شناسهٔ خبر: 54952528 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

ریزش تاریخی یورو برابر دلار

روز سه شنبه روز پراتفاقی در بازارهای جهانی بود. ارزش یورو به دلار به پایین ترین حد خود در بیست سال اخیر رسید. قیمت طلا هم کف شش ماهه را لمس کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران: 

ترس از رکود اقتصادی در کشورهای ناحیه یورو سبب شد تا پول واحد کشورهای این حوزه به پایین ترین حد خود از انتهای سال 2002 میلادی تاکنون برسد. در ماه انتهایی دومین سال قرن بیست و یک میلادی ارزش یورو به دلار برای آخرین بار زیر مرز یک واحد بود و پس از آن هیچ گاه چنین سطوحی را به چشم ندیده بود.

شاخص های اقتصادی کشورهای اروپایی نشان می دهد وقوع رکود اقتصادی غیرقابل اجتناب است. از سوی دیگر دلار نیز روزهای خوبی را پشت سر می گذارد و به امن ترین پناه گاه سرمایه ها بدل شده است و چشم انداز اقدامات انقباضی تهاجمی فدرال رزرو نیز به کمک صعود ارزش دلار آمده است.

قیمت گاز هچنان افزایشی است و نشانه ای نیز از پایان جنگ اوکراین دیده نمی شود و وضعیت اقتصاد جهانی به طور کلی خوب نیست. تورم ناحیه یورو نیز به 8.6 درصد رسیده است و بانک مرکزی اروپا را مجبور کرده است تا پس از 11 سال دست به افزایش نرخ بهره بزند.

 افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای مهم در جهان طلا را نیز بی نصیب نگذاشت و سبب شد تا قیمت فلز زرد بیش از 2 درصد سقوط کند. کف قیمتی 1765 دلار که طلا امروز به چشم دید پایین ترین سطح قیمتی این فلز ارزشمند در 6 ماه اخیر است. افزایش ارزش دلار سبب شده است تا قیمت طلا برای دارندگان دیگر ارزها افزایش پیدا کند و تقاضای آن کمتر شود. این در حالی است که پیش بینی می شود فدرال رزرو مجددا دست به افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره بزند و این خبر خوبی در هفته های آینده برای طلا نیست.

 

برچسب‌ها:

نظر شما