شناسهٔ خبر: 54946948 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

برندگان مدال فیلدز ۲۰۲۲ معرفی شدند

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، برندگان مدال فیلدز در سال ۲۰۲۲ که بالاترین نشان علمی در رشته ریاضیات محسوب می شود، به سه ریاضیدان مرد و یک ریاضیدان زن اعطا شد.

مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی، اولین زنی بود که توانست مدال فیلدز را کسب کند. این مدال بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات به‌شمار می‌رود. اکنون، برای دومین‌بار در طول تاریخ اهدای این جایزه، یک بانوی ریاضیدان دیگر موفق به کسب آن شده است.

در مراسمی که در هلسینکی، پایتخت فنلاند، از سوی اتحادیه بین‌المللی ریاضیات (the International Mathematical Union) برگزار شد، مدال‌های ساخته‌شده از طلای ۱۴عیار به هوگو دومینیل کُپَن (Hugo Duminil-Copin) ۳۶ساله، از مؤسسه مطالعات علوم پیشرفته (Institut des Hautes Études Scientifiques) در جنوب پاریس، جون هو (June Huh) ۳۹ ساله از دانشگاه پرینستون، جیمز مِینارد (James Maynard) ۳۵ ساله از دانشگاه آکسفورد در انگلستان و مارینا ویازوفسکا (Maryna Viazovska) ۳۷ ساله از مؤسسه فناوری فدرال زوریخ تعلق گرفت.

مارینا ویازوفسکا، بعد از مریم میرزاخانی، دومین زنی است که مدال فیلدز را دریافت کرده است. او توانسته است با دکتر هو که یک اعجوبه ریاضی است، رقابت کند. دکتر هو تا ۲۳سالگی، یعنی آخرین سال کالج، در دنیای ریاضی غرق نشده بود.

مدال فیلدز، اولین‌بار در سال ۱۹۳۶ میلادی (۱۳۱۵ شمسی) به ابتکار جان چارلز فیلدز (John Charles Fields)، ریاضیدان کانادایی، اهدا شد. این مدال و مدال آباکوس (the Abacus Medal)، در میان افتخارات آکادمیک برتر، غیرمعمول هستند؛ زیرا به افرادی تعلق می‌گیرند که هنوز در اوایل راه هستند؛ یعنی زیر چهل سال دارند و نه فقط برای دستاوردهای گذشته ریاضیدانان بلکه برای وعده موفقیت‌های آینده آن‌ها نیز احترام قائل می‌شوند.

مدال فیلدز هر چهار سال یک‌بار اعطا می‌شود و کمیاب‌بودن آن به اعتبارش می‌افزاید؛ چیزی شبیه مدال‌های طلای المپیک. جایزه آبِل (the Abel Prize) نیز مدال دیگری است که بیشتر به جایزه نوبل شباهت دارد و به صورت سالانه به ریاضیدانان برای کار در این زمینه اهدا می‌شود.

برندگان مدال، ماه‌ها پیش از این انتخاب آگاه شده بودند؛ اما از آن‌ها خواسته شده بود که این خبر را با دوستان و همکارانشان در میان نگذارند. به آن‌ها گفته نشده بود که غیر از آن‌ها چه کسان دیگری جزو انتخاب‌شدگان هستند.

معمولاً مراسم اعطای مدال فیلدز، آباکوس و سایر جوایز به‌عنوان بخشی از کنگره جهانی ریاضیدانان (the International Congress of Mathematics) برگزار می‌شود. این کنگره گردهمایی ریاضیدانان است که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. قرار بود کنگره امسال در سن‌پترزبورگ در روسیه برگزار شود؛ اما بعد از جنگ روسیه و اکراین، تصمیم‌گیرندگان کنگره تصمیم گرفتند که آن را به صورت مجازی برگزار کنند. مراسم اهدای جوایز نیز در هلسینکی برگزار شد.

/انتهای پیام

نظر شما