شناسهٔ خبر: 54949559 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

صادرات 30 میلیون تن گندم روسیه طی یک سال اخیر

اقتصاد ایران: وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرده است که این کشور طی یک سال اخیر 38.1 میلیون تن غلات از جمله 30.7 میلیون تن گندم صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم،  وزارت کشاورزی روسیه امروز سه شنبه خبر داد که صادرات غلات از روسیه در سال کشاورزی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بالغ بر ۳۸.۱ میلیون تن از جمله ۳۰.۷ میلیون تن گندم بوده است.

سال زراعی در روسیه از ۱ ژوئیه ۲۰۲۱ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۰ تیر ۱۴۰۰ تا ۹ تیر ۱۴۰۱ ) ادامه دارد و بر اساس اطلاعات گمرک روسیه، این کشور، ۳۸.۱ میلیون تن غلات از جمله ۳۰.۷ میلیون تن گندم صادر کرده است.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در ژوئن گذشته(خرداد ماه)، اعلام کرد که برداشت غلات روسیه در سال ۲۰۲۲ می تواند از ۱۳۰ میلیون تن فراتر رود.

پوتین همچنین اشاره کرد که صادرات غلات در سال کشاورزی جاری (از ژوئن ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲) ممکن است به ۳۷ میلیون تن برسد.

رئیس جمهور روسیه گفت: امسال، ۲۰۲۱-۲۰۲۲، ما حدود ۳۷ میلیون تن فروش خواهیم داشت و طی دو سال (فروش) ۵۰ میلیون تن خواهد بود.

به گزارش رویترز، پس از کاهش درگیری‌های نظامی با اوکراین، صادرات گندم روسیه هم روبه افزایش است، فروش با قیمت‌های پایین تر باعث شده مشتریان گندم این کشور بیشتر شود؛ البته برخی از مشتریان اوکراین هم به خرید از روسیه متمایل شده‌اند، نکته دیگر اینکه خرید از کشورهای دیگر هزینه حمل زیادی روی دست مشتریان می‌گذارد.

قیمت جهانی گندم پس از آغاز درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه به شدت افزایش یافت، زیرا این دو کشور تامین کننده عمده غلات جهان هستند.
قیمت پایین گندم روسیه از یک سو و گسیل شدن مشتریان گندم اوکراین به سمت روسیه باعث شده میزان صادرات این کشور رشد پیدا کند.

روسیه و اوکراین حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده اند و تامین کنندگان اصلی برخی از خریداران برتر جهان از جمله مصر و ترکیه هستند.

در حاضر گرانی سوخت مشکل عمده وارد کنندگان است و بسیاری از خریداران با توجه به افزایش شدید هزینه واردات سوخت، تحت فشار هستند تا حد امکان افزایش هزینه های واردات غلات خود را محدود کنند.

یکی از تاجران اروپایی گفت: صادرات روسیه قطعا در حال افزایش است. بندر بزرگ صادراتی نووروسیسک هرگز بسته نشد و جریان ها در حال حرکت هستند.

این تاجر افزود: گندم روسیه ارزان به نظر می رسد و واردکنندگان اگر بخواهند از  اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، آرژانتین و استرالیا وارد کنند با افزایش هزینه های زیادی مواجه می شوند.

بر اساس داده های حمل و نقل، مصر در ماه مارس شاهد افزایش واردات گندم روسیه بود و ۴۷۹ هزار ۱۹۵ تن دریافت کرد که ۲۴ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می دهد.

یکی دیگر از تاجران اروپایی گفت: «معاملات جدید از سوی کشورهایی مانند مصر، ترکیه، سوریه، ایران، لبنان و لیبی انجام می‌شود. برخی از کشورهای کوچکتر سعی در خرید از روسیه دارند.»

یکی از مشاوران کشاورزی پیشرو در مسکو، گفت: بالا بودن قیمت های جهانی گندم و نیز کاهش ارزش روبل به رشد صادرات در نیمه دوم مارس کمک کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما