شناسهٔ خبر: 54949161 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

سیاستگذاران فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌های اجتماعی داشته باشند

صاحب‌خبر -

"سیدقاسم" ناظمی در این آیین که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از اصحاب فضل و فرهنگ برگزار شد، دکتر اردوبادی را افتخار تبریز و آذربایجان عنوان کرد و گفت: تجلیل از یک قرن تلاش در حوزه فکر و فرهنگ و اندیشه، اتفاق مبارکی است که می‌تواند زمینه آشنایی نسل جوان جامعه با بزرگان  و فرهیختگان را فراهم نماید.

وی افزود: سیاستگذاران فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌های اجتماعی داشته باشند و با الگوسازی و معرفی چهره‌های برجسته فرهنگی،‌دینی و علمی فرصت آشنایی با این بزرگان را برای نسل جوان فراهم نمایند.

ناظمی گفت: پیشینه تبریز و آذربایجان در تولید فکر و اندیشه و ادبیات بر کسی پوشیده نیست و این امر رسالت متولیان فرهنگی را سنگین‌تر می‌کند تا اهتمام بیشتری برای معرفی فرهیختگان این خطه فضیلت‌خیز داشته باشند.

وی تاکید کرد: در عصر حاضر با توجه به ظهور ابزارهای جدید ارتباطی، اندکی میان نسل جوان با کتاب فاصله ایجاد شده و وظیفه ماست تا این امکان را فراهم کنیم که جوان امروز با این حوزه از نزدیک آشنا شده و با کسانی که راه بلد هستند و عمر خود را برای تولید فکر و اندیشه صرف کرده‌اند هم نفس و هم کلام شده و از این ذخایر عظیم بهره‌مند گردند.

وی برگزاری چندین آیین بزرگداشت و تجلیل از مقام علمی،‌ادبی و  فرهنگی بزرگان استان را از رویکردهای این اداره کل در سال جاری عنوان و اظهار امیدواری کرد تا آثار این بزرگان وارد چرخه فرهنگ شده و همه از برکات آن بهره مند گردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی گفت: امیدواریم برگزاری برنامه‌های تجلیل و تکریم بزرگان فضل و فرهنگ،  منجر به تکرار چنین شخصیت‌های برجسته‌ای در تاریخ این دیار شود.

براساس این گزارش دکتر احمد صبور اردوبادی در سال 1302 شمسی در شهر تبریز دیده به جهان گشود. وی تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی تبریز گذرانیده و سپس تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تهران آغاز و در سال 1328 شمسی فارغ التحصیل شد و از سال 1330 خدمات علمی و فرهنگی خود را در دانشگاه تبریز آغاز کرد و در سال 1344 به مقام رفیع استادی ارتقا یافت.

وی در خانواده‌ای اصیل، مذهبی و فرهنگی چشم به جهان گشوده بود که هر یک از اعضای خانواده به نوبه خود در بالا بردن سطح تفکر و فرهنگ جامعه ایرانی از پیشکسوتان علوم جدید بوده‌اند.

تألیفات استاد در سه گروه منتشر شده ـ در دست تألیف و آماده‌ی چاپ است  که برحسب موضوعات مهم حیاتی در پنج گروه تقسیم می‌شود؛ گروه اول: در زمینه علوم پزشکی 35 عنوان، گروه دوم: در زمینه علوم انسانی 40 عنوان ، گروه سوم:  مباحث مربوط به علل اعتیاد به مواد مخدر و راه‌های پیشگیری، در 15 جلد، گروه چهارم: در اکرام زن و احقاق حق از دست رفته 9 جلد و گروه پنجم: که از دیگر عناوین مهمتر بوده و به‌طور عملی به انسان سازی واقعی منتهی می‌گردند عبارتست از تعلیم و تربیت اصولی در 18 جلد که متأسفانه جای آنها در در میان فرهنگها کاملاً خالی است.

از استاد اردوبادی دهها مقاله و مطلب علمی نیز به چاپ رسیده است.

نظر شما