شناسهٔ خبر: 54948104 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

اولین کسری تجاری آلمان در ۳۰ سال گذشته ثبت شد

اقتصاد ایران: داده‌های اداره آمار فدرال آلمان نشان می‌دهد که کاهش صادرات این کشور به همراه افزایش هزینه واردات باعث عدم تعادل تجاری به میزان یک میلیارد یورو (۱.۰۴ میلیارد دلار) در ماه مه شده است.

صاحب‌خبر -
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، داده‌های اداره آمار فدرال آلمان (Destatis) که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که کاهش صادرات این کشور به همراه افزایش هزینه واردات باعث عدم تعادل تجاری به میزان یک میلیارد یورو (1.04 میلیارد دلار) در ماه مه شده است.

اولین کسری تجاری آلمان در بیش از سه دهه، زمانی رخ داد که کسب‌وکارهای آلمانی با افزایش هزینه‌های واردات و کاهش تقاضا برای کالاهای این کشور در میان چشم‌اندازهای تاریک اقتصادی مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، در ماه مه، فروش برون مرزی آلمان 0.5 درصد کاهش یافت، در حالی که واردات 2.7 درصد شاهد افزایش بود.

صادرات و واردات آلمان نسبت به سال گذشته میلادی به ترتیب با 11.7 و 27.8 درصد افزایش به 125.8 میلیارد یورو و 126.7 میلیارد یورو رسید.

داده‌های اداره آمار آلمان همچنین نشان می‌دهد که صادرات این کشور به روسیه در ماه می نسبت به آوریل با 29.4 درصد افزایش به 1 میلیارد یورو رسید، اما در مقایسه با می 2021 به میزان قابل توجهی یعنی 54.6 درصد کاهش یافته است. واردات آلمان از روسیه نیز در ماه می 9.8 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت.

زنجیره‌های تأمین جهانی به‌دلیل آخرین قرنطینه‌های مرتبط با همه‌گیری کووید در چین، تحریم‌های غرب و متحدانش علیه روسیه و جنگ اوکراین به طور قابل‌توجهی تضعیف شده‌اند. این امر پیامدهای سنگینی برای اقتصاد آلمان که متکی به صادرات است، به همراه داشت.

هزینه واردات، از جمله مواد غذایی، انرژی و قطعات یدکی مورد استفاده تولیدکنندگان این کشور، در ماه می در مقایسه با سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت‌هایی که صادرکنندگان آلمانی قادر به دریافت آن بودند تنها در حدود نصف این نرخ افزایش یافت.

اولیور راکائو، اقتصاددان مؤسسه آکسفورد اکونومیکس در فرانکفورت به بلومبرگ گفت: این تعجب آور نیست که صادرات در شرایط فعلی در حال کاهش است. شما باید روی واردات و به ویژه روی تغییرات قیمت تمرکز کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما