شناسهٔ خبر: 54951154 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کتاب خوان‌ها عمر درازی خواهند داشت

محققان دانشگاه ییل می گویند افرادی که کتاب می خوانند بیشتر از کسانی که مطالعه نمی کنند عمر می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محققان دانشگاه ییل بر اساس تحقیقات خود این ادعا را مطرح می‌کنند که افرادی کتابخوان عمر بیشتری از انسان‌هایی دارند که کتاب نمی‌خوانند.

مزایای مطالعه را نباید دست کم‌گرفت، حتی در مورد زندگی طولانی تر. یک مطالعه جدید در دانشگاه بیل نشان می‌دهد که مطالعه کتاب به طور خاص دستاوردهای شناختی را باز می‌گرداند که باعث افزایش طول عمر می شود.

اقبال بلند عاشقان کتاب

مقالۀ جدیدی که در مجلۀ Social Science and Medicine منتشر شده است، حکایت از این مسئله دارد که کتابخوان‌ها از عمر طولانی تری بهره‌مند خواهند شد.

محققان دانشگاه ییل طی آزمایشی علمی از 3635 شرکت کننده بالای 50 سال در مورد عادات کتابخوانی آن‌ها سوال کردند. بعد از این جمع‌آوری داده ها، شرکت‌کنندگان در آزمایش به سه گروه کلی تقسیم شدند؛

ـ افراد با مطالعه کم: گروهی که کمتر از 3.5 ساعت در هفته مطالعه دارند

ـ انسان‌های کتابخوان: افرادی که بیش از 3.5 ساعت در هفته مطالعه دارند

ـ افراد غریبه با کتاب: گروهی از انسان‌ها که اصلا کتاب نمی‌خوانند

پژوهشگران طی این مطالعه که شرکت کنندگانش به مدت دوازده سال رصد شدند، دریافتند که بخش قابل توجهی از افراد کتابخوان از طبقۀ زنان تحصیلکرده دانشگاهی و مرفه هستند.

پژوهشگران در این مطالعۀ خود متوجه شدند که هر دو گروه کم‌مطالعه و کتابخوان از افرادی که هیچ انسی با کتاب ندارند بیشتر عمر می‌کنند. بر اساس یافته‌های علمی جدید دستکم 23 ماه بیشتر از افرادی که اصلا مطالعه ندارند، عمر کردند. پژوهش علمی محققان دانشگاه بیل این افزایش طول عمر برای همۀ افراد شرکت کننده در آزمایش فارغ از عواملی مانند "جنسیت، ثروت، تحصیلات یا سلامت" کم و بیش وجود داشته است. کاهش 20 درصدی در مرگ و میر ناشی از یک فعالیت کم تحرک است بنابراین می‌توان ادعا کرد که یک مشکل بزرگ با یک راه حل بسیار آسان برای بهبود کیفیت زندگی در افراد بالای 50 سال کمرنگ شده است.

مطالعه

"علاوه بر این، تحلیل‌های ما نشان داد که هر سطحی از کتاب‌خوانی، در افزایش طول عمر اثر بیشتری از خواندن مجلات دارد". موضوعی که می‌توان آن را یک یافته علمی جدید دیگر تلفی کرد؛ چرا که مطالعات قبلی انواع مطالب خواندنی را مورد قیاس با یکدیگر قرار نمی‌داد. این نشان می‌دهد که خواندن کتاب به‌جای خواندن به‌طور کلی، تأثیر بیشتری در افزایش عمر دارد.

دلیل اینکه کتاب ها نسبت به نشریات ادواری دستاوردهای بیشتری داشتند این است که کتابخوانی شامل توانایی های شناختی بیشتری است. خوانندگان با توانایی های شناختی بالاتر نسبت به غیر خوانندگان شروع نکردند. آنها صرفاً درگیر فعالیت خواندن بودند که این توانایی ها را افزایش داد.

پژوهشگران دانشگاه بیل در تشریح نتایج فعالیت خود اضافه می‌کنند: «پژوهش جدید حکایت از این واقعیت دارد که خواندن کتاب به دلیل ماهیت غوطه‌وری که به حفظ وضعیت شناختی کمک می‌کند به افزایش طول عمر کمک می‌کند».

همۀ عاشقان کتاب می‌دانند که فعل خواندن شامل دو فرآیند شناختی اصلی است؛ خواندن عمیق و ارتباط عاطفی که تعریف مشخص خود را دارند؛

خواندن عمیق: عمیق خوانی فرآیندی آهسته است که در آن خواننده با کتاب درگیر می‌شود و به دنبال درک آن در چارچوب خود و در چارچوب دنیای بیرون است.

ارتباط عاطفی با کتاب: زمانی اتفاق می‌افتد که خواننده با شخصیت‌ها همدلی می‌کند و ادراک اجتماعی و هوش هیجانی را ارتقا می‌دهد.

بر اساس این مطالعه، البته خود افزایش طول عمر معلول علت‌های دیگری است از جمله اینکه افزایش مطالعه ناخودآگاه سبب کاهش استرس در فرد می‌شود که ناخودآگاه سلامت انسان را کمتر به مخاطره می‌اندازد.

البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که داده‌های این پژوهش علمی به صورت تلفنی جمع‌آوری شده و هنوز مشخص نیست که امکان تعمیم آن به کتاب‌های الکترونیک وجود دارد یا خیر اما به هرصورت حاوی نکتۀ دلگرم کننده‌ای برای کتابخوان‌ها است و بیش از پیش مشخص می‌شود که تنها هزینۀ ما برای کتابخوانی، وقت گذاشتن است و این عمل هیچ ضرری به بدن انسان نمی‌رساند. 
انتهای پیام/
 
خبرنگار: زهرا وجدانی 

 

 

نظر شما