شناسهٔ خبر: 54949293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از روایت بازماندگان فاجعه سرنگونی پرواز ۶۵۵ تا انتظار کردستانی‌ها برای سفر رییس‌جمهور

استان ها - ایرنا- خبرنگاران ایرنا دراستان ها روز سه شنبه علاوه بر انعکاس رخدادها، سوژه‌های متنوعی را پیگیری کردندکه از مهمترین آنها می‌توان به روایت بازماندگان فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری به دست تروریست های آمریکایی، خیز پنهان افزایش کرونا، سفر وزیر صمت به کرمان و کردستان در انتظار سفر رییس‌جمهور اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها، مراکز و دفاتر ایرنا امروز ۱۴ تیرماه علاوه بر پوشش برنامه های خبری در سطح استانی و ملی، موضوعات مختلفی را همچون روزهای گذشته دستمایه تولید اخبار، مصاحبه ها و گزارش‌های خبری و تحلیلی خود قرار دادند که با مطالعه آنها می‌توان از رخدادهای مهم کشور اطلاع پیدا کرد.

این روزها یادآور خاطره دردناک و فاجعه عظیم ۱۲ تیرماه است که همچون زخم ناسور بر قلب وعمق جان مردم ایران زمین سنگینی می کند؛ ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ برای خلیج فارس و ایران روزی عادی نبود و این بار از آسمان خون می بارید؛ پرواز ۶۵۵ ایران ایر با شلیک مستقیم ناو آمریکایی "وینسنس" بر روی آبهای خلیج فارس سرنگون شد و همه ۲۹۰ مسافر و خدمه اش آسمانی شدند و البته این یکی از آن خشن ترین صحنه ها از صفحات تاریخ سیاه آمریکا بود که در لوای شعار حقوق بشری پنهان مانده است.

کردستان سرزمین فرهنگ و هنر، آخر هفته جاری چشم انتظار سفر رییس‌جمهور است، به این امید که هیات دولت مشکلات مردم و کمبودها در بخش‌های مختلف را از نزدیک ببیند و برای رفع آن چاره‌اندیشی کند.مردم این خطه فرهنگی، امیدوارند بعد از سفر رییس جمهور و تزریق اعتبارات جهشی و نگاه ویژه دولت، بخشی از خواسته‌ها و عقب ماندگی‌ها جبران و راه توسعه استان هموارتر شود.

براساس اخبار گزارش شده، روند افزایشی شیوع کرونا در کشور و استان سمنان رنگ هشدارآمیز به خود گرفته و اخطار اوج‌گیری کرونا را اعلام می‌کند و در این شرایط پرهیز از عادی انگاری و اهتمام ویژه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن تنها راهکار برای قطع زنجیره انتقال این ویروس است.

از روایت بازماندگان سقوط پرواز ۶۵۵ تا انتظار کردستانی‌ها برای سفر رییس‌جمهور

مرکز سمنان امروز گزارشی با موضوع خیز پنهان افزایش کرونا در سایه بی‌توجهی‌ها منتشر کرده که در آن می خوانیم :آمار کرونا در روزهای اخیر نشان می‌دهد واکسن نقشی مهم در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا داشته است و اکنون تزریق دز بعدی واکسن به عنوان یادآور و پرهیز از عادی انگارسی و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازمه دفع خطر و پیشگیری از شیوع موج دیگر کرونا است. 

بام ایران زیر پای گردشگرنماها ، گزارشی از مرکز ساری است که در بخشی از آن آمده است :دماوند همچنین به عنوان یک اثر میراثی در تاریخ سیزدهم تیر ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد و از آن سال به بعد روز ۱۳ تیرماه که در تاریخ اساطیری روز بالا رفتن آرش کمانگیر از دماوند و پرتاب تیر برای تعیین مرز ایران و توران است ،ریال روز دماوند نامیده می شود.

در همین حال دفتر مهاباد نیز گزارشی تحت عنوان خانه‌های مسافر، فرصت یا تهدید صنعت گردشگری مهاباد منتشر کرده است که در مقدمه آن آورده است :خانه‌های مسافر یا منازل و سوییت‌های اجاره‌ای که همچون قارچ هر روز در محله‌ای از شهر مهاباد سر بر می‌آورند، به چالشی برای این شهر گردشگرپذیر تبدیل شده و برخی از آن به عنوان یک فرصت و برخی نیز یک تهدید یاد می‌کنند.

خاموشی ۱۸ ساله یک کتابخانه در رشت پشت گره‌های کور هم عنوان گزارشی از خبرنگار ایرنا در گیلان است که براساس سوژه می نویسد : کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور پروژه ای بجا مانده از حدود ۱۸ سال گذشته است که بهره برداری آن با ۹۱ درصد پیشرفت که از سوی مسئولان به طور رسمی اعلام شد، همچنان سرگردان گره‌های کور است.با روی کار آمدن دولت سیزدهم ، بار دیگر مطالبه بهره برداری از این پروژه مطرح  شد؛ این در حالی بود که در پیگیری خبرنگار ایرنا یکی از مسئولان فرهنگی استان که خواست نامش فاش نشود، گفت: اگرچه پیشرفت فیزیکی این کتابخانه بارز است و عملیات ساخت آن با حضور مقامات رسمی اعلام شد، اما درصد باقیمانده بسیار پیچیده و به دلیل تولیت چندین دستگاه کار سخت است.

از روایت بازماندگان سقوط پرواز ۶۵۵ تا انتظار کردستانی‌ها برای سفر رییس‌جمهور

از سویی دیگر امروز دفتر گنبد کاووس گزارشی با عنوان سخاوت آسمان، واپسین امید اهالی تالاب‌های رنجور گلستان منتشر کرده که در مقدمه آن می خوانیم: تالاب‌های گلستان که تا چند سال قبل امید ساکنان مناطق پیرامونی برای کسب روزی حلال بود این روزها به کویری خشک و کانونی برای انتشار ریزگردها تبدیل شده و روستانشینان حاشیه این پهنه‌های آبی برای بازگشت به روزهای خوش گذشته چشم امید به سخاوت آسمان و همچنین همت مدیران استانی و ملی دارند. 

شهیدان دستواره به روایت مردم عنوان گزارشی از شهرری است که به مناسبت سالروز شهادت شهید «سید محمدرضا دستواره» به جایگاه رفیع این شهید پرداخته است که در بخشی از این گزارش نوشته شده است :از نوید شاهد،شهید «سید محمدرضا دستواره» از فرماندهان عالی رتبه هشت سال دفاع مقدس بوده که تا لحظه شهادت ۱۱ بار مجروح شد اما هیچوقت میدان جنگ را خالی نکرد. در این گزارش در بلوار شهید دستواره، سراغ او و برادران شهیدش را از مردم گرفته‌ایم.

سیزدهمین روز از تیرماه سالگرد شهادت شهید «سید محمدرضا دستواره» است که با وجود جراحت‌های فراوانی که بر پیکرش داشت اما هیچوقت میدان جنگ را خالی نکرد. اما علاوه بر او ۲ برادرش «سیدحسین» و «سید محمد» هم به مقام رفیع شهادت رسیده‌اند که یکی از آنها جاویدالاثر است.

ریزگردها میهمان ناخوانده نگین سر سبز شمال شرق ایران عنوان گزارشی از مرکز بجنورد که در بخش هایی از آن می خوانیم :جولان ریزگردها، آسمان نگین سر سبز شمال شرق ایران(خراسان شمالی) را غبار آلود و خاکی کرده است، خطه ای که اکنون تصویری از شهرهای بیابانی را به خود گرفته و تمامی فعالیت ها در ۶ شهرستان آن تعطیل شده است.

تعطیلی فعالیت ها آن هم به علت گرد و غبار در این استان سابقه ندارد، استانی که نه صنعت آلاینده زیاد دارد و نه خشکی کویر را داشته است، اما اکنون ریزگردها، در آسمان استان بویژه بجنورد جولان می دهند.

از روایت بازماندگان سقوط پرواز ۶۵۵ تا انتظار کردستانی‌ها برای سفر رییس‌جمهور

امروز مرکز شیراز هم گزارشی با عنوان معضلی در برخی مطب‌های شیراز: پول نقد یا کارت به کارت! منتشر کرده و نوشته است: «کارت به کارت کنید» سخنی که این روزها در زمان مراجعه بیماران به برخی مطب‌ها و در هنگام پرداخت هزینه درمان از منشی مطب بسیار شنیده می‌شود و برخی بر این باور هستند که قطعی یا نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها شِگردِی برای فرار مالیاتی است.

تلاش دولت برای باز کردن بخت آناهیتا در کرمانشاه/پروژه‌ای که ۱۶ سال سرگردان است عنوان گزارشی از کرمانشاه که به عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام پرداخته است.

در  قسمتی از این گزارش آمده است : بخت پالایشگاه نفت «آناهیتا» کرمانشاه پس از حدود ۱۶ سال سرگردانی قرار است با حمایت‌های دولت سیزدهم باز شود و فعالیت آن به رفع بیکاری، ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه اقتصادی استان کمک کند.طرح احداث پالایشگاه آناهیتا دی ماه سال ۱۳۸۵ در نخستین سفر استانی هیات دولت نهم به کرمانشاه تصویب شد و موجی از شادی را به این استان بیکار آورد. 

از مرکز مشهد گزارشی با عنوان اهدای شیر، اشتراک‌گذاری مهر مادری با نوزادان گرسنه بر روی خروجی قرار گرفته که خبرنگار در مقدمه آن نوشته است :ایجاد بانک‌ شیر، از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور کمک به تغذیه نوزادان نارس و نیازمند شیر است و برخی مادران نیز که شیر کافی برای نوزاد خود ندارند، به نوعی می‌توانند به وجود چنین مراکزی دلگرم باشند.

کتاب و رهایی از کلیشه اندیشی فضای مجازی ،راه پر پیچ و خم بهبودی بیماری اعتیاد ،خانه های زیبا و معابر سنگفرش رهاورد طرح هادی برای روستاهای البرز ، پس از دو تابستان کرونایی؛ استخرهای مازندران پذیرای مراجعه‌کنندگان شدند ، نیمچه گلایه شهردار کرمان از فرآیندهای ملی ،فرصت سوزی صنعت‌نفت آبادان در بازار نقل و انتقالات ،«صحبت یار»؛ از درد دل هنرمندان فارس تا پیگیری حل مشکلات آنها،ساختار مدیریتی لازمه تیم‌داری/ وضعیت مبهم شهرداری همدان برای حضور در لیگ فوتبال ،نیم‌نگاهی به چالش تحصیل دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در مازندران تداوم مقابله با تخلفات صنفی در مازندران / ابطال پروانه کسب و پلمب ۲۶۹ فروشگاه ،روز شهرداری ها و دهیاری ها؛ لزوم توجه به مدیریت محلی ،   از دیگر گزارش های مراکز استان ها است ،بی‌توجهی برخی شهروندان یزدی به آلودگی هوا آزار دهنده است/ افزایش سرفه‌ای‌ها از دیگر گزارش های مراکز استانهاست .

از روایت بازماندگان سقوط پرواز ۶۵۵ تا انتظار کردستانی‌ها برای سفر رییس‌جمهور

اخبار مهم و برگزیده استانی 

۲۸ درصد معادن کشور غیرفعال است

 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰ هزار معدن در کشور داریم اما از نظر ذخایر و ظرفیت ۲۸ درصد از این تعداد غیرفعال است که عمدتا معادن مصالح و سنگ های ساختمانی است.

 رضا فاطمی امین در آیین بهره برداری از خط سوم کنستانتره گهرزمین در سیرجان با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی در کشور وجود دارد افزود: اما سال گذشته در خام فروشی فقط ۴.۵ میلیون تن صادرات داشتیم اما گرفتار نیمه خام فروشی هستیم.

خط شماره ۳ کارخانه تولید کنستانتره شرکت گهرزمین سیرجان با اعتبار ۶۰ میلیون یورو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار کرمان و سایر مسئولان روز سه شنبه افتتاح شد.

توجه به مناطق محروم از رئوس برنامه هفتم توسعه 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر نظارتی خود به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: توجه به مناطق محروم یکی از رئوس تدوین برنامه هفتم توسعه است.

وی اظهار داشت: مرحله دوم سفرهای نظارتی با عنوان «نظارت‌های ستادی» با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس، تصریح کرد: امیدواریم در برنامه بعدی توسعه بتوانیم پروژه های زمان‌بر و طولانی را تعیین تکلیف کنیم و با آغاز برنامه برخی از پروژه ها که بیش از ۲ دهه زمان برده است را ساماندهی کنیم.

 رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار مردمی با اهالی شهرستان کهگیلویه برای حل دغدغه اصلی آنها در احداث سد آبریز قول مساعد داد و گفت: این سد هیچگونه مشکلی در مسیر اجرا نخواهد داشت.

در جنگ اقتصادی به جای فشار به اصناف از فرار مالیاتی جلوگیری شود

 معاون اقتصادی وزیر اطلاعات گفت: باید در قانون جدید از فرارهای مالیاتی جلوگیری و شناسایی مودیان مالیاتی جدید در دستور کار قرار بگیرد تا فشار مضاعف به تولید کنندگان، تجار و اصناف خوش نام وارد نشود.وی افزود : گزارشات معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات به سران سه قوه ارسال میگردد و قطعا نظرات فعالان اقتصادی در تهیه گزارشات صحیح بسیار مهم و موثر خواهد بود.

واژگونی اتوبوس در جاده بروجرد ۲ کشته و ۵۷ مصدوم برجا گذاشت

ساعت یک و ۴۷ دقیقه امروز گزارشی مبنی بر واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده اراک به بروجرد به اورژانس اعلام شد که با حضور عوامل امدادی، هلال احمر و اورژانس مشخص شد که دو نفر در این حادثه رانندگی کشته و ۵۷ نفر نیز مصدوم شدند.

پیکر کارگردان و منتقد سینما در مرودشت فارس به خاک سپرده شد + فیلم

پیکر زنده‌یاد وحید اسلامی کارگردان، نویسنده و منتقد سینما با حضور شماری از هنرمندان و همچنین اقشار مختلف مردمی به سوی آرامگاه ابدی‌اش تشییع و در بهشت زینبیه استان فارس به خاک سپرده شد.

بررسی وضعیت طرح‌های فرهنگی و سینمایی چهارمحال و بختیاری 

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی در سفر به چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت طرح‌های فرهنگی و سینمایی این استان را از نزدیک بررسی می‌کند.

این سفر در راستای برنامه‌های کلان وزارتخانه و با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی، عمومی سازی دسترسی فرهنگی و رفع مشکلات و موانع حوزه سینما صورت می‌گیرد.

تولید کپسول ژل رویال زنبور عسل کمک به بهبود اقتصاد زنبورداری کشور

نعمت الله اسدی رییس بانک ژن و محقق بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور اقدام به تولید پودر و کپسول ژل رویال زنبور عسل کرد و گفت: با این فناوری به بهبود اقتصاد زنبورداری کشور کمک زیادی می شود. وی افزود:در کشور ما درآمد بیش از ۹۰ درصد زنبورداران وابسته به تولید عسل است و به نظر می رسد یکی از عوامل اصلی عدم استفاده از سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال مربوط به نداشتن آگاهی از نحوه استخراج این فرآورده از کندو است.

آغاز عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به دهستان «ویژه‌نان» گیلانغرب

 سردار پاسدار «حمیدرضا حسن‌زاده» فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به دهستان «ویژه‌نان» شهرستان گیلانغرب خبر داد.

اختصاص ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای مهار گرانی

حمید رضا حاج بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان را برای جلوگیری از گرانی ها در اختیار دولت قرار داده تا از این شرایط عبور کنیم چرا که خط قرمز دولت و مجلس، رفاه و آسایش مردم است.وی اظهار داشت: دولت در سال جاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه مستقیم به مردم پرداخت می کند، برای نمونه یک خانواده پنج نفره زیر پوشش کمیته امداد سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان یارانه می گیرد و برای سربازان هم حقوق پیش بینی شده است.

اجرای طرح آبرسانی به ۱۵ هزار در روستای کشور 

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: طرح آبرسانی به ۱۵ هزار روستای کشور با کمک سپاه و خیرین در کشور در برنامه کاری قرار گرفته است.از این تعداد روستا، ۱۰ هزار روستا در اجرای طرح جهادی با کمک سپاه و پنج هزار روستا توسط خیرین آبرسانی خواهد شد.

نظر شما