شناسهٔ خبر: 54949879 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیرکل اوپک:

نفت ایران می‌تواند بحران انرژی جهان را کاهش دهد

دبیرکل اوپک امروز گفت: در صورتی ورود نفت ایران و ونزوئلا به بازار نفت، کمبود عرضه در سطح جهان را می‌توان کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی دانشجو به نقل از رویترز، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک امروز گفت، صنعت نفت به علت سال‌ها کمبود سرمایه گذاری، «در محاصره» قرار گرفته و این امر سبب کمبود عرضه شده است.

وی افزود، در صورتی که اجازه داده شود، نفت ایران و ونزوئلا به بازار وارد شود، این کمبود عرضه را می‌توان کاهش داد. سال‌ها تحریم، عرضه نفت ایران و ونزوئلا را محدود کرده است. به‌علاوه، تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه به عنوان عضوی از اوپک پلاس (گروه کشور‌های عضو اوپک و هم پیمانانش) اعمال کرده، نیز موجب کمیِ عرضه در بازار شده است.

بارکیندو در یک کنفرانس انرژی در پایتخت نیجریه گفت: «با این حال، اگر نفت تولید شده توسط جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا اجازه بازگشت به بازار پیدا کنند، ما می‌توانیم منابع را باز و ظرفیت را تقویت کنیم.»

وی تصریح کرد: فشار بر این صنعت به علت تلاش برخی از کشور‌ها برای کنار گذاشتن سوخت‌های هیدروکربنی افزایش یافته است. درحالی که آن‌ها تلاش می‌کنند تا از گرم شدن زمین جلوگیری کنند، تقاضا برای نفت حتی با وجود کاهش سرمایه گذاری و رشد قیمت ها، در حال افزایش است.

این مقام اوپک پیش بینی کرد: تقاضای اولیه برای نفت در سطح جهان تا سال ۲۰۴۵ افزایش یابد درحالی که ظرفیت پالایش کشور‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: «صنعت ما در حال حاضر با در چندین جبهه چالش‌های بزرگی مواجه است.»

دبیرکل اوپک با اشاره به تحولات ژئوپلتیکی در اروپا، جایی که جنگ اوکراین، بسیاری از کشور‌ها را در برابر افزایش قیمت انرژی آسیب پذیر کرده است، تاکید کرد: «این موارد، پتانسیل سرمایه گذاری ما را در حال حاضر و (همچنین) در دراز مدت تهدید می‌کند. به صراحت بگویم دوستان عزیز صنعت نفت و گاز در محاصره است.»

وی توضیح داد: «جنگ اوکراین، همه گیری کرونا که هنوز با ماست و فشار‌های تورمی در سراسر جهان، به صورت وفانی کامل گرد هم آمده اند و به طور کلی، سبب ایجاد نوسان و عدم اطمینان قابل توجهی در بازار کالا‌های اساسی، مهمتر از همه، در دنیای انرژی شده است.»

نظر شما