شناسهٔ خبر: 54952483 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اسفندیار امتیازآورترین بازیکن ایران برابر لهستان؛

لیگ ملت‌های والیبال| شکار عقاب در خانه/ پرواز مردان والیبال ایران بر فراز قلعه عقاب‌ها

تیم ملی والیبال ایران در نهمین دیدار خود در لیگ ملت‌ها 2022 موفق به شکست لهستان میزبان برابر 15 هزار تماشاگر حاضر در سالن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، هفته سوم و پایانی مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال سال 2022 از امروز (سه‌شنبه 14 تیرماه) به میزبانی دو شهر اوزاکا در ژاپن برای گروه پنجم و گدانسک در لهستان برای گروه ششم آغاز شد.

در چهارمین و آخرین دیدار امروز که در سالن ارگو آرنا شهر گدانسک برگزار شد، دو تیم ملی والیبال ایران و لهستان به مصاف یکدیگر رفتند و شاگردان بهروز عطایی سه بر دو حریف قدرتمند خود را شکست دادند تا به پنجمین برد خود در این رقابت‌ها دست یابند و با شکست تیم صدر جدول فدراسیون جهانی، نگاه کارشناسان والیبال را دوباره به خود جلب کنند.

مردان والیبال ایران در ست اول و چهارم 25 بر 21 و 27 بر 25 مغلوب لهستانی شدند که از حمایت 15 هزار تماشاگر برخوردار بودند، اما تیم ایران در ست‌های دوم، سوم و پنجم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 23، 25 بر 22 و 15 بر 7 حریف خود را شکست داد و 14 امتیازی شد.

بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال ایران در ابتدای این مسابقه از ترکیب میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، امیرحسین توخته، مهدی جلوه، امین اسماعیل‌نژاد، محمدطاهر وادی و محمدرضا حضرت‌پور استفاده کرد.

در ست نخست با سرویس اشتباه لهستان اولین امتیاز برای ایران به ثمر نشست و در ادامه دو تیم تقریبا با امتیازاتی پایاپای پیش رفتند اما با وجود تلاش ملی‌پوشان و درخواست وقت استراحت بهروز عطایی در لحظاتی از مسابقه که عقاب‌ها پیش افتاده بودند، ست اول با نتیجه 25 بر 21 به نفع لهستان به پایان رسید.

در ست دوم تیم ایران رقابت را پرقدرت شروع کرد و با دفاع و حمله خوب از تیم لهستان پیش افتاد و این اختلاف سه تا چهار امتیازی تا امتیاز 9 بر 6 به نفع ایران ادامه یافت. لهستانی‌ها توانستند امتیاز خود را به تیم ایران نزدیک کنند اما مردان والیبال ایران مجال چندانی به عقاب‌های لهستانی ندادند و اختلاف امتیاز را به عدد پنج رساندند.

لهستانی‌ها بار دیگر با کسب امتیاز از حمله و اشتباهات فردی ملی‌پوشان کشورمان نتیجه را در عدد 22 به تساوی رساندند اما دقت شاگردان عطایی در دریافت توپ‌ها ست دوم را 25 بر 23 به نفع ایران خاتمه داد. در این ست امیررضا سرلک، احسان دانش دوست و فاضل پژومان برای تیم ایران به زمین آمدند.

در ست سوم شاگردان نیکولا گربیچ با بهره‌گیری از تجربه خود بازی را با اختلاف امتیاز 5 تا 6 پیش بردند تا امتیاز 12 که ایرانی‌ها خود را تیم حریف رساندند و با پیشی گرفتن از تیم با امتیاز 25 بر 22 این ست را هم به نفع خود به پایان رساندند. با توجه به این که میلاد عبادی‌پور تجربه حضور پلاس لیگای لهستان را داشت و بازیکنان حریف را به خوبی می‌شناخت، نقش مهمی در برد ایران در این ست داشت.

روند خوب تیم ایران در ست چهارم نیز تداوم یافت و ملی‌پوشان کشورمان تا امتیاز 23 از حریف پیش افتادند و در نهایت این ست 27 بر 25 به سود لهستان به پایان رسید. در ست پنجم تیم ایران با شکست 15 بر 7 لهستان، حریف را مغلوب توانایی خود کرد تا در نهایت این مسابقه سه بر دو به سود ایران به پایان برسد تا سالن 15 هزار نفری در سکوت کامل فرو برود. امین اسماعیل‌نژاد در این ست در خط سرویس قرار گرفت و تیم ایران 10 امتیاز متوالی به دست آورد تا حریف هیچ شانسی برای برد نداشته باشد.

الکساندر سیلیکا، متئوش بینیک، بارتوش کورک، بارتوش بدنورز، جیکو کوچانوفسکی و مارسین یانوش بازیکنان مناطق یک تا 6 تیم لهستان را تشکیل می‌دادند. هدایت این تیم را نیز نیکولا گربیچ برعهده داشت.

سسپیس لاسی دنی فرانسیسکو از جمهوری دومنیکن به عنوان داور اول و هکفورد نیکلاس از انگلیس به عنوان داور دوم، قضاوت این دیدار را برعهده داشتند.

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال به همراه حسین غریبی سفیر ایران در لهستان مسابقه را در سالن ارگو آرنا شهر گدانسک نظاره‌گر بودند. 15 هزار تماشاگر نیز این بازی را در سالن دنبال کردند. تعدادی تماشاگر  ایرانی نیز در سالن حضور داشتند که صدای آن‌ها میان تشویق هواداران لهستان شنیده نمی‌شد.

میانگین حضور بازیکنان لهستانی در تیم ملی کشورشان 56 مسابقه است در حالی که این آمار برای بازیکنان ایران دو بازی است که نشان دهنده تجربه بالای تیم میزبان بود. همچنین توانایی دفاع بازیکنان لهستان سه متر و 20 سانتی متر است که این دایره آماری برای بازیکنان ایران سه متر و 15 سانتی متر است.

دیدار امروز دو تیم ملی والیبال ایران و لهستان بیست‌وپنجمین جدال تاریخ والیبال دو تیم بود که در 24 مسابقه قبلی تیم ایران 9 بار فاتح میدان بوده است و در 15 مسابقه قبلی این لهستانی‌ها بودند که پیروز میدان و مسابقه شدند و با این پیروزی کشورمان، تعداد بردهای والیبال ایران دو رقمی شد و به عدد 10 رسید. از سوی دیگر تیم ایران با این برد یک گام به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها که از 29 تیر در شهر بولونیا ایتالیا برگزار خواهد می‌شود، نزدیک شد.

نخستین دیدار تیم‌های ایران و لهستان سال 1998 در چارچوب رقابت‌های قهرمانی جهان برگزار شد که تیم لهستان سه بر صفر به پیروزی رسید و آخرین مسابقه دو تیم نیز در المپیک توکیو در سال گذشته بود که تیم ایران سه بر دو حریف خود را شکست داد و در لیگ ملت‌ها 2022 نیز یک برد دیگر برابر این تیم به دست آورد.

*اسفندیار امتیازآورترین بازیکن ایران برابر لهستان

بارتوش کورک با کسب ۲۳ امتیاز عنوان امتیازآورترین بازیکن این مسابقه را به دست آورد و در تیم ایران نیز امیرحسین اسفندیار با ۲۱ امتیاز بهترین بازیکن بود.
 
تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۱۱۱ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۵۶ پوئن در حمله، ۵ امتیاز در دفاع، ۹ پوئن سرویس و ۴۱ امتیاز از اشتباهات بازیکنان لهستان بود.
 
عقاب‌های لهستانی نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۱۰۴ امتیاز کسب کردند که شامل ۶۰ امتیاز حمله، ۱۲ دفاع، ۱۰ پوئن سرویس و ۲۲ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

عقاب‌های لهستان 23 مدال رنگارنگ از رویدادهای مهم والیبال جهان در پرونده افتخارات خود دارند که مدال طلا و مقام قهرمانی بازی‌های المپیک 1976 مونترال از جمله آنان است.

این تیم همچنین سه عنوان قهرمانی جهان (1974، 2014 و 2018) و یک مقام قهرمانی لیگ جهانی (2012) دارد. لهستان در لیگ ملت‌های سال 2021 نیز موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما