شناسهٔ خبر: 54949633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان سینمایی کشور:

عده‌ای به خاطر منافع شخصی به دوقطبی‌سازی‌ در سینما دامن می‌زنند

شهرکرد -ایرنا-معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه برخی بداخلاقی‌ها در عرصه سینمای کشور هر روز در حال گسترش است، گفت: عده‌ای به خاطر منافع شخصی به دوقطبی‌سازی‌ در سینما دامن می‌زنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خزاعی‌ روز سه‌شنبه در دیدار و گفت‌وگو با جمعی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری افزود: سینمای ایران دارای بحران‌های متعددی است و بحران‌های پی در پی در سینما موجب‌ می‌شود تا مسوولان سازمان سینمایی از برنامه‌ریزی‌ها دور شوند و اجازه پیدا نکنند که اهداف را دنبال کنند.

وی یادآور شد: هر مدیری‌ در حوزه فرهنگی منصوب می‌شود، عده‌ای سعی می‌کنند او را با حواشی سرگرم کنند و با ایجاد دودستگی و قطبی‌سازی، اختلافات داخلی را بیشتر کنند.

خزاعی با اشاره به اینکه اگر سینماگران در یک مجموعه یکپارچه گرد هم بیایند، بدون شک دیگر منافع آن دسته افراد تفرقه‌افکن‌ حاصل نمی‌شود، افزود: مشخص نیست چرا هر چند سال یکبار با برنامه‌ریزی عده‌ای، سعی‌ می‌شود در حوزه سینما دودستگی و تفرقه ایجاد شود تا بر اساس آن همان عده بتوانند مدیریت را در دست بگیرند، امکانات جذب کنند و شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

رئیس‌ سازمان سینمایی کشور ادامه داد: اینکه اختلاف نظر، اختلاف دیدگاه، اختلاف عقیده و اختلاف سیاسی وجود داشته باشد، بحثی جداگانه است اما اینکه در سازمان سینمایی گشوده شود و هر کس در چارچوب‌های تعیین شده، کار کند نیز موضوعی قابل تامل است تا اختلاف ها به حداقل برسد.

خزاعی با اظهار تاسف از وجود برخی بد اخلاقی‌ها در عرصه سینمای‌ کشور گفت: سازمان سینمایی متعلق به همه افکار و اندیشه‌هاست‌ و در این دوره مدیریتی نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای فراهم شدن‌ امکان کار عده‌ای خاص از فیلم سازان صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: هر کسی بر مبنای اعلام شده‌ بتواند در چارچوب‌ برنامه‌های حوزه‌های مختلف زیر مجموعه سازمان سینمایی، طرح و ایده ارائه کند تا جایی که مقدورات اجازه بدهد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت و در این راستا نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

جریان سرمایه‌داری‌ شکل گرفته در بحث‌ فیلم‌اولی‌ها در دولت سیزدهم شکسته شد

معاون‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مشکلات حوزه فیلم‌اولی‌ها و شکل گیری آن بر مبنای سرمایه‌داری اشاره کرد و اظهار داشت: باید برای ورود به این حوزه یک امتیاز به این جریان نامشخص داده می‌شد تا امکان کارگردانی فراهم‌ شود، در این میان آنچه مهم نبود استعداد، تخصص و تجربه فیلمساز بود که در این دولت این جریان شکسته شد.

خزاعی با بیان اینکه در این مسیر، استعداد و توانایی هنرمند بر مسئله سرمایه داری ارجحیت داده شد، گفت: این رویه موجب اعتراضات متعددی نیز شد اما تلاش شد به حواشی توجه نشود و مسیر تعیین شده با قدرت ادامه یابد.

وی افزود: هم اکنون درگاه بنیاد سینمایی فارابی به روی تمامی هنرمندان چه در تهران و چه در شهرستان‌ ها گشوده شده است و در مدت ۲۰ روز از گشایش این درگاه افزون بر ۱۶۰ هنرمند فیلمساز اطلاعات خود را در این فضا به ثبت رسانده اند.

خزاعی امکان حمایت از تمامی افراد ثبت‌ نام شده در سازمان را تا حدودی غیر ممکن دانست اما یادآور شد: با این حال این افراد به عنوان استعدادها و توانمندی‌های نیروی انسانی شناخته شدند که می‌توان در آینده برای حمایت از آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی با انتقاد از اینکه‌ تعدادی از اقازاده‌ها با وابستگی‌های سیاسی و جناحی توانسته اند صاحب فیلمسازی شوند، گفت: در حالی فهرست این افراد مشخص است که در بسیاری از شهرستان‌ها با وجود استعدادها و تنها به خاطر نبود شرایط مالی، این افراد نتوانسته‌اند به مرحله ظهور برسند و این‌ با مفهوم عدالت فرهنگی سازگار نیست.

خزاعی با تاکید بر تداوم برنامه‌های اصلاحی در حوزه سینما و ایجاد جریان متفاوت و نو در این عرصه افزود: این جریان و نهضت هم‌اکنون در حال شکل‌ گیری است.

رییس‌ سازمان سینمایی کشور ادامه داد: عده‌ای در سینمای ایران بخواهند یا نخواهند، عمر کاری‌شان به پایان رسیده است‌ و اگر چه این به معنای رد پیشکسوت بودن آنها نیست‌ اما باید اجازه داد تا نیروهای جوان وارد این عرصه شوند.

وی فراهم شدن شرایط برای ورود نیروهای جدید و جوان به عرصه سینمای کشور را ضروری‌ خواند و تصریح کرد: برای این منظور برای نخستین بار در انجمن‌ سینماگران‌ جوان سهمیه‌ فیلمسازی برای نیروهای شهرستانی در نظر گرفته شده و این نوع حمایت در بنیاد سینمایی فارابی نیز تعریف شده است.

رییس‌ سازمان سینمایی کشور افزود: اگر تنوع جدی در مضامین فرهنگی فیلم‌های تولیدی نداشته باشیم بودن‌شک ناموافق خواهیم بود و اگر قرار است فیلم جنوب شهری تهران و فقر را ببینیم و ناامیدی به ما القا شود چرا این تنوع زیبای فرهنگی کشور همچون آیین‌ها، زبان‌ها و قومیت‌ها برجسته و در فیلم‌ به مخاطبان ارائه نشود.

خزاعی، حضور فیلمسازان استانی در بخش اسیب‌های اجتماعی را چندان مناسب ندانست و اظهار داشت: لازم است این گروه از فیلمسازان با وجود تسلط به شرایط فرهنگی منطقه خود، برای معرفی هرچه بهتر این فرهنگ و ایجاد دید بهتر در میان همگان تلاش کنند.

رییس سازمان سینمایی وظایف سینماگران را مختلف و متفاوت‌ بیان و تصریح کرد: مهمترین این مسئولیت‌ها تعهد در مقابل جامعه‌ است که متاسفانه گاهی مورد غفلت واقع شده و قربانی جریان سرمایه داری می‌شود.

وی افزود: مخالفت ما با همین جریان‌های سرمایه‌داری است که با نادیده‌ گرفتن‌ تعهدهای‌ اجتماعی‌ به فرهنگ کشور لطمه می‌زنند و به همین خاطر نیز سر و صداها بالا گرفته است، برخی عادت کرده‌اند در مرکز مبالغ هنگفتی را در قبال همین اقدامات ضربه‌زننده‌ دریافت کنند در حالی که شهرستان‌ها و استعدادهای نهفته در آن ها از این حمایت‌های مالی بی بهره‌ مانده‌اند.

خزاعی تاکید کرد: افرادی که امکانات را خاص خود می‌داند هر قدر هم سر و صدا کنند باید بدانند که برنامه‌های سازمان سینمایی در باره برقراری عدالت فرهنگی با قوت ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ظرفیت‌های‌ انسانی در حوزه هنری و فیلمسازی چهارمحال و بختیاری کم‌ نظیر است، گفت: در این استان تعدد هنرمندان حرفه‌ای در عرصه‌های‌ مختلف و تکثر آثار تولیدی قابل توجه بوده و به نظر می‌رسد، محرومیت‌ها در بیشتر مواقع موجب رشد شده است.

وی تصریح کرد: استان‌های‌ کمتر برخوردار در مقایسه با استان‌های‌ پیشرفته‌تر از مشکل نبود اندیشه، ایده و هنرمند دور هستند و این موضوع در بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف مشهود است.

رییس سازمان سینمایی به تلاش کشورهای دیگر برای ایجاد هویت در ابعاد مختلف و صرف هزینه‌های هنگفت در برپایی جشنواره‌ها و برنامه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این تلاش‌ها در بسیاری از موارد بی نتیجه مانده است چراکه این کشورها از داشتن‌ هنرمند و نیروی انسانی خلاق بی‌بهره‌ هستند از این رو باید در فضای جدید ایجاد شده در عرصه فرهنگی، قدر هنرمندان و هنر آنان بیش از گذشته گرامی داشته شود.

وی از هنرمندان به عنوان تنها سرمایه پرافتخار عرصه‌ فرهنگی و هنری یاد کرد و گفت: اگر چنین ظرفیتی وجود نداشته باشد نمی توان روایتگری مناسبی را برای فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران زمین شکل داد و نسل آینده نیز از گذشته امروز ما مطلبی را دریافت نمی‌کند.

خزاعی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان فیلمساز با وجود کمبودها و ضعف امکانات همچنان عاشقانه و با انرژی در این حوزه فعالیت می‌کنند، افزود: در مجموعه سازمان سینمایی نیز تلاش‌هایی‌ برای ایجاد تغییرات‌ بنیادی و راهگشا در حال انجام است و همان‌ طور که پیش از این نیز گفته شده است، سینمای ایران محدود به ۴۰ یا ۵۰ نفر و یا تهران نیست.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: اگر شعار عدالت محوری در دولت ملاک قرار می‌گیرد نباید محدود به دفترچه‌های سیاسی باشد و باید با حضور میدانی در استان‌ها، شرایط به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد چرا که‌ با ایجاد  شناخت می‌توان برای برنامه‌ریزی مطلوب‌تر و رفع نواقص در بخش‌های مختلف چون بودجه‌ریزی، آموزشگاه های هنری و حمایت از هنرمندان اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست، جمعی از هنرمندان چهارمحال‌ و بختیاری درخصوص لزوم راه‌اندازی دفاتر انجمن سینماگران جوان در شهرستان‌های‌ لردگان، بروجن، اردل و فارسان، حمایت از فیلمسازان تاریخ محلی، اکران به‌روز فیلم‌های‌ سینمایی در استان‌ها، توجه به تولیدات سینمایی برگرفته از مضامین خرده‌فرهنگ‌ها، افزایش حمایت‌ها از عکاسان و تولیدات این حوزه، ایجاد هم‌افزایی‌ با صدا و سیما و فراهم کردن فرصت دیده شدن هنرمندان استانی، تشکیل کارگروه‌ بررسی تولیدات فیلم کوتاه و فراهم کردن زمینه برای پرداختن‌ به زنان به عنوان اصلی ترین پایه‌های فرهنگی در مناطق مختلف مطالبی‌ را عنوان کردند.

نظر شما