شناسهٔ خبر: 54949038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان:

گلستان رتبه ۳۰ پرداخت تسهیلات ازدواج در کشور را دارد

گرگان - ایرنا - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: گلستان به لحاظ پرداخت تسهیلات ازدواج به متقاضیان با ۳۱.۴۵ درصد پرداختی، با ۲ استان دیگر، رتبه ۳۰ پرداخت این تسهیلات در کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی متقی‌فر عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در گرگان اظهارداشت: در سه ماه نخست سال جاری براساس آمارهایی که بانک مرکزی ارایه می‌دهد، ۱۷ هزار و ۷۷ نفر برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کردند که ۱۴ هزار و ۶۷۴ نفر به عنوان متقاضی شناخته شدند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: ۱۲ بانک عامل استان در این مدت تنها به چهار هزار و ۶۱۵ نفر تسهیلات پرداخت کردند و ۱۰ هزار و ۵۹ نفر هنوز تسهیلات را نگرفتند.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان با ۵۱ درصد پرداخت تسهیلات به متقاضیان رتبه اول کشور را دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ١٧۵ هزار فقره وام به ارزش ١۴٩ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که رشد ٧١ درصدی نسبت‌ به سال ۹۹ داشته است.

متقی‌فر اضافه کرد: در سه ماه نخست سال جاری شاهد رشد ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و از ابتدای امسال تا ۶ تیر ماه ٢١٠ هزار وام به ارزش ٢٨۵ هزار و ٧٣١ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی در ادامه افزود: ضمانت تسهیلات ازدواج یکی از مهم‌ترین معضلات جوانان بود و حتی سلیقه‌ای عمل کردن بانک‌ها باعث مشکلات متعدد برای جوانان شده بود.

وی تصریح کرد: مشخص نبودن مدت زمان پرداخت وام ازدواج پس از ثبت‌نام برای ارجاع به شعبه از دیگر مشکلات این تسهیلات بوده که برای ارجاع به شعبه زمانی مشخص نبود و برای زمان پرداخت تسهیلات به جوانان نیز مدتی مشخص نمی‌کردند.

متقی‌فر یادآور شد: این نابسامانی باعث برهم خوردن زندگی ۲ جوان می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: تاکنون تکمیل پرونده تا پرداخت تسهیلات بانک‌ها زمان مشخصی را نداشته که روز جمعه گذشته در جشن وصال که آغاز هفته ازدواج بود، رییس جمهور دستور داد تا بانک مرکزی طی ۱۵ روز آینده آیین نامه ویژه این امر را طراحی کند.

متقی فر با اشاره به دستور رییس بانک مرکزی در این خصوص بیان کرد: رییس کل بانک مرکزی هم خطاب به بانک‌ها دستور داد در مدت ۱۰ روز پس از تشکیل پرونده حتما پرداخت صورت گیرد، اما غیر از این که این سقف زمانی باید اتفاق بیفتد باید بحث ارجاع شعب هم سقف زمانی داشته باشد، در غیراین صورت جوانان همچنان دچار مشکل خواهند بود.

وی ادامه داد: عمل به قانون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است و بانک مرکزی درباره اجرایی شدن قانون در بحث ضمانت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری باید دستور العمل ویژه را داشته باشد.

متقی‌فر در مورد اقداماتی در راستای کاهش هزینه‌های ازدواج گفت: اکنون مجمع خیرین کشور با ارائه‌دهندگان خدمات عروسی ارتباط برقرار کرده و در برخی استان‌ها با انعقاد تفاهم‌نامه سعی در کاهش قیمت و هزینه‌های خدمات این حوزه و استفاده از تخفیف برای زوجین داشته دارد، اما فرهنگ‌سازی در این زمینه فقط مربوط به مردم نبوده و دست‌اندرکاران این حوزه نیز باید همکاری داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: بر اساس تبصره ماده ۳۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، معاونت امور جوانان می‌تواند با همکاری سازمان تبلیغات مجوز مراکز همسریابی را صادر کند که آیین نامه آن در حال تدوین و سامانه آن در حال راه اندازی است.

نظر شما