شناسهٔ خبر: 54947130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

رایزنی مقامات هند و ایران درباره چابهار

وزارت خارجه هند اعلام کرد، عضو ارشد این وزارتخانه در تماس تلفنی با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره روابط دوجانبه و مسائلی از قبیل افغانستان تبادل نظر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، وبگاه وزارت خارجه هند روز سه شنبه (امروز) توضیحاتی درباره رایزنی تلفنی عضو ارشد وزارت خارجه دهلی نو با دیپلمات ارشد ایران ارائه داد.

«شری وینای کوواترا» معاون وزیر خارجه هند با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه هند، دو طرف «در مورد موضوعات مختلف روابط دوجانبه از جمله پیشرفت در بندر چابهار گفتگو کردند».

به روایت این وزارتخانه، دیپلمات ارشد دهلی نو بر تعهد هند به تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران در رسیدگی به فرصت‌ها و چالش‌های مشترک تاکید کرد و «همچنین در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله افغانستان گفتگو کردند».

رایزنی تلفنی مقامات ارشد وزارت خارجه هند و ایران در شرایطی صورت گرفته که پیش از این مسئولان ارشد دهلی نو و تهران بار‌ها درباره مسائل دوجانبه از قبیل بندر چابهار و به ویژه تحولات افغانستان رایزنی‌های مستمری داشته‌اند.

بندر چابهار ایران اغلب به عنوان بخش مهمی از دیدگاه ایندو-پاسیفیک هند دیده می‌شود. دهلی نو از سال ۲۰۰۳ در توسعه این بندر سرمایه‌گذاری کرده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان قرار دارد به عنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان می‌بینند.

رایزنی تلفنی مقام ارشد وزارت خارجه هند با همتای ایرانی در شرایطی انجام شده که فشار‌های غربی‌ها علیه اقدام هند در زمینه واردات نفت و گاز روسیه ادامه دارد.

همین فشار‌ها بود که چندی قبل واکنش تند «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند را به دنبال داشت.

وزیر خارجه هند با انتقاد از غربی‌ها گفته بود: «چرا اجازه نمی‌دهند نفت ایران و ونزوئلا وارد بازار شود؟ آن‌ها به هر منبع نفتی که ما داریم، فشار وارد کرده‌اند و می‌گویند شما نباید به بازار بروید و بهترین معامله را برای مردم خود دریافت کنید. این رویکردی منصفانه نیست». /فارس

نظر شما