شناسهٔ خبر: 54947332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زنگ کارآفرینی پس از بازنشستگی/ پرورش دهنده موفق شترمرغ: محصول روی دستمان نمی‌ماند

رحیم رحمانیان کشاورز موفق در شهرستان چگنی است که پس از بازنشستگی در شرکت توزیع برق به کشاورزی و تولید شترمرغ مولد روی می‌آورد، او به دلیل مدیریت درست و اقداماتی از جمله اجرای سیستم نوین آبیاری و تولید شترمرغ مولد یکی از بهره‌برداران موفق است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس لرستان - نسرین صفربیرانوند، رحیم رحمانیان کشاورز موفق در شهرستان چگنی است که پس از بازنشستگی در شرکت توزیع برق به کشاورزی و تولید شترمرغ مولد روی می‌آورد، او به دلیل مدیریت درست نه تنها در حوزه کشاورزی بلکه در حوزه پرورش شترمرغ یکی از بهره‌برداران موفق است.

رحمانیان که حدود ۷۰ سال سن دارد سراغ زمین‌های پدری خود در شهرستان چگنی بخش ویسیان می‌رود، او هدف از این کار را تولید محصولات کشاورزی همچنین گوشت شتر مرغ در استان عنوان می‌کند و می‌گوید: من به این دلیل سراغ کشاورزی و شترمرغ رفتم که نیاز بازار استان را تامین کنم و خوشبختانه توانستم نتیجه تلاش و زحمات خود را هم بگیرم.

این کشاورز و پرورش دهنده موفق لرستانی معتقد است: در صورت حمایت دولت از صنعت پرورش شتر مرغ در استان علاوه بر افزایش تولید شاهد درآمدزایی و اشتغال مناسب هم خواهیم بود.

به بهانه انتخاب و معرفی رحیم رحمانیان به عنوان یکی از کشاورزان موفق با او گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

چطور شد به سمت کشاورزی و پرورش شتر مرغ رفتید؟

من بازنشسته شرکت توزیع برق هستم، به دلیل علاقه به کشاورزی و اینکه دوست داشتم محصولاتی را در استان تولید و در خود استان مصرف کنم علاوه بر احیا زمین‌های کشاورزی پدری، بفکر پرورش و تولید شترمرغ مولد هم افتادم.

البته هدف اصلی من مصرف تولیدات در خود استان بود.

چه سالی شروع کردید؟

سال ۸۵ بود که بازنشسته شدم و دنبال مجوز واحد پرورش شترمرغ افتادم، برای این کار یا کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی رایزنی کردم.

 سال ۸۶ هم کار ساخت و ساز واحد را شروع و پس از اتمام با ۵۰ قطعه مولد و یک هزار جوجه فعالیت را آغاز کردیم.

به موازات پروار بندی شتر مرغ شروع به کشاورزی با استفاده از سیستم آبیاری بارانی کردم.

یعنی همزمان هم کشاورزی و هم پرورش شترمرغ را دنبال کردید؟

بله، نکته مهم در کشاورزی که من انجام دادم این بود که بخشی از این کشاورزی به منظور تامین نهاده‌های مورد نیاز واحد پرورش شتر مرغ بود، به نحوی که در حوزه تولید نهاده مورد نیاز شترمرغ خودکفا شده بودم.

 

با چقدر سرمایه شروع کردید؟

من با ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه شخصی و حدود ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات کار را شروع کردم.

علت انتخاب شما به عنوان کشاورز و پرورش‌دهنده موفق شترمرغ چه بود؟

مدیریتی که در حوزه پرورش شترمرغ داشتیم یکی از دلایل موفقیت من بود، نکته دیگر مقاومت ما در نوسان بازار بود ما با وجود مشکلات اما در میدان ماندیم.

اما علت دیگر فعالیت همزمان کشاورزی و پرورش شتر مرغ بود، گستردگی جایگاه پرورش شترمرغ که چهار و نیم هکتار است هم از دلایل دیگری است که می‌توان مطرح کرد.

خوشبختانه ما در پردازش شتر مرغ تلفات را به حداقل رساندیم زیرا کار را تخصصی و با استفاده از علم و تجربه کارشناسان دامپزشکی و کارشناسان کشاورزی دنبال کردیم.

من چند سال پیش هم به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدم، چون اولین نفری بودم که سیستم آبیاری بارانی را در اراضی دیم منطقه اجرا کردم.

 

واحد پرورش شتر مرغ شما تنها نیاز بازار استان را تامین می‌کند یا خارج از استان را؟

ما نیاز استان و خارج از استان را در حوزه تامین جوجه برطرف می‌کنیم، واحد من چون در جایگاه و سطح بالایی قرار دارد به راحتی افرادی که در سطح استان و یا خارج از استان جوجه‌ها را خریداری می‌کنند نتیجه می‌گیرند.

چند نفر در واحد پرورش شتر مرغ مشغول هستند؟

حدود ۳۵ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول هستند.

طرح توسعه واحد را دنبال کردید؟

بله ، یکسال است که طرح توسعه پروار بندی را از ۵۰ قطعه مولد به ۷۶ و یک هزار جوجه را به ۱۲۰۰ مطرح کرده‌ایم.

به نظر شما صنعت شتر مرغ در استان جای کار دارد؟

اگر حمایت‌های لازم انجام شود، صنعت پرورش شتر مرغ صنعت خوب و درآمدزایی است.

 

از سختی‌های کار بگویید.

سال جاری به دلیل مردمی کردن یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی صنعت شتر مرغ با مشکلات متعددی در خصوص تهیه نهاده موردنیاز مواجه است، همین باعث شده کار با کندی صورت بگیرد و بسیاری از افرادی که در این صنعت فعالیت داشتند کنار گذاشتند.

ما هم چون خودمان کشاورزی را در کنار پرورش شتر مرغ مقاومت کردیم وگرنه زود تعطیل می‌کردیم شرایط کمی سخت شده است.

موضوع دیگر اینکه قیمت گوشت شترمرغ با وجود گران شدن نهاده‌ها همچنان متاسفانه ثابت مانده در حالی که ما با افزایش قیمت مرغ مواجه بودیم.

به دلیل خاصیت گوشت شترمرغ و دیگر فرآورد‌ه‌های جانبی تقاضا برای گوشت شتر مرغ زیاد است.

مصرف داخلی به حدی است که نیاز به واردات داریم و اصلا محصول روی دستمان باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/

نظر شما