شناسهٔ خبر: 54949958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آمریکا: منتظریم ببینیم ایران آماده عبور از خط پایانی هست یا خیر

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با رادیو نشنال پابلیک، مذاکرات اخیر در دوحه را «چیزی کمی بیشتر از یک موقعیت از دست رفته» توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با رادیو نشنال پابلیک، مذاکرات اخیر در دوحه را «چیزی کمی بیشتر از یک موقعیت از دست رفته» توصیف کرد.

وی افزود: تلاش‌ها در راستای احیای برجام در موقعیتی خطرناک قرار دارد. در جریان مذاکرات چندجانبه در وین، چارچوب‌های توافق ارائه شد اما به دلیل عدم توافق ایران و آمریکا بر سر زمان رفع تحریم‌هایی که به طور غیرمستقیم با توافق هسته‌ای ارتباط دارد، مذاکرات متوقف شد.

رابرت مالی در این باره مدعی شد: طرف مذاکره‌ای که جواب مثبت نداده، ایران است. تهران درخواست‌هایی را اضافه کرده که به نظرم هرکسی به آن نگاه کند، متوجه می‌شود که هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد؛ درخواست‌هایی که در گذشته نیز خواستار آن بوده و هم ما، هم اروپایی‌ها و هم دیگران به وضوح اعلام کردیم که جزو مذاکرات محسوب نمی‌شود. اتحادیه اروپا می‌خواست یک بار دیگر یا دست کم یک بار دیگر تلاش کند و از این رو طرفین را به دوحه دعوت کرد به امید اینکه ایرانی‌ها از خود تمایلی برای پاسخ مثبت نشان دهند اما آنها در این برهه نشان دادند که توانایی ارائه پاسخ را ندارند. می‌توانم این مذاکرات را چیزی کمی بیشتر از یک موقعیت از دست رفته بخوانم.

وی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر عدم تغییر موضع آمریکا ادعا کرد: اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده، طرح بسیار جامعی از آن‌چه گمان می‌کرد برآیند منصفانه‌ای خواهد بود را روی میز قرار داد و ما گفتیم که آماده این توافق هستیم اما طرفی که پاسخ مثبت نداد ایران بود.زمانی‌که ایران اعلام کرد که با مواضع قبلی خود آمده‌ایم، شفاف‌سازی نکرد. ما با مواضعی آمدیم که برای بازگشت به برجام سازگار بود و بله، طرفی که باید پاسخ دهد، ایران است و اگر آمادگی ارائه چنین پاسخی را نداشت، مشخص نیست به چه دلیل به مذاکرات آمد.

مالی در رابطه با موافقت آمریکا با پیشنهاد درباره جدول زمانی برای تحقق شروط ایران و آمریکا درباره رفع تحریم‌ها و بازگشت و پایبندی به مفاد برجام گفت: اصل موضوع درست است. ۱۰۰ درصد نهایی نشده اما آمریکا ایده‌های زیادی درباره توافق نهایی دارد. زمانی‌که این پیشنهاد روی میز قرار داده شد، ما گفتیم آماده‌ایم توافق را بر آن اساس امضا کنیم. منتظریم ببینیم ایران آماده عبور از خط پایانی هست یا خیر.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص درخواست‌های جدید ایران در دوحه مدعی شد: ایران در دوحه تقاضاهای جدیدی داشت که ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت و بخشی از آن قبلاً به ما و اتحادیه اروپا مطرح شده بود و اعلام کرده بودیم این موضوعات بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست. ایران هنوز تصمیم نگرفته قصد بازگشت به برجام را دارد یا نه اما دیر یا زود باید تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: بازگشت به برجام نه تنها در راستای منافع عدم اشاعه است بلکه به نفع ایران هم هست زیرا تحریم‌ها برداشته می‌شود اما ایران باید تصمیم‌گیری کند. هنوز زمان برای بازگشت به برجام وجود دارد. باید یادآورشوم که شرایط کاملا غیرضروری به اینجا رسیده است؛ شرایطی که از دولت قبلی به ارث بردیم و در مورد آن با بی دقتی تصمیم گرفته شد؛ اینکه از توافقی که درحال جواب دادن بود، خارج شویم. تلاش ما در دولت بایدن این است که به توافق برگردیم، اگر ایران بخواهد زیرا در زمان دولت ترامپ هم می‌دانستیم که این روش(خارج شدن از برجام) دستورالعملی برای شرایطی بسیار خطرناک بود. هنوز زمان داریم که مشکل را حل کرده و به توافق برگردیم و امیدواریم که ایران هم همین مسیر را انتخاب کند. این مسیری است که ما به آن پایبند خواهیم ماند.

نظر شما