شناسهٔ خبر: 54946677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تولید «کاغذ خوشنویسی آنتی باکتریال» برای اولین بار در کشور

تنها شرکت علمی و هنری کشور در استان قزوین کاغذ تخصصی خوشنویسی، تذهیب و نکارگری تولید کرده که این محصول، طبق تحقیق علمی شخصی تهیه شده، 100 درصد بومی بوده و نمونه خارجی ندارد و دارای شخصیت و شناسنامه منحصر به فرد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فارس از قزوین، شرکت برگه زرینه قلم عماد مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین تنها شرکت علمی و هنری ایران  و تنها دارنده ثبت اختراع علمی در هنرهای تجسمی ایران است که در سال 93 ثبت اختراع شد، ثبت شرکت و علامت تجاری هم صورت گرفت.این شرکت از سال 95 در پارک علم و فناوری استان قزوین مستقر شد و در سال 97 به عنوان اولین شرکت دانش‌بنیان علمی و هنری شد.

مدیرعامل این شرکت که 30 سال است در عرصه خوشنویسی فعالیت می‌کند و مسئولیت انجمن خوشنویسان کشور ارمنستان را هم عهده‌دار بوده، در راستای  فرهنگ‌سازی در زمینه خط ایرانی در یکی از دانشگاه‌های این کشور فعالیت‌هایی هم داشته است.

هومان بابا اولادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می گوید: سال 90 که از خارج به کشور برگشتم یکی از مشکلات و معضلاتی که هنرمندان، خوشنویسان و تذهیب‌کار داشتند نبود کاغذ‌های تخصصی خوشنویسی، نگارگری و تذهیب بود که تحقیقاتی انجام دادم و رساله‌هایی را که در زمینه خوشنویسی وجود داشت را مطالعه کردم متوجه شدم که ادله علمی نداشت و با توجه به داشتن طب سنتی تحقیق علمی در زمینه گیاهان لعاب‌دار را آغاز کردم تا بتوانم یک مواد مناسب برای روکش کردن کاغذها پیدا کنم که توانستیم به یک فرمولاسیون 100 درصد گیاهی دست یابیم و ثبت اختراع داشته باشیم. خیلی از شرکت‌های فناور از کشورهای دیگر الگوبرداری کرده و آبشن به طرح‌های خود اضافه می‌کنند در حالی که شرکت ما محصول خود را طبق تحقیق علمی شخصی تهیه کرده و 100 درصد بومی بوده و نمونه خارجی ندارد؛ از سویی برخی شرکت‌ها هستند که با زد و بندهای سیاسی و پولشویی کار خود را به پیش برده و به تولید صنعتی می‌پردازند.

به گفته وی؛ برای رسیدن به این مواد برای روکش کردن کاغذهای خوشنویسی، تذهیب و غیره  بیش از 12 آزمایش تخصصی انجام شد و در سال 1400 برای نخستین بار در تاریخ میراث فرهنگی ایران، استاندارد کاغذ روکش‌دار سلولزی به صورت علمی تعریف شد. از ویژگی‌های این مواد می‌توان به آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و ضد قارچ بودن آن اشاره کرد که درجه پیوستگی، درجه چسبندگی، میزان شکست نور، مقاومت کاغذ، نفوذپذیری کاغذ در مایعات و غیره در آن لحاظ و مد نظر قرار گرفته است.

طبق اذعان این فناور، جالب است بدانید برای هر کاغذی، شخصیت قائل شده‌ایم و مواد و فرمولاسیون کاغذهای خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، نقاشی و آبرنگ و ... مجزا هستند و هر کدام دارای شناسنامه، هولوگرام و برچسب صادراتی هستند.

بابا اولادی با بیان اینکه صادرات ما هنوز به صورت صنعتی نیست، اضافه می کند: طبق قراردادهای مکتوبی که داریم به کشورهای کانادا، ترکیه و پاکستان صادرات داریم و در سال‌های گذشته هم به عربستان صادرات داشته‌ایم و نگاه ما این است که به عراق و سوریه که خط نسخ و ثلت در این کشورها رواج دارد، صادرات داشته باشیم از سویی کشور ترکیه برای قرآن‌های نفیس سفارش دادند که از کاغذهای شرکت ما استفاده کنند.

امسال در حال رایزنی و پیگیری هستیم که با نامه‌نگاری با سازمان‌ها و ادارات دولتی و دفتر مقام معظم رهبری این مسئله را نهادینه کنیم که استفاده از کاغذهای تخصص خوشنویسی و غیره در برنامه فرهنگ و ارشاد و انجمن‌های خوشنویسی و تذهیب و نگارگری قرار گیرد.

چارت‌های اداری برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شود

این مدیرعامل به توسعه فنی محصولات در راستای بهداشت محیط اشاره و توضیح می دهد: در مرحله أخذ مجوز پروانه غذا و دارو درزمینه تولید بسته‌های غذایی آنتی‌باکتریال و ضد قارچ هستیم تا بتوانیم تمام ظروف غذابر، شیرینی و باقلوا و فستفودها را پوشش دهیم که قابلیت بازگشت به طبیعت را دارد.البته چند سال پیش تولید کاغذهای صادراتی باقلوا و شیرینی را در دستور کار قرار داده بودیم که مورد موافقت سازمان غذا و دارو قرار نگرفت.

بابا اولادی با ذکر اینکه دانش‌بنیان شدن، نوآوری و فن‌آوری نیاز به زیرساخت‌های درست و اساسی دارد، می افزاید: زمانی که شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقر می‌شود برای ثبت اختراع و پروانه تولید نیاز به مجوز دارد که همان مسیری را باید طی کنند که افراد معمولی طی می‌کنند در حالی که اگر فناور است باید یک سِری مسائل و چارت‌های اداری تسهیل شود اما نگاه‌ها به سمت تسهیلات رفته که صحیح نیست.

وی به مقوله مافیا به عنوان خطرناک‌ترین دلیل سرکوب و فرار مغزها از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و ادامه می دهد: دستهای سیاهی هستند که در زمینه واردات دستشان باز است و با دانش‌بنیان و تفکر ایرانی مبارزه شدید می‌کنند و حتی در بخش‌های اداری جناح‌بازی می‌شود و در بسیاری از استان‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان به همین دلایل در مرحله ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در پاسخ به این پرسش که آیا در استان قزوین موضوع جناح‌بازی سیاسی علیه شرکت‌های دانش‌بنیان وجود و صحت دارد، بیان می کند: افرادی هستند که با توجه به وابستگی‌های سیاسی متاسفانه برای رسیدن به مشاغل و رتبه‌های بالاتر به هیچ عنوان توجهی به شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند در حالی که شرکت‌ها دارند ساعتی پول پرداخت می‌کنند اما به فکر انجام امور آنها نیستند و در پیچ و خم کارهای اداری معطل مانده‌اند که این امر موجب می‌شود استعداد و ایده حذف شود.

باید جلوی مسائل حاشیه‌ای گرفته شود

بابا اولادی بیان می کند: صحبت‌هایی با امام جمعه استان، رئیس کل دادگستری استان قزوین و استانداری خواهیم داشت که اگر دست و صدای ما به جایی نرسد به طور مستقیم با دفتر مقام معظم رهبری مسئله را مکتوب مطرح خواهیم کرد؛ اگر قرار است به معنای واقعی از شرکت‌های عملی و فناور و دانش‌بنیان حمایت شود باید جلوی بسیاری از مسائل که حواشی ایجاد کرده، گرفته شود تا بتوانیم کاری انجام دهیم.

وی نامه‌بازی، تعریف چارچوب‌های غیراصولی برای شرکت‌های فناور، ایجاد مانع برای أخذ مجوزها و وجود چالش در معافیت مالیاتی را از مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان برمی شمرد و تصریح می کند: تمام شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری معاف مالیاتی هستند و معافیت برخی شرکت‌های دانش‌بنیان هم متفاوت است اگر معاف از مالیات هستیم تعریف درستی به ما ارائه دهند تا طبق خواسته اداره اقتصاد و دارایی عمل کنیم و شاهد کارشکنی اداری و کارشناسان نباشیم.

این مدیرعامل نوسان قیمت تمام محصولات در بازار کشور را بسیار زیاد ذکر و می افزاید: ما باید فصلی افزایش قیمت داشته باشیم اما دچار نوسان وحشتناک هستیم که موجب نوسان قیمت محصولات دانش‌بنیان هم شده است، مجموعه ثابتی از دولت و شاهد خرید دولتی نیستیم که مواد ساده و قیمت پایین را بتوانیم خریداری کرده و دست واسطه‌ها را قطع کنیم.به دلیل اینکه خرید درست و قانونمند اساسی نداریم مجبور و مجاز هستیم هر دو یا سه ماه افزایش قیمت داشته باشیم.

بانک‌ها ساز خودشان را کوک می‌کنند

بابا اولادی ادامه می دهد: به عنوان شرکت دانش‌بنیان ذهنیت من باید به سمت ایده و تولید باشد اما در حال مبارزه با افکار و جناح‌های سیاسی، مبارزه با افزایش قیمت و درگیر اداره مالیات و نوسانات بالا و پایین و غیره هستم؛ چرا باید برای یک جوابیه نامه در کارتابل اداری به خاطر فعالیت‌های سیاسی پرسنل‌های اداری یک هفته منتظر باشم تا پوشه باز شود یا هشت ماه باید منتظر دریافت حق و حقوق خودم باشم، چرا کارشکنی می‌شود مگر از دولت حقوق نمی‌‌گیرند حرفهایمان را به چه کسی باید بزنیم؟

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان از تسهیلات بانکی استفاده نکرده‌ام، اذعان می کند: دولت یک قانونی دارد و بانک هم قانون دیگری برای خود می‌گذارد و ساز خاص خودشان را کوک می‌کنند.

این مدیرعامل معتقد است اگر بخواهیم فرهنگ‌سازی اسلامی و ایرانی کنیم و اعتقاد به کتب ماندگار قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه داریم پس چرا بر روی کاغذهای نفیس با ماندگاری بالا تحریر این کتب آسمانی و مقدس صورت نمی‌گیرد که دلیل آن مافیا است که نمی‌گذارد.

بابا اولادی ادامه می دهد: لازم است مسئولان استان قزوین، محیط پژوهشی و علمی را آرام کنند که اغتشاش سیاسی در آن نباشد و موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان را از سر راه بردارند و ازاینکه فلان جناح چه گفت و فلان جناح چکار کرد نترسند؛ خیلی از مسئولان در دوره‌های گذشته از شرکت بازدید کردند اما هیچ حمایتی نکردند.

طبق تاکید وی، با توجه به اینکه کشور ما ا ز بیرون به عنوان کشور هنری دیده می‌شود و محصولات هنر ایران برند دنیا هستند این سوال مطرح می‌شود که چرا اقتصاد هنر در ایران و در پایتخت خوشنویسی دیده نمی‌شود و تعاریف خاص خود را ندارد.

گزارش از هاجر عبدالهی

انتهای پیام/

نظر شما