شناسهٔ خبر: 54948912 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام خبر داد:

اختصاص بالغ بر ۴۶۱ میلیارد تومان به روستاهای ایلام در سفر رئیس‌جمهور/ فعالیت ۳۷۴ دهیار در استان

مجید کیان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان در پنج حوزه بهداشت و درمان، آبرسانی و راه روستایی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نوسازی مدارس 129 پروژه برای محرومیت زدایی تعریف و اعتباری بالغ بر 461 میلیارد تومان اختصاص یافت که از این مبلغ تاکنون 349 میلیارد تومان جذب شده است.

صاحب‌خبر -

«نعمت‌اله رحیمی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد :در راستای توجه به جایگاه و نقش تاثیر گذار روستا در استقلال  و اتکا جامعه وکشور، همزمان با روز دهیار ، با انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان بسیج سازندگی ،  قرارگاه جهادی استان برای توسعه همه جانبه روستاها و رونمایی از سامانه نظارت بر دهیاری ها گامی اساسی برداشته شده است.
وی گفت:  برای تحقق راهبردها و اهداف بیانیه قرارگاه جهادی وزارت کشور در زمینه پیشرفت همه جانبه روستاها و اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین (ع) استان  ایلام به منظور تسریع در اجرای پروژه‌های زیربنایی، اقتصادی، تقویت الگوی مشارکت مردمی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ایی، رفع محرومیت، کمک به مهاجرت معکوس به روستاها، محقق شدن توسعه پایدار و تحقق نامگذاری سال جاری مبنی بر" تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین" در مناطق روستایی استان  و توسعه همه جانبه روستاها و محرومیت زدایی در این مناطق، "این تفاهم نامه منعقد شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام با اشاره به جایگاه مهم روستاها، ادامه داد:  روستا می تواند تعیین کننده بسیاری از مسائل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی باشد و همانطور که از ابتدای انقلاب روستاها به خوبی این کارکرد را ایفا نمودند، نگاه دولت سیزدهم هم ، نگاه ویژه ای به جایگاه روستاها دارد و انعقاد قرارگاه جهادی استان نیز در همین راستا می باشد.
رحیمی تصریح کرد : در سطح روستاهای استان تعداد ۳۷۴ دهیاری داریم که از این تعداد، ۳۲۵نفر مرد و ۴۹ زن هستند  و تعداد ۱۰۶۷ نفر شورای اسلامی روستا داریم .
وی  با اشاره به نقش و ضرورت آموزش برای دهیاران و شوراها، گفت : آموزش ها براساس نظر مرکز مطالعات و آموزش سازمان شهرداری و دهیاری های وزارت کشور است که برنامه‌ها و سرفصل های را هر سال مشخص می‌کنند و از طریق اعتباری که از محل خود دهیاری‌ها جذب می‌کنند برای سال ۱۴۰۱ ، ۱۶ عنوان آموزشی خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام  با اشاره به دیدگاه دولت انقلابی به محرومیت زدایی مناطق روستایی، ادامه داد:  دولت در قالب برنامه اقدام ملی محرومیت زدایی ، اعتبارات خوبی را در جریان سفر ریاست جمهوری به استان در پنج حوزه بهداشت و درمان، آبرسانی و راه روستایی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نوسازی مدارس اختصاص داد.
رحیمی در این خصوص ، افزود: در همین راستا ۱۲۹ پروژه برای محرومیت زدایی در پنج حوزه گفته شده با اعتباری بالغ بر ۴۶۱ میلیارد تومان اختصاص داد که از این مبلغ تاکنون ۳۴۹ میلیارد تومان جذب شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام  با اشاره به اهمیت توسعه پایدار روستاها ،تاکید کرد: تحقق توسعه پایدار در مناطق روستایی یکی از اهداف دولت سیزدهم بوده که در این مسیر جلب مشارکت مردم در همه حوزه ها به عنوان تنها راه دستیابی به توسعه پایدار و متوازن روستایی می دانیم.
رحیمی تصریح کرد: تدوین سند توسعه برای هر روستا در دستور کار قرار دارد و  با تدوین سند ، تمامی برنامه ریزی های توسعه ای بر اساس آن انجام خواهد گرفت.
وی ادامه داد:سه رکن اساسی شامل دولت برای تامین زیرساخت ها ، مردم در قالب شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی در روستاهای کشور فعالیت دارندکه عملکرد این سه مجموعه در کنار قوانین حامی ؛ مدل موفقی از توسعه روستایی را محقق ساخته است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام  درباره بیمه دهیاران گفت : در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه ای به جامعه دهیاران، و ارائه خدمات مطلوب به آنان در سال " تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین" تفاهم نامه ای به منظور مرتفع نمودن مشکل تکمیل سوابق بیمه ای به صورت کسری از ماه با سازمان تامین اجتماعی استان منعقد گردید که امیدواریم با این تفاهم نامه به دغدغه چندین ساله این عزیزان خاتمه داده شود.
رحیمی  به جذب دهیاران در قالب قانون ایثارگران اشاره کرد  و گفت: در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.
وی  با اشاره به پرداخت تسهیلات به روستائیان در حوزه های اشتغال و توانمندسازی ، کارگشایی و موارد ضروری ، گفت : تسهیلات پرداختی از محل جز ۳ بند "و" تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور بوده که از این محل  معرفی تعداد ۱۸۴۸ نفر  با مبلغ ۲۹۲ میلیارد ریال پس طی فرآیندهای تعیین شده که تاکنون بالغ بر تعداد ۱۴۵۶ نفر به مبلغ ۲۲۹ میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات از محل منبع مزبور شده و مابقی در دست پیگیری و اقدام است.
  مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام خاطر نشان کرد : تعداد۲۵۵ دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین در اختیار دهیاری های استان قرار دارد که از این ماشین آلات در زمینه جمع آوری پسماند ، ارایه خدمات ایمنی و آتش نشانی ، مدیریت بحران و انجام فعالیت های عمرانی استفاده می شود.
وی افزایش تعداد طرح های عمرانی جهت اجرا توسط دهیارها ، توجه به فعالیت فرهنگی و اجتماعی و هزینه کرد اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری در قالب پروژه های اولویت دار را ازجمله برنامه های امسال دفتر روستایی اعلام کرد.

انتهای پیام 

نظر شما