شناسهٔ خبر: 54952574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس دفتر رهبر شیعیان بحرین در تبیین بیانیه اخیر شیخ عیسی قاسم عنوان کرد

راهبرد جدید در مبارزه با آل‌خلیفه

«هر اپوزیسیون و یا ملتی که از لحاظ مذهبی، سیاسی، منطقه‌ جغرافیایی و یا هر چیز دیگری تقسیم و متفرق شود، در واقع سیاستی (حکومتی) را که آزار و اذیتشان می‌کند و آن‌ها را به حاشیه رانده و به فقر و ذلت می‌کشاند یاری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

بحرین در حال حاضر در این آزار و اذیت‌ها و به حاشیه رانده شدن (مردم) و همه این فجایع می‌زییَد و گردن شهروندان توسط سیاست حاکمه به دشمن صهیونیستی سپرده شده است. با ادامه تفرقه همگان تأسف خواهند خورد، خودتان را نجات دهید!» این بخشی از بیانیه‌ای بود که چند روز پیش، از سوی شیخ عیسی قاسم رهبر انقلاب بحرین خطاب به اپوزیسیون این کشور صادر شد؛ بیانیه‌ای که بسیاری آن را تند و دعوت به شورش مردم علیه حاکمیت آل‌خلیفه تعبیر کردند. اما آیا واقعاً این‌گونه بود؟
بیانیه اخیر در حالی صادر می‌شود که حکومت بحرین در چند ماه گذشته سفر شیعیان این کشور به ایران، عراق و سوریه که با هدف زیارت مرقد امامان شیعه صورت می‌گرفت را ممنوع اعلام کرده است. نماینده آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در ایران در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به این نکته می‌گوید: بیانیه یاد شده نکات مهمی در مورد حقوق شهروندی بیان کرده است که به آزادی مناسک دینی در قانون اساسی بحرین نیز اشاره می‌کند. ایشان بیان کردند شهروند بحرینی بر اساس قانون اساسی حق مسافرت به خارج از کشور را دارد و ممانعت از بازگشت وی مخالفت صریح با قانون اساسی این کشور است. پس این بیانیه در گام نخست انتقادی صریح به این رویکرد دولت است.
از سوی دیگر رژیم بحرین طی چند سال اخیر در عین وابستگی شدید به عربستان سعودی با پیوستن به قطار عادی‌سازی روابط با اسرائیل در حال غلتیدن به دامن این رژیم جنایتکار است؛ موضوعی که مسلماً از دید مردم بحرین پنهان نخواهد ماند. شیخ عبدالله الدقاق علت دیگر اعتراضی بودن بیانیه شیخ عیسی را در همین نکته دانسته و افزود: رژیم آل‌خلیفه به بهانه ویروس کرونا جلو سفر زیارتی مردم بحرین به عتبات عالیات را می‌گیرد اما چندین پرواز را برای سفر به فلسطین اشغالی مهیا کرده است. 
بیانیه آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم در برابر مواضع رژیم در قبال زائران عتبات عالیات رژیم آل‌خلیفه را مجبور کرد پس از سه روز ممانعت از زیارت عتبات عالیات، از تردد زائران به مشاهد مشرفه و کشورهای ممنوعه چشمپوشی کند. وی در انتها با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات بحرین و با بیان اینکه تهران در طول ۱۰سال گذشته و در تحولات و ناآرامی‌ها در برخی کشورهای عربی، در موضوع بحرین به‌طور خاص، ضمن حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم با هرگونه اعتراض مسلحانه در این کشور مخالفت داشت، افزود: سیاست جمهوری اسلامی در قبال رژیم آل‌خلیفه در بحرین، سیاستی معتدل و منطقی است و حق مردم بحرین برای تظاهرات مسالمت‌آمیز را نیز تصریح می‌کند. جمهوری اسلامی از حق مردم بحرین برای مطالبات عادلانه و معقول حمایت 
می‌کند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها:

نظر شما