نیست اما بارها ایران را به تلاش برای دنبال کردن برنامه تسلیحات اتمی متهم کرده است و لاپید نیز روز گذشته قبل از عزیمت به پاریس خواستار اتخاذ موضعی متحد علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

لاپید صبح روز گذشته (سه‌شنبه) پیش از پرواز به پاریس، جایی که قرار است در آن جا با امانوئل ماکرون دیدار کند، گفت: «مهم است که جامعه بین‌المللی نظر اسرائیل درباره توافق هسته‌ای ایران را بشنود».

این مقام صهیونیست در ارتباط با مخالفت تل‌آویو با توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما یک موضع متحد را به جامعه بین‌المللی عرضه خواهیم کرد. بخش زیادی از این سفر به توافق هسته‌ای ایران اختصاص دارد. ما همچنین به حملات مداوم به سکوهای گازی اسرائیل خواهیم پرداخت. اسرائیل چنین حملاتی را در قلمرو خود نخواهد پذیرفت. لبنان باید حزب‌الله را محدود کند».

یک منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، درباره پیام لاپید به دولت فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران گفته بود: «نخست وزیر همان موضع قبلی خود را ارائه خواهد کرد. سیاست اسرائیل این است که بازگشت به برجام [توافق هسته ای 2015] یک اشتباه است زیرا «بندهای غروب» نزدیک است. در عین حال، ما با هیچ توافقی مخالف نیستیم. ما خواهان یک توافق طولانی و قوی در آینده هستیم».

این منبع گفت که رژیم صهیونیستی امیدوار است با شرکای خود در یک کمپین بین‌المللی علیه ایران با عناصر دیپلماتیک و اقتصادی همکاری کند.

وی افزود: «لاپید تلاش خواهد کرد تا درک درستی از آن‌ چه که فرانسه به‌ویژه E3 - سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات ایران، انگلیس، آلمان و فرانسه - در این زمینه مایلند انجام دهند، به دست آورد».

انتهای پیام/

نظر شما