شناسهٔ خبر: 54949950 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فعال میراث فرهنگی به ایلنا خبر داد؛

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

فعال میراث فرهنگی خوزستان از کشف یک گورستان مربوط به دوران اشکانی حین حفاری نفتی در اهواز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از خوزستان، مجتبی گهستونی فعال و از دوست‌داران میراث فرهنگی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: امروز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه به دنبال یک عملیات حفاری نفتی در کنار کارون به جای نفت محوطه‌ای اشکانی از دل خاک بیرون زد.

وی افزود: آخرین مشاهدات نشان می‌دهد که در این محوطه آثار یک گورستان اشکانی با تدفین خمره‌ای، تابوت، اسکلت‌ انسان‌هایی بازمانده از دوران گذشته و مواد فرهنگی دیده شده است.

فعال میراث‌فرهنگی خوزستان تصریح کرد: پس از آگاهی از این کشف به‌سرعت در طی تماس با مسئولان میراث‌فرهنگی همچون سردار مهری فرمانده یگان حفاظت کشور، مسئولان وزارت میراث فرهنگی کشور و مسئولان میراث فرهنگی خوزستان را در جریان این کشف قرار داده و خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسئولان شدیم.

وی ادامه داد: بعد از اطلاع مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان و باستان‌شناسان به محوطه مراجعه کرده و بررسی‌های اولیه را انجام داده‌اند که بر اساس اولین پیگیری‌ و بررسی‌های باستان‌شناسان، این محوطه اشکانی که در ساحل شرقی رودخانه کارون و در یکی از محلات اهواز قرار دارد، یک گورستان اشکانی بوده و مواد فرهنگی بسیاری در آن دیده شد.

گهستونی عنوان کرد: انتظار می‌رود که با مشاهد یک محوطه باستانی در محدوده شرق اهواز علاوه بر نجات‌بخشی عملیات کاوش و در نهایت ایجاد سایت موزه در دستور قرار بگیرد.

وی گفت: در حدود ۱۵ سال اخیر حفاری‌ها و برخوردهای اتفاقی با محوطه‌های باستانی بی‌شماری را یا شاهد بودیم یا درباره آن شنیدیم که نیازمند توجه جدی به این موضوع توسط مسئولان است.

این فعال میراث فرهنگی خوزستان افزود: از روزی که موضوع مشاهده لایه‌هایی از شهر باستانی هرمز اردشیر که ثبت آن در سال ۱۳۰۹ انجام و مطرح شد واکنش‌های زیادی را از سوی مردم در خصوص وجود محوطه‌های تاریخی شاهد بودیم که دلیل این تعجب و ابهام آنها عدم توجه به موضوعات میراثی و باستان‌شناسی در اهواز بود.

وی گفت: در طی این سال‌ها بارها منابع محلی اعلام کردند در فلان نقطه شهر یا بیرون از محدوده شهری آثاری پدیدار شده است، طبیعتاً اولین اقدام ما اعلام به یگان حفاظت، معاونت میراث فرهنگی، مدیرکل و بخش‌های دیگر استانی و شهرستانی و در مواقعی حتی ملی بود.

وجود چندین محوطه‌های باستانی در اهواز

گهستونی بیان کرد: از مشاهده محوطه باستانی در محدوده زرگان، مشاهده محوطه باستانی در چندین قسمت نیوساید (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب)، تا مشاهده محوطه باستانی در محدوده یک شرکت بزرگ برقی و در نتیجه مشاهده محوطه‌های باستانی در نتیجه حفاری‌های آب و فاضلاب و یا گاز در محدوده اهواز اخبار فراوانی شنیده‌ایم.

وی در ادامه مطلب فوق خاطرنشان کرد: جز در مواردی اندک، شاهد حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی، باستان‌شناسان و فعالان میراث‌ فرهنگی بودیم و در نهایت اقدامات اولیه برای آن‌ها صورت گرفت و در بسیاری موارد شاهد پنهان‌کاری، سرپوش گذاشتن و یا انفعال برای به سرانجام رسیدن محوطه بودیم؛ به طور مثال از زمان شناسایی محوطه باستانی کوهساران اهواز تا زمان ثبت آن دقیقا ده سال گذشته و مشخص نیست برای محوطه باستانی آسیه آباد، هفت پیران (چنیبه)، چمبه، مراونه و نظایر آن در محدوده اهواز چه اقدامات شاخصی در زمینه حفظ، مرمت و احیا صورت گرفته است؟

نظر شما