شناسهٔ خبر: 54949323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تور خبری مسکن ملی زنجان/از اشتغالزایی 9500 نفری تا ساخت سالی 12 هزار واحد مسکونی

تور خبری بازدید از واحدهای نهضت ملی مسکن انجام شد که طبق گفته مسؤولان کمترین درصد پیشرفت فیزیکی در این واحد قریب به 9 درصد و بالاترین آن 42 درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عزم جزم دولت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی تا ۱۴۰۴ در قالب طرح نهضت ملی مسکن امید مردم برای خانه‌دار شدن را بیشتر کرده است.

هم اکنون دو طرح مسکن ملی و نهضت مسکن در فاز ثبت‌نام و اجرا قرار دارد و قرار است مسکن ارزان قیمت به افرادی که دارای ملک یا سند مسکونی نیستند تعلق گیرد، مسکن ملی در ۵ فاز به کمک آورده متقاضیان و وامی که توسط دولت پرداخت خواهد شد اجرا می‌شود.

با توجه به پیشتاز بودن استان زنجان در ساخت نهضت ملی مسکن بازدید یک روزه از پروژه‌های در حال ساخت نهضت ملی مسکن توسط خبرنگاران و مسؤولان انجام شد.

 پروژه‌های 512 واحدی (384 دوخوابه و 128 واحد سه خوابه)، 266 واحدی (2واحد یک خوابه، 228 واحد دو خوابه و 36 واحد سه خوابه)، 540 واحدی (16 واحد تک خواب و 524 واحد دو خواب)، 351 واحدی (303 واحد دو خواب و 48 واحد سه خواب)، 317 واحدی ( یک واحد تک خواب، 312 واحد دو خواب و 4 واحد سه خواب)، 384 واحدی (384 واحد دو خواب)، 768 واحدی( 768 واحد دو خواب)، یک هزار و 296 واحدی کوی زنگان یک هزار و 212 واحد دو خواب و 84 واحد سه خواب) و 368 واحدی کوی گلشهر( 368 و واحد دو خواب)، 144 واخدی گلشهر (24 واحد تک خواب و 120 واحد دو خواب) و 282 واحدی ( 12 واحد تک خواب و 270 واحد دو خواب) است که خبرنگاران از آنها در شهر زنجان بازدید کردند.

کل واحدهای مسکونی در حال ساخت در این پروژه‌ها 5 هزار و 228 واحد است و درصد پیشرفت فیزیکی آنها هم از 8.6 درصد تا 41 درصد است.

سالانه 12 هزار و 500 واحد مسکونی در زنجان ساخته می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در حاشیه این بازدیدها در نشست خبری با خبرنگاران سهمیه استان در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را اعلام کرد و اظهار داشت: ۷۰ هزار واحد سهم استان شامل همه پروژه‌های شهری، تعاونی، خصوصی، روستایی و بخش خصوصی و دولتی است و بر اساس میانگین جمعیتی سهم استان زنجان به صورت سالیانه 12 هزار و 500 واحد مسکونی است.

مسعود بیات‌منش با اشاره به اینکه ۳۸ هزار واحد از این میزان واحدهای هدف‌گذاری شده با تامین زمین از سوی دولت ساخته می‌شود، اضافه کرد: طبق برآورد تاکنون 17 هزار واحد از این پیش‌بینی‌ها به مرحله اجرا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امسال مجموع واحدهای نهضت ملی مسکن در زنجان که وارد مرحله عملیات اجرا می‌شود به 30 هزار واحد خواهد رسید، گفت: همچنین تا پایان دولت 20 هزار واحد از طریق بنیاد مسکن و در مناطق روستایی و 12 هزار واحد نیز توسط بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه بخش زیادی از منابع مالی پروژه توسط بانک‌ها تامین می‌شود، اضافه کرد: بانک‌ها موظف‌اند ۲۰ درصد از منابع مالی خود را به پروژه ملی مسکن اختصاص دهند که تا به امروز فقط بانک مسکن سهم خود را پرداخت کرده است.

وی در ارتباط با چالش نیروی انسانی در ساخت پروژه‌ها نیز گفت: در شهر زنجان تقریباً مهم‌ترین چالش موضوع تامین نیروی کار عمرانی و عملیاتی است و در حال حاضر برخی از افراد مشغول در این پروژه از استان‌های هم‌جوار آورده شده که این موضوع یکی دیگر از چالش‌های اجرای پروژه انبوه‌سازی است.

بیات‌منش در ارتباط با نوع مصالح به کار رفته در این واحدها نیز گفت: در صورتی که مصالح تولیدی در استان زنجان کیفیت و استاندارد مقررات ملی را داشته باشد، قطعاً از مصالح بومی استفاده می‌شود.

وی گفت: به طور مثال در مصالحی مانند میلگرد، سیمان و بلوک از تولیدات استان زنجان استفاده می‌شود اما در مواردی مانند درب‌های ضدسرقت، شیرآلات ساختمانی و کاشی، متاسفانه در زنجان کارخانه تولیدی وجود ندارد و باید از سایر استان‌ها وارد شود.

اشتغال 9 هزار و 500 نفر در نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به سوالی درباره میزان افراد شاغل در این پروژه‌ها نیز گفت: در این پروژه حدود 9 هزار و 500 نفر در زنجان به طور مستقیم مشغول به کار هستند و ۱.۵ برابر این رقم نیز سهم اشتغال غیرمستقیم است.

بیات‌منش در پاسخ به سوالی دیگری درباره تاخیر در پروژه‌ها و اخذ وجه اضافی از متقاضیان نیز گفت: در قرارداد قید شده است که اگر پیمانکار مقصر تاخیر باشد، وجه اضافی دریافت نمی‌شود، اما اگر متقاضی آورده را به موقع پرداخت نکند، قرارداد مشمول تعدیل خواهد شد.

وی افزود: البته ما در هیچ یک از پروژه‌های در حال ساخت از برنامه عقب نیستیم، اما در یکی از پروژه‌ها فقط 60 درصد از متقاضیان سهم آورده خود را به موقع پرداخت کرده‌اند.

سهم مسکن از سبد هزینه خانوار 60 تا 70 درصد است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به اینکه سهم مسکن از سبد هزینه خانوار 60 تا 70 درصد است، گفت: این وضعیت مطلوب نیست پس باید تلاش همه مجموعه حاکمیتی در کاهش این هزینه‌ها باشد.

سید محمد شعاعی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن این موضوع و سایر عوامل نهضت ملی مسکن با بررسی نقاط ضعف و قوت طرح‌های قبلی اجرا می‌شود، تصریح کرد: در نهضت ملی مسکن تعدادی از پارامترها را داریم که بر اساس آن مسکن ساخته شده می‌شود، یعنی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن تلاش می‌کنیم تا از ماحصل آن تجربه‌ها برای جبران و رفع نواقص و کاستی‌ها استفاده کنیم.

شعاعی با بیان اینکه مولفه‌هایی شامل تورم، آورده متقاضیان، تزریق به موقع تسهیلات بانکی و همچنین شرایط آب و هوایی در ساخت این واحدها تاثیرگذار است، افزود: اینطور نیست که برای مثال از هر 15 هزار متقاضی همه آورده خود را پای کار بیاورند، در این میان تسهیلات بانکی هم یکی از مولفه‌هاست، هرچند که روال این کار به صورت طبیعی انجام می‌شود، اما یک مولفه مهم دیگر تاثیر آب و هواست.

مسکن ملی را با تمامی زیرساخت‌ها تحویل می‌گیریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به اینکه ما از راه و شهرسازی به عنوان متولی مسکن را با تمامی زیرساخت‌ها تحویل می‌گیریم و از همین رو مسکن در زمان تحویل نباید مشکلی داشته باشد، افزود: تأمین زیرساخت‌ها حوزه مهمی است، پس آنها را هم باید تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان نوع حرکت در این پروژه به نحوی جهش یافته است و در مقایسه با برخی استان‌ها پیشرو هستیم، البته همچنان دغدغه‌های زیادی وجود دارد که باید رفع شود، اضافه کرد: ما مطالبات مردم را درک می‌کنیم اما در جریان ساخت مسکن، عوامل زیادی از جمله تورم اقتصادی، تزریق منابع مالی متقاضیان، تسهیلات بانکی، شرایط آب و هوایی و ... تاثیرگذار است.

پروژه‌های مسکن ملی تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید

در این بازدید کارگزار پروژه‌های شرق طرح نهضت ملی مسکن (کوی زنگان) نیز گزارشی از روند پیشرفت پروژه ارائه کرد و گفت: در پروژه کوی زنگان حدود 5 هزار و 700 واحد مسکونی در مساحت ۸۶ هکتار در حال اجرا است.

قاسم محمودی با اشاره به زمان شروع تحویل واحدهای مسکونی در کوی زنگان گفت: تعدادی واحد تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد، ولی عمده این واحدها تا پایان سال ۱۴۰۲به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در این پروژه‌ها آخرین استانداردها و مقررات ملی ساختمان رعایت می‌شود و مهندسان سازمان نظام مهندسی در قالب شرکت‌های مشاور به طور مستمر از روند اجرایی این پروژه‌ها نظارت و بازدید می‌کنند.

انتهای پیام/73005

نظر شما