نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

چرا زنان بیشتر به آلزایمر مبتلا می شوند؟

مشکلات زوال عقل و آلزایمر یک معضل جهانی و رو به رشد است که در همه جای جهان دیده می شود. در این میان آمارها نشان می دهد زنان بیتر از مردان دچار آلزایمر می شوند. مطالعات جدید محققان نشان می دهد یک ژن عامل اصلی این موضوع است.

به گزارش سیناپرس، محققانی که روی ژن‌های دخیل در بیماری آلزایمر مطالعه می ‌کنند، ژن جدیدی به نام MGMT را شناسایی کرده‌ اند که خطر ابتلا به این نوع از زوال عقل رایج را در زنان افزایش می ‌دهد.

لیندسی فارر، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و رئیس بخش ژنتیک زیست پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، درباره موضوع فوق گفت: این یکی از معدود و شاید قوی ‌ترین ارتباط ‌های یک عامل خطر ژنتیکی برای آلزایمر محسوب شود که مختص زنان است.

در این مطالعه تیمی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو با همکاری محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون با استفاده از دو مجموعه داده نامرتبط و روش‌های مختلف به دنبال کشف پیوندهای ژنتیکی مرتبط با آلزایمر بودند.

طی این تحقیقات یک مجموعه داده از خانواده بزرگی از هوتریت ها مورد بررسی قرار گرفتند. هوتریت ها یک گروه جمعیتی در اروپای مرکزی هستند که فرهنگ ایزوله و مخزن ژنی کوچک این گروه جمعیتی، آن ها را به کانونی محبوب برای مطالعه عوامل ژنتیکی تعیین کننده بیماری تبدیل کرده است. تمام افرادی که در این داده ها برای آلزایمر مورد مطالعه قرار گرفتند زن بودند.

به گزارش سیناپرس، این تیم همچنین داده های ژنتیکی ۱۰ هزار و ۳۴۰ زن را که فاقد ژن APOE4 بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این ژن، یک عامل خطر شناخته شده آلزایمر محسوب می شود که حدود ۶۰ درصد از مردم اروپایی و حدود ۲۶ درصد از جمعیت عمومی جهان این ژن را دارند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد برای هر دو مجموعه داده ها، ژن جدید MGMT به طور قابل توجهی با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بود.
دکتر فارر در این رابطه گفت: این یافته بسیار مهم محسوب می شود زیرا تاثیر ژن فوق به طور مستقل در دو جمعیت مجزا با استفاده از رویکردهای مختلف کشف شد. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است و میلیون ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

کارول اوبر، رئیس بخش ژنتیک انسانی در دانشگاه شیکاگو، و نویسنده ارشد این مطالعه، اعلام کرد: این مطالعه ارزش جمعیت ‌های بنیان ‌گذار برای مطالعات نقشه ‌برداری ژنتیکی بیماری‌ هایی مانند آلزایمر را برجسته کرد. برای درک اینکه چرا MGMT بر خطر آلزایمر در زنان تأثیر می گذارد، به مطالعه بیشتری نیاز است.

در خاتمه نویسندگان خاطرنشان کردند: این مطالعه اهمیت جستجوی عوامل خطر را نشان می دهد که ممکن است مختص یک جنسیت باشد. به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Alzheimers & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.