شناسهٔ خبر: 54950564 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

عقب‌نشینی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وعده ای که امسال باید محقق می‌شد

حذف قرعه‌کشی خودرو؛ شاید وقتی دیگر! - مردم سالاری آنلاين

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توئیتر نوشت: برنامه‌ای که امسال وزارت صمت از خودروسازان مطالبه کرده تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است. تا هفتم تیرماه، ۳۰۰ درصد رشد در تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شد

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی- محمدرضا حقی: کمبود عرضه خودرو و افزایش تقاضا، پدیده‌ای به نام قرعه‌کشی خودرو را ایجاد کرده است. اما گویا تا پایان سال منتظر حذف قرعه‌کشی خودرو نباید باشیم!
امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توئیتر نوشت: برنامه‌ای که امسال وزارت صمت از خودروسازان مطالبه کرده تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.تا هفتم تیرماه، ۳۰۰ درصد رشد در تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شد. با روند فعلی تولید خودرو، قرعه‌کشی تا پایان سال حذف خواهد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین این درحالیست که سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف تدریجی قرصعه کشی خودرو خبر داده بود. وی در نخستین روز دی ماه سال گذشته گفته بود: با برنامه‌ای که طراحی شده تا سال آینده عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد شد و قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد.
او در توضیح این موضوع گفته بود: دلیل اینکه از سال آینده قرعه کشی را حذف خواهیم کرد این است که امسال تقریباً یک و نیم میلیون تقاضای خودرو داریم، در حالی که تولید خودرو ۱ میلیون دستگاه است. این اختلاف باعث کمبود ۵۰۰ هزاری عرضه خودرو شده است. طبق برنامه‌ای که ما برای افزایش تولید طراحی کرده‌ایم متناسب با تقاضا، عرضه بوجود خواهد آمد و با توجه به همین موضوع سال آینده قرعه کشی حذف می‌شود.
بنابراین همه منتظر بودند که امسال – البته نه از اول سال بلکه در نیمه دوم سال - کم کم شاهد حذف قرعه کشی خودرو باشیم. اما چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت که طی هفته‌های اخیر، شایعه استیضاح او پررنگتر شده، گفت: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه کشی خودرو را به تدریج حذف کند، البته این عبارت به درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه کشی حذف شود، بلکه به تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.
اما حالا با توئیت جدید سخنگوی وزارت صمت مشخص شد که این اتفاق به تدریج در طول سال هم رخ نخواهد داد و باید از سال آینده منتظر حذف قرعه کشی خودرو باشیم. این سخن فاطمی‌امین البته با واکنشهایی هم همراه شده است.
از جمله روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در صفحه اینستاگرام خود خطاب به وزیر صمت نوشت: جناب وزیر این خلاف برنامه ارائه شده شما به مجلس است. به صراحت گفته بودید سال 1401 قرعه کشی نداریم. چرا در مقابل طرح عرضه هدفمند خودرو در بورس کالا مقاومت می‌کنید؟ و چرا این طرح را کارشناسی نمی‌کنید. حتما باید آن را قانون کنیم تا تمکین شود؟!
از سوی دیگر وعده حذف قرعه کشی خودرو، ارتباط مستقیمی‌با افزایش تولید و عرضه خودرو دارد. این درحالیست که برنامه‌های افزایش تولیدی که توسط مدیران جدید دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا اعلام شده، بلندپروازانه به نظر می‌رسد و با پیشبینی‌های قبلی فاصله معناداری دارد که ابهام در تحقق آن را بیشتر می‌کند.
نکته مهم دیگر، مخالفت مسئولان با واردات آزادانه خودرو است که در این بازار انحصاری، نه تنها کیفیت خودروهای داخلی رشد اندکی را تجربه می‌کند، بلکه واردات اندک و تعرفه بالا، موجب نجومی‌شدن قیمت خودروها در ایران شده است؛ بطوریکه قیمت خودروهای خارجی در ایران، چند برابر قیمت همان خودروها در خارج از کشور است؛ آن هم در شرایطی که میزان درآمدها در کشور ما به مراتب کمتر از کشورهای دیگر است.
وقتی شاهد انحصار در بازار خودرو باشیم و واردات خودرو هم با موانع فراوانی مواجه باشد، افزایش کاذب قیمت خودروها و ایجاد اختلاف قیمت بالا بین خودروها در کارخانه و بازار، عطش خرید خودرو را به عنوان یک سرمایه افزایش می‌دهد و تا زمانی که چنین وضعیتی بر کشور حاکم است، بعید است افزایش تولید خودرو پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد و حذف قرعه کشی خودرو، وعده ای دور از دسترس به نظر می‌رسد.

نظر شما