شناسهٔ خبر: 54950677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌ سازمان بسیج سازندگی کشور خبر داد

اعزام 50 گروه جهادی به مناطق زلزله‌زده هرمزگان

رئیس‌سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: پس از زلزله استان هرمزگان 50 گروه جهادی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و در حال خدمت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم اعزام گروه‌های جهادی در تابستان سال 1401 صبح دیروز در محل سازمان بسیج سازندگی برگزار شد.
در این مراسم، سردار محمد زهرایی، رئیس‌سازمان بسیج سازندگی کشور ضمن اشاره‌ به تاریخچه فعالیت‌های جهادی در کشور اظهارداشت: در سال ۷۹ که جهاد سازندگی ادغام شد و روستاها پخش شد در نهادهای مختلف اما حضرت آقا حکم فرمودند جهادی‌ها بسیج سازندگی را تشکیل دهند.
زهرایی افزود: یکی از کارهای دیگر ما تشکیل قرارگاه بود، در سرپل ذهاب آن قدر نیروهای جهادی زیاد آمدند و جمعیت زیاد شد که مدیریت کار سخت بود، لذا یک قرارگاه تشکیل دادیم و این تجربه در نقاط دیگر به کار آمد. برای مثال اکنون در هرمزگان قرارگاه مستقر شد و ۵۰ گروه جهادی رفتند و درحال خدمت هستند و بیش از این نیاز نیست. اکنون ۱۶۵ قرارگاه داریم و در نظر داریم تا ۵ سال آینده به هزار قرارگاه محله‌ای، منطقه‌ای و ملی برسیم.
بیش از ۷۵۰۰ زلزله‌زده هرمزگانی
اسکان اضطراری داده شدند
رئیس‌سازمان امداد ونجات هلال‌احمر اظهار داشت: تیم‌های سحر این جمعیت در مناطق زلزله زده هرمزگان در حال خدمت‌رسانی هستند.
به گزارش جمعیت هلال احمر، مهدی ولی‌پور درخصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله زده گفت: تاکنون ۸۸۷ دستگاه چادر امدادی، یک هزار و ۳۵۶ تخته موکت، هزار قرص نان، دو هزار و ۷۱۷ بسته غذایی، ۶ هزار و ۱۲۶ بطری آب معدنی و دو هزار قوطی کنسرو برنج بین آسیب دیدگان زمین لرزه توزیع شده است.
ولی پور افزود: تا امروز، یک هزار و ۸۸۷ خانوار که شامل ۷ هزار و ۵۴۸ نفر می‌شدند در محل‌های معین اسکان اضطراری داده شده و تمامی اقلام مورد نیاز در اختیار آنها قرار گرفته است. هلال احمر تا آخرین لحظه در کنار متاثرین از زلزله خواهد بود تا تمامی نیازهای آنها را برطرف کند.
400 کانکس به مناطق زلزله زده رسید
فرمانده نیروی دریایی سپاه از رسیدن کانکس‌های اسکان و جانمایی موقت آن در محل وقوع زلزله روستای «سایه خوش» هرمزگان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دریادار علیرضا تنگسیری در بازدید میدانی از روستاهای زلزله‌زده منطقه مهران بندرلنگه اعلام کرده بود با توجه به حجم وسیع تخریب منازل مسکونی و شدت گرما، تأمین کانکس‌های اسکان از ضروری‌ترین نیازهای مردم این روستاها است که تلاش می‌کنیم در اسرع وقت آن را تامین و در اختیار مردم قرار دهیم.
تنگسیری افزود: با پیگیری‌های انجام شده، حمایت بی‌دریغ فرمانده کل سپاه و همت معاونت آماد و پشتیبانی سپاه از عصر روز دوشنبه اولین سری از کانکس‌های اسکان به منطقه رسید و در حال جانمایی، نصب و تحویل به مردم است.تعداد این کانکس‌های مسکونی ۴۰۰ واحد است که به سیستم سرمایشی مجهز می‌باشد.
به گفته وی، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه تا رفع مشکلات ناشی از زلزله روزانه پنج هزار پرس غذای گرم را در دو نوبت ظهر و شب پخت و در بین مردم توزیع می‌کند. هم زمان با نصب کانکس‌ها، ۱۵۰ چشمه دستشویی و حمام جانمایی، نصب و آبرسانی نیز تا رفع کامل مشکل آب توسط منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در حال انجام است.
تأمین کانکس اصلی‌ترین چالش
استاندار هرمزگان گفت: روند عملیات آوار‌برداری در حال انجام است و پس از پایان این عملیات، بلافاصله عملیات احداث نیز آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی دوستی افزود: اصلی‌ترین چالش و نگرانی، تامین کانکس برای زلزله‌زدگان غرب استان بود که روزانه درحال تامین است و ۱۲۰ کانکس نیز به روستای سایه خوش منتقل و نصب شد.
وی ادامه داد: در جلسه ستاد بحران در منطقه زلزله‌زده تامین مصالح مورد نیاز ساخت منازل مسکونی بررسی و درخصوص طراحی سازه‌ها نیز تصمیم گیری شد.
تمدید تاریخ موعد اعزام به خدمت مشمولان زلزله‌زده مرداد و شهریور ماه
سازمان وظیفه عمومی هم اعلام کرد: مشمولان زلزله‌زده استان هرمزگان که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۱را دارند می‌توانند یک یا دو ماه موعد اعزام خود را تمدید کنند.
کارگران بیکار شده بر اثر وقوع زلزله
مقرری بیمه بیکاری می‌گیرند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان هم گفت: به کارگران واحد‌های آسیب دیده از زلزله غرب هرمزگان مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.
مجتبی معین وزیری افزود: همه کارکنان ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان به سرعت و خارج از روال عادی اداری اقدامات لازم را برای پرداخت مقرری بیکاری به این کارگران را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما