شناسهٔ خبر: 54951798 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) کاسبان مکه امیدوار به رونق و جبران خسارت دو سال گذشته

زیارت معمولاً منبع درآمد اصلی پادشاهی سعودی است. درآمد حاصل از حج و رویدادهای مذهبی در طول سال حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

صاحب‌خبر -

فروشگاه عبدالله المخلیفی که سجاده‌های نماز در مکه می‌فروشد، به دلیل کاهش تعداد زائران در دوران همه گیری کووید-۱۹ متحمل خسارات سنگینی شده است، اما او امیدوار است با بازگشت زائران بتواند بخشی از این ضرر‌ها را در این هفته جبران کند.

به گزارش فرارو، در دو سال گذشته، محدودیت‌های شدید باعث شد مغازه‌ها و هتل‌ها در سرتاسر مکه از حضور زائران خالی شوند، اما پادشاهی سعودی در ماه آوریل اعلام کرد که میزبان یک میلیون مسلمان از داخل و خارج این کشور برای زیارت امسال خواهد بود، که امید‌ها را افزایش داد.

المخلیفی ۳۰ ساله در مغازه خود در مکه به خبرگزاری فرانسه گفت: ما چند مشتری (در دو فصل گذشته حج) داشتیم، اما امروز به لطف خدا تجارت برگشته است، همانطور که قبلا بود.

از یک میلیون زائر امسال ۸۵۰ هزار زائر برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ از خارج از عربستان آمدند. رویدادی که هر مسلمان توانا باید حداقل یک بار آن را انجام دهد.

طی دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا مقامات سعودی را مجبور کرد تا تعداد زائران را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

زیارت معمولاً منبع درآمد اصلی پادشاهی سعودی است. درآمد حاصل از حج و رویدادهای مذهبی در طول سال حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

مکه در سال‌های اخیر شاهد رونق ساخت‌وساز بوده است که منجر به پیدایش مراکز خرید جدید، ساختمان‌های آپارتمانی و هتل‌های مجلل شده است که برخی از آن‌ها مناظر خیره‌کننده‌ای از کعبه را ارائه می‌دهند. اما این پروژه‌ها در زمان شیوع کرونا فاقد مشتری بودند.

زائران از ابتدای هفته به سوغاتی فروشی‌ها در سطح شهر دو میلیونی مراجعه کردند. مرکز خرید اصلی نزدیک مسجد الحرام، جایی که هتل‌های زیادی در آن قرار دارد، بار دیگر پر از زائران بود، برخلاف سال گذشته که منطقه تقریباً متروک به نظر می‌رسید.

امین، صاحب یک مغازه عطرفروشی می‌گوید: تفاوت زیادی بین امسال و سال گذشته وجود دارد. امسال می‌توانیم زائران زیادی را ببینیم که عظمت حرمین شریفین را احیا می‌کنند. ضرر‌ها بسیار زیاد بوده است، اما اکنون اوضاع خوب شده است. 

بهبود اقتصادی در مکه با تحولات اقتصادی مثبتی همراه است که در دوره اخیر در پادشاهی عربستان سعودی ثبت شده است.

در طول مرحله قرنطینه و محدودیت‌های کرونا، عربستان با کاهش شدید قیمت نفت به دلیل سقوط تقاضای جهانی مواجه شد که منجر به اقدامات ریاضتی از جمله سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده و کاهش پاداش‌های کارمندان دولتی شد. اما این مسیر پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه و افزایش قیمت نفت تغییر کرد.

در اوایل ماه مه، عربستان سعودی سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی خود را در یک دهه اخیر اعلام کرد، زیرا افزایش قیمت نفت خام منجر به افزایش ۹.۶ درصدی در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ شد.

صندوق بین‌المللی پول در آوریل پیش‌بینی کرده بود که تولید ناخالص داخلی پادشاهی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷.۶ درصد رشد کند، در حالی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان در تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است که یکی از ستون‌های اصلی برنامه اصلاحات "چشم انداز ۲۰۳۰" تعیین شده توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور  است.

گردشگری یکی از اجزای حیاتی این طرح است که حج یکی از عوامل مهم آن است.

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان، ماه گذشته در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف فعلی این است که پادشاهی در سال جاری گردشگری خارجی را سه برابر کند و در عین حال محدودیت‌های اعمال شده برای همه گیری را کاهش دهد.

از ۱۰۰ میلیون گردشگر خارجی و داخلی هدف گذاری شده برای سال ۲۰۳۰، انتظار می‌رود ۳۰ میلیون نفر هر سال سفر‌های مذهبی انجام دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما