شناسهٔ خبر: 54948191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در کنفرانس خبری مشترک با لاپید:

ماکرون: خواهان به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای هستیم!

رئیس جمهور فرانسه امروز در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پاریس در سخنانی ادعا کرد: خواهان به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای هستیم!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز سه شنبه بدون اشاره به ادامه انفعال اروپا در قبال تعهدات برجامی خود به ویژه پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی در سخنانی ادعا کرد: خواهان به سرانجام رسیدن توافق هسته‌ای هستیم!

به گزارش این شبکه تلویزیونی، رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پاریس در این باره اضافه کرد: باید از توافق هسته ای دفاع کنیم و به مذاکرات ادامه دهیم! ما باید از توافق هسته ای با ایران دفاع کنیم و منافع شرکای منطقه‌ ای نظیر (رژیم) اسرائیل را در نظر بگیریم. فرانسه به امنیت (رژیم) اسرائیل، منطقه و مبارزه با تروریسم متعهد است.

«امانوئل ماکرون» در این باره مدعی شد: به تلاش‌ ها همراه با شرکای خود برای بازگشت ایران به منطق ادامه خواهیم داد! در موضوع فلسطین نیز باید پیشرفت کنیم و گفتگو بین طرف‌ های اسرائیلی و فلسطینی را احیاء کنیم. اکنون بهترین زمان برای بازگشت به گفتگو با فلسطینی‌ ها است.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در این دیدار بی اشاره به زرادخانه های هسته ای این رژیم در غرب آسیا و نیز برنامه هسته ای صلح آمیز تهران، با طرح ادعایی مضحک مدعی شد که دنیا باید با «تهدیدهای هسته‌ ای ایران» مقابله کند! بحران هسته ای ایران منجر به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد و تهدیدی علیه صلح جهانی است!

این مقام صهیونیست در ادامه با حمایت از طرح سال ۲۰۱۸ پاریس در خصوص توافق هسته ای جدید با ایران موسوم به «توافق مکمل برجام» ادعا کرد: پیشنهاد این طرح اکنون درست‌ تر است.

وی در ادامه اضافه کرد: ایران تلاش کرد به ما با پهپاد حمله کند. دنیا باید به این تهدید پاسخ بدهد!

گفتنی است که مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در راستای رفع تحریم‌ ها پس از ۳ ماه وقفه (به دلیل کارشکنی های مکرر آمریکا) با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با ملاقات دوجانبه علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ‌ کننده مذاکرات هفتم تیر ماه در دوحه قطر برگزار شد.

سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در خصوص چگونگی مذاکرات گفته بود: گفتگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد و به صورت non paper خواهد بود.

وی در واکنش به سوالی در خصوص طرح موضوع کنار گذاشته شدن سایر طرف‌های برجامی در مذاکرات آتی، گفت: احدی کنار گذاشته نشده است. وقتی که بقیه کشورهای ۱+۴ وین را ترک کردند به این دلیل بود که آنچه باید گفته می‌ شد گفته شده و چند موضوع اختلافی بین ایران و آمریکا باقی‌ مانده بود. تسهیل کننده برجام بر اساس خود برجام، اتحادیه اروپا است و آقای بورل جلسه‌ ای هم با سفرای سه کشور اروپایی در ایران داشتند. آنچه الان اتفاق می‌ افتد ادامه وین است و درباره چند موضوع باقی‌مانده گفتگو می شود. آنچه صحبت خواهد شد فقط موضوعات رفع تحریمی و اختلافی است که در دور قبل باقی مانده بود.

نظر شما