شناسهٔ خبر: 54949638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سه هزار و پنجاه و ششمین بسته ویژه خبری «تابناک»

سردار کوثری: دو بمب دست ساز بسیار ضعیف در پایگاه «مالک اشتر» منفجر شد/کنایه «جمهوری اسلامی» به دولت: لابد ۲۰۰ درصد مردم از گرانی‌ها کیف می‌کنند/عربستان به «سرپرست حجاج ایرانی» ویزا نداد/تهدید فرماندار بوشهر: اتاق خانم‌ها و آقایان در ادارات باید جدا باشد

در بسته خبری امروز «تابناک»، تیتر‌هایی مانند: واکنش وزارت راه و شهرسازی به آگهی تخلیه مستاجر / وزیر اقتصاد دهه شصت: رئیس بانک مرکزی باید یک «سامورایی» باشد / کنایه همتی به ادعای دولت در مورد منفی شدن روند نقدینگی/ صادق خرازی از حزب ندای ایرانیان کناره گیری کرد... را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

هشدار نماینده مجلس به دولت رئیسی.
ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس: تشکیل وزارت بازرگانی مصوبه مجلس دهم است و الان اگر ایرادات شورای نگهبان را فاکتور بگیریم، تقریبا می‌توان گفت که قانون است، چون شورای نگهبان دو ایراد به آن گرفته است که آن هم ایرادات سختی نیست و ما در تلاش هستیم تا این ایرادات رفع شود. ما داریم این کار را انجام می‌دهیم اگر لایحه به موقع رسید، ادغام می‌شود و لایحه اولویت خواهد داشت اگر نه، ما همین مصوبه قبلی را طبق آیین‌نامه مجلس باید جلو ببریم و کار را انجام دهیم. / ایلنا

نماینده مجلس: تشکیل وزارت بازرگانی در ایام جراحی اقتصادی ضروری است
ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نظر شخصی بنده این است که لزوم تشکیل این وزارتخانه به ویژه در ایام جراحی اقتصادی و به منظور جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و کار‌هایی که در تناقض هستند، ضروری به نظر می‌رسد.

جزئیات جدید از تقلب در کنکور تجربی؛ انتشار سوالات در ساعت ۹:۴۹ دقیقه صبح
علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت: راس ساعت ۹ و ۴۹ دقیقه صبح دفترچه‌های شماره یک، دو و سه گروه تجربی با کیفیت بالا در فضای مجازی منتشر شد؛ به عبارتی دفترچه‌ای که تا حدود ساعت ۱۱ اصلا به داوطلب داده نمی‌شود یک ساعت قبل از آن در کانال‌های تلگرامی منتشر شده است و با چه کیفیت بالایی هم لو رفته است. سال‌های قبل داوطلب با گوشی از سوالات عکس می‌گرفت که خیلی مواقع کیفیت نداشت، اما امسال تصویر دفترچه آزمون را با برنامه‌های مختلف اسکن کردند، به‌طوری‌که واو به واو سوالات معلوم است. امسال بسیاری مدعی شدند که سوالات گروه تجربی در ساعات چهار الی پنج صبح لو رفته است. معلمی ادعا کرد صبح آزمون، دانش‌آموزان از او خواسته‌اند سوالات را حل کند. /خبرآنلاین

انتقاد روزنامه اصولگرا از ضعف اطلاع رسانی وزارت خارجه در مذاکرات احیای برجام
روزنامه جوان نوشت: نشانه‌ای از اتفاق ناامید کننده و توقف مذاکرات در دوحه وجود ندارد، اما از آنجایی که رسانه‌ها و کاربران داخلی در غیاب تیم اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، دسترسی آسانی به روند مذاکرات ندارند، به ناچار سراغ صفحات مجازی تعدادی از خبرنگاران خارجی می‌روند. این چند خبرنگار خارجی زرنگ نیز با درک این موضوع، عمده فعالیت رسانه‌ای خود را بر  اخبار مذاکرات متمرکز کردند و از این طریق بازار پُر مشتری در بین کاربران ایرانی برای خود برپا کردند! این خبرنگاران در فضای مذاکرات دوحه حضور نداشتند، اما از همان ابتدا با انتشار مطالب گسترده، مورد استناد برخی از کاربران و کانال‌های مجازی ایرانی قرار گرفتند. برای مثال خبرنگار روزنامه‌ی «وال استریت ژورنال» در همان لحظات اولیه آغاز مذاکرات بورل و امیرعبداللهیان به دنبال روایت منفی از مذاکرات بود و با استناد به یک عکس، فضای مذاکرات را ناامید کننده توصیف کرد.

دبیر ستاد نهی از منکر زنجان: حجاب فقط مخصوص زنان نیست، شامل آقایان هم می‌شود
حجت‌الاسلام سجاد ناصر: کسانی که نان دولت را می‌خورند باید هنجار‌ها را رعایت کنند. بسیاری از مشکلات ما ناهنجاری‌هایی است که در سطح شهر بوده و بخشی از این افراد کارمندان دولت هستند. حجاب مخصوص زنان نیست، بلکه آقایان هم باید توجه لازم به این موضوع را داشته باشند. در گام نخست، کار در ادارات آغاز شده و در مرحله بعد صنوف نیز به این چرخه وارد می‌شود، البته امور منطبق با فرهنگ و ظرفیت مناطق خواهد بود. / ایسنا

جمهوری اسلامی: لابد ۲۰۰ درصد مردم از گرانی‌ها کیف می‌کنند
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: روایت روزنامه دولت از نتایج یک نظرسنجی در خرداد ۱۴۰۱. به نوشته روزنامه ایران در این نظرسنجی مشخص شده ۶۹ درصد مردم ایران از زندگی لذت می‌برند، ۵۲ درصد از مردم مقصر مشکلات را دولت قبل می‌دانند و ۷۵ درصد مردم در زندگی احساس آسایش می‌کنند! لابد طبق همین نظرسنجی، ۲۰۰ درصد مردم هم می‌گویند چه کیفی دارد این گرانی بی‌سابقه که تازگی‌ها نصیب ما شده!

به عنوان سرپرست حجاج ایرانی، عدم حضورم را در سرزمین وحی اعلام می‌کنم
سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: به علت تصمیم اشتباه وزارت حج عربستان در ایجاد محدودیت سنی زائران و تعلل در اعطای ویزا، بنده به عنوان سرپرست حجاج ایرانی، عدم حضورم را در سرزمین وحی اعلام می‌کنم. به برادران وزارت امور خارجه اطلاع دادم که من تنها در صورتی مشرف می‌شوم که وزیر حج عربستان بابت اقداماتی که انجام گرفته است، عذرخواهی کند و باید در فرودگاه عربستان به استقبال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی بیاید. از طرفی هم دفتر مقام معظم رهبری اجازه این سفر را به من بدهد. /ایرنا

دادستان کرمانشاه: ادعای تجاوز به کامیون‌داران ایرانی در عراق کذب است
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از دستگیری عامل نشر اکاذیب در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داد. شهرام کرمی اظهار داشت: کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن فردی با هدف اختلاف بین دو ملت ایران و عراق ادعا می‌کند که کامیون‌داران ایرانی در کشور عراق مورد تجاوز قرار می‌گیرند. وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده کذب بودن این ادعا اثبات شد و موضوع در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار گرفت و سربازان گمنام امام زمان (عج) شخص مورد نظر را شناسایی و دستگیر کردند و اکنون وی تحت قرار بازداشت و بازجویی قرار دارد. دادستان کرمانشاه با بیان اینکه این فرد بر کذب بودن ادعا‌های خود اقرار کرده است، گفت: براساس شواهد احتمالا این فرد با شبکه‌ها و رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط باشد. به گفته این مسئول قضایی در کرمانشاه، بازجویی از این فرد کماکان ادامه دارد و تاکنون سه نفر دیگر هم در این رابطه دستگیر شده‌اند.

تهدید فرماندار بوشهر: اتاق خانم‌ها و آقایان در ادارات باید جدا باشد
فرماندار بوشهر گفت: ما با هیچکس و هیچ مدیری در حوزه عفاف و حجاب تعارف نداریم و باید اتاق خانم‌ها و آقایان در کلیه دستگاه‌های اجرایی جدا باشد و هیچ همکار خانمی نیز نباید در شورای اداری شهرستان بوشهر بدون چادر حضور یابد، هر مدیری که کوتاهی کند بینی و بین الله او را عزل خواهم کرد.

وزیر ارشاد: امسال یک جشنوارۀ فجرِ متفاوت و نزدیک به آرمان‌های انقلاب را شاهد خواهیم بود
وزیر ارشاد با بیان این‌که وقتی می‌گوییم عدالت فرهنگی، یعنی برنامۀ دولت همین است که از همه حمایت کنیم، اظهار کرد: قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزۀ فرهنگ و هنر را از بهمن سال گذشته راه‌اندازی کردیم. در حالی‌که خیلی از این مسائل را رسانه‌ای نکرده‌ایم. اما اکنون بیش از ۳۸هزار نفر در آن آموزش می‌بینند. ما به این‌جا متوقف نشدیم. ما به درس‌آموختگان این مرکز مجوز آموزش می‌دهیم و این اقتصاد فرهنگ و هنر را در این مناطق تقویت می‌کند. وزیر ارشاد سپس در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران دربارۀ ساخت فیلم‌های سینمایی استراتژیک در جشنوارۀ فیلم فجر پیش رو نیز گفت: روزانه این بحث را دنبال می‌کنم. شورای ویژه‌ای را در بنیاد فارابی تشکیل دادیم و همین حالا پروژه‌های متعددی شروع شده است. ان شاالله امسال در جشنواره فیلم فجر همۀ آن حرف‌هایی را که دربارۀ تولید فیلم‌های فاخر زده‌ایم، جامه عمل می‌پوشاند و همۀ پیش‌شرط‌هایش را فراهم کرده‌ایم. یک جشنوارۀ متفاوت و نزدیک به آرمان‌هایی که در حوزۀ فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی دنبال می‌کنیم را شاهد خواهیم بود.

کوثری: دو بمب دست ساز بسیار ضعیف در پایگاه «مالک اشتر» منفجر شد
جمعه شب گذشته فیلمی از انفجار نظر کابران فضای مجازی را به خود جلب کرد. در این میان، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این فیلم، لحظه انفجار «ناحیه مقاومت بسیج مالک اشتر» در تهران است. ساعاتی بعد، سازمان تروریستی «مجاهدین خلق» (منافقین)، مسئولیت این انفجار تروریستی را بر عهده گرفتند. طرح این ادعا در حالی است که کشور‌های اروپایی و آمریکا، سال هاست، سازمان منافقین را با توجیه دست کشیدن سازمان از عملیات تروریستی، از فهرست سازمان‌های تروریستی خود، حذف کرده اند. سردار اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرآنلاین درباره این اتفاق گفت: اولا انفجاری نبوده بلکه دو بمب دست ساز بسیار ضعیف منفجر کرده اند. فیلمبرداری از لحظه وقوع حادثه هم با هدف بزرگ جلوه دادن عملیات و مستندسازی خیانت شان برای دریافت پول انجام شده است. طبیعی است، دشمنان ایران به راحتی، بابت هر ادعایی، هزینه گزاف پرداخت نمی‌کنند، بنابراین، منافقین باید اثبات می‌کردند که عملیاتی بزرگ و موفقی انجام داده اند. اما واقعیت این است که منافقین، بزرگ نمایی تبلیغی کرده اند، وگرنه، عملیات آن‌ها، هیچ ارزش ویژه‌ای ندارد، زیرا در عملیاتشان، نتوانستند، هیچ تخریب و امثالهم انجام دهند. این‌ها، خود فروخته‌هایی، وابسته به بیگانگان و آلت دست دشمنان هستند که می‌خواهند خودی نشان دهند و پولی بگیرند.

صادق خرازی از حزب ندای ایرانیان کناره گیری کرد
بخشی از بیانیه خداحافظی صادق خرازی: من در آستانه شصت سالگی با تامل در گذشته و با نگاه به آینده به روش‌ها و کوشش‌های تازه‌ای در زندگی می‌اندیشم و هنوز آن پند سعدی با من است که «سعی کن سعی که این عمر بسی مختصر است». مدت‌ها پیش توصیه حکیم و ملجا و استادی گرانمایه را به جان و دل خریدم و از عالم سیاست کوچ کردم، هنوز هم نمی‌دانم به سراب زندگی گرفتار شده‌ام و یا به سرچشمه زلال رهنمون گشته‌ام، آنچه مهم است امیدواری من است و الحق امید چه واژه مقدس و فرخنده‌ای است. /جماران

ادعای گانتز درباره حضور کشتی‌های جنگی ایران در دریای سرخ
همزمان با انتشار تصویر ماهواره‌ای بالا، بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل امروز در بیست و ششمین میزگرد سالانه دولت اکونومیست در آتن یونان گفت: ایران چندین کشتی جنگی در دریای سرخ مستقر دارد و حضور آن‌ها یک تهدید جهانی و منطقه‌ای است، حضور نیرو‌های نظامی ایران در دریای سرخ با توجه به ماه‌های گذشته، مهم‌ترین حضور آن‌ها در یک دهه اخیر در این دریا حساب می‌شود، این یک تهدید مستقیم برای تجارت جهانی، انرژی و اقتصاد است. او همچنین به آزمایش اخیر ماهواره بر ذوالجناح وزارت دفاع ایران اشاره داشت: فناوری آن (ماهواره برها) می‌تواند به توسعه موشک قاره پیما با برد هزاران کیلومتر کمک کند، که حتی می‌تواند تهدیدی برای اروپای مرکزی باشد. در تصاویر ناو پشتیبانی از کلاس بندرعباس، ناو آبی خاکی از کلاس هنگام و ناوچه از کلاس موج نیروی دریایی ارتش را می بینم و با توجه به ترکیب بالا، شناور‌ها مربوط ناوگروه ۸۰ نداجا هستند که وظیفه اسکورت یگان‌های شناور، کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کشورمان را در دریای سرخ و محدوده خلیج عدن برعهده داشتند.

کنایه همتی به ادعای دولت درمورد منفی شدن روند نقدینگی
همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در توئیتی نوشت: بعد از دو روز تبلیغات وسیع دولت مبنی بر اینکه بر اثر سیاست‌های پولی و مالی دولت سیزدهم بعد از ۹ سال روند نقدینگی در فروردین منفی شده است، (منفی ۰.۲ درصد)، گزارش امروز بانک مرکزی در مورد متغیر‌های پولی از رشد ۵.۲ درصدی پایه پولی و ۲.۵ درصدی نقدینگی صرفا در ماه اردیبهشت خبر می‌دهد.

عبور نقدینگی از ۴۹۰۰ هزار میلیارد تومان
بانک مرکزی اعلام کرد: حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۴۹۴۳۴.۷ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۲.۳ درصد افزایش یافته است.

رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی‌
ایرنا نوشت: در این بازار، فروشنده واقعی بسیار کم بوده و قیمت‌ها نسبت به سه ماه پیش بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. به‌طور مثال هر دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۷ کم‌کارکرد که سه ماه قبل ۱.۷ میلیارد تومان قیمت داشت، این روز‌ها ۲.۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود. همچنین لکسوس ان. ایکس مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر از چهار میلیارد تومان به ۵.۳ میلیارد تومان و هر دستگاه تیگوان مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر از ۳.۱ میلیارد تومان به ۴.۲ میلیارد تومان افزایش داشته است. به گفته فعالان بازار، هرچند مسئولان هرازگاهی از واردات خودرو و در حال انجام بودن ساز و کار‌های آن خبر می‌دهند، گوش مردم و به‌ویژه واردکنندگان در چند سال گذشته از این حرف‌ها پُر شده و به همین دلیل تحرک خاصی را در بازار شاهد نیستیم.

وزیر اقتصاد دهه شصت: رئیس بانک مرکزی باید یک «سامورایی» باشد
محمدجواد ایروانی وزیر اقتصاد سال‌های ۶۴ تا ۶۸ در پاسخ به این که چطور بانک‌ها را در راستای سیاست‌های انقباضی مدیریت می‌کردید، گفت: رئیس بانک مرکزی باید مثل سامورایی مقتدر و البته منصف هم باشد، مسلط باشد به فنونی که لازم دارد و اجرا کند. همه بترسند از او، نه اینکه تخلف کنند بعد بنشینند با هم مذاکره کنند. وقتی حساب بانک قرمز می‌شود باید تنبیهش کنند.

ترس از اختلال در عرضه، نفت را گران کرد
قیمت نفت با آغاز معاملات صبح سه شنبه تحت تأثیر ترس از اختلال در عرضه افزایش یافت. افزایش قیمت نفت تحت تأثیر نگرانی‌های عرضه ناشی از کاهش تولید «اوپک»، ناآرامی‌های لیبی و تحریم‌ها علیه روسیه، به دلیل نگرانی از رکود جهانی که تقاضا برای نفت خام را کاهش می‌دهد، قرار گرفت. بهای معاملات آتی نفت برنت بیش از یک دلار افزایش یافت و به ۱۱۴.۶۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام آمریکا با ۳ دلار افزایش به ۱۱۱.۴۳ دلار در هر بشکه رسید و قرارداد‌های نفت خام برنت پس از کاهش بیش از یک دلاری در ابتدای معاملات با ۱.۸۷ دلار یا ۱.۶۸ درصد افزایش، معاملات را به پایان رساند و به رقم ۱۱۳.۵ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲.۲۳ دلار یا ۲.۰۶ درصد افزایش به ۱۱۰.۶۶ دلار در هر بشکه رسید.

مدودف: قیمت نفت به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار صعود می‌کند
دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه اعلام کرد اگر پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه برابر نصف قیمت فعلی بازار اجرایی شود، عرضه نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه صعود می‌کند.

حباب سکه افزایش یافت
 کشتی آرای فعال بازار طلا و سکه  در خصوص حباب سکه اظهار داشت: روز گذشته شاهد کاهش حباب سکه  تا رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بودیم، ولی امروز قیمت انواع سکه با افزایش همراه شد و به همین دلیل حباب سکه امامی با افزایش به رقم یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید.
 
واکنش وزارت راه و شهرسازی به آگهی تخلیه مستاجر
 برخی افراد که با شماره تلفن آگهی‌های مذکور تماس گرفته‌اند عنوان می‌کنند که این افراد بیان کرده‌اند راهکار‌های حقوقی و قانونی برای دریافت حکم تخلیه مستاجر را می‌دانند و در قبال دریافت مبالغی می‌توانند این کار را انجام دهند. حتی شنیده می‌شود که برخی افراد می‌گویند از راه‌های تهدید و ارعاب مستاجران، آن‌ها را بیرون می‌کنند. در این باره وزارت راه و شهرسازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد هر گونه تهدید مستاجر و ورود به ملک، بدون حکم قضایی و یا دستور تخلیه جرم است. در اطلاعیه‌ای که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده آمده است: انتشار تصاویر آگهی‌هایی با عنوان "تخلیه مستاجر" و انجام اقدامات خلاف قانون توسط این افراد قطعا می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

نظر شما