شناسهٔ خبر: 54946341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تحولات روز صد و سی و دوم جنگ اوکراین.

برنامه ارتش روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین چیست؟

مشرق نيوز

حفظ مناطق تصرف شده و قطع دسترسی اوکراین به سواحل دریای سیاه و برقراری ارتباط زمینی میان خاک اصلی روسیه با شبه جزیره کریمه می‌تواند یک پیروزی قطعی را برای ارتش روسیه رقم بزند.

صاحب‌خبر -
 پس از تصرف کامل استان لوهانسک توسط ارتش روسیه با پیروزی در نبرد شهر‌های سورودونتسک و لیسیچانسک، اکنون هدف بعدی فرماندهان روس تقریبا واضح است؛ کنترل کامل بر استان دونتسک.

تحولات روز صد و سی‌اُم جنگ اوکراین:

ارتش روسیه نیمی از راه پیروزی در نبرد دونباس را طی کرد/ شهر لیسیچانسک به تصرف ارتش روسیه درآمد/ حملات موشکی اوکراین به شهر‌های مرزی روسیه +نقشه و تصاویر

ارتش روسیه زمان نسبتا زیادی را برای تصرف آخرین مناطق استان لوهانسک از دست داد و خسارات تجهیزاتی قابل توجهی را نیز متحمل شد، اما به هر صورت همچنان دست برتر و قدرت آتش چند برابر نسبت به مدافعین اوکراینی در اختیار مسکو قرار دارد و بعید به نظر می‌رسد زمین‌های صاف و بدون عوارض باقی مانده در مسیر شهر‌های مهم استان دونتسک نظیر اسلاویانسک و کراماتورسک مانع سختی برای ادامه پیشروی ارتش روسیه باشند.

به نظر می‌رسد فرماندهی روسیه یک استراتژی دو مرحله‌ای را برای ادامه پیشروی از جبهه غرب لیسیچانسک در نظر داشته باشد: ابتدا تصرف سه شهر سیورسک، سولدار و باخموت که در امتداد یکدیگر از شمال تا جنوب قرار دارند و سپس حمله نهایی به سمت دو شهر اسلاویانسک و کراماتورسک به عنوان اهداف اصلی عملیات در جبهه شرقی.

اگرچه موضوع حد نهایی پیشروی ارتش روسیه در عمق خاک اوکراین قابل پیش بینی دقیق نیست، اما تحلیلگران معتقدند پس از کنترل کامل بر استان دونتسک که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از آن در کنترل روسیه و جدایی طلبان این منطه قرار دارد، ارتش روسیه استراتژی دفاعی مبنی بر حفظ مناطق تصرف شده در خاک اوکراین اتخاذ خواهد کرد. روسیه تاکنون حدود ۹۸، ۴۴۴ کیلومتر مربع، معادل ۱۶/۳٪ از مساحت کشور اوکراین را به تصرف خود درآورده است که اگر استان کریمه که در همه پرسی سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ضمیمه شد را نیز در نظر بگیریم این میزان به بیش از ۲۰ درصد از خاک اوکراین می‌رسد.

علی رغم ناکامی در اشغال پایتخت اوکراین، حفظ مناطق فوق و قطع دسترسی اوکراین به سواحل دریای سیاه و برقراری ارتباط زمینی میان خاک اصلی روسیه با شبه جزیره کریمه می‌تواند یک پیروزی قطعی را برای ارتش روسیه رقم بزند، به شرط آنکه این کشور بتواند ضد حملات آینده ارتش اوکراین که با گذشت زمان هر چه بیشتر از قبل توسط کشور‌های غربی به تجهیزات نظامی مدرن مجهز می‌شود دفع کند.

به گزارش وبسایت تحولات جهان اسلام، بامداد امروز ارتش روسیه با دستکم ۱۱ فروند موشک کروز مواضع نیرو‌های اوکراینی در شهر میکولایف، شهر پوکروفسک در استان دونتسک و شهر شوستکا در شمال استان سامی را مورد حمله قرار داد. به گفته‌ی ارتش اوکراین هفت فروند موشک به سمت پوکروفسک شلیک شد که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراینی موفق به انهدام شش فروند از این موشک‌ها شدند.

بنابر اظهارات کاپیتان "ناتالیا هومنیوک" سخنگوی فرماندهی مشترک نیرو‌های مسلح اوکراین، نیرو‌های دریایی ارتش اوکراین وارد جزیره مار شده و پرچم اوکراین را در این جزیره به اهتزاز درآوردند.

جزیره مار نقش مهمی در رفت و آمد دریایی اوکراین در دریای سیاه دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود که روسیه تحرکات اوکراین در این جزیره و آب‌های شمالی دریای سیاه را مورد بررسی و حمله هوایی قرار دهد.

اعتصاب کارکنان بخش نفت و گاز در نروژ قیمت جهانی نفت را افزایش داد

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه (امروز) اعتصاب کارکنان بخش نفت و گاز نروژ آغاز می‌شود. این اعتصاب شامل سه مرحله است که از امروز سه شنبه آغاز می‌شود و در صورت عدم رسیدگی به درخواست‌های اتحادیه کارگران بخش نفت و گاز، روزانه بخش بیشتری از تولید نفت و گاز نروژ کاهش خواهد یافت. امروز ۸۹ هزار بشکه از تولید روزانه نفت و معادل ۲۷۵۰۰ بشکه، از تولید گاز کاسته خواهد شد و این رقم از فردا چهارشنبه افزایش خواهد یافت تا تولید گاز به میزان ۲۵٪ و تولید نفت نیز ۱۵٪ کاهش یابد.

انتشار این اخبار موجب شد تا روز گذشته قیمت نفت و گاز در بازار‌های بین‌المللی افزایش یابد. این اتفاق مصادف است با تحریم‌های غرب علیه روسیه و نیز کاهش صادرات گاز از سمت روسیه به اتحادیه اروپا و می‌تواند ریسک بخش انرژی اروپا را افزایش دهد.

وزارت کار نروژ در پی این اقدام بیان کرد که این اتفاق را «از نزدیک» رصد می‌کند و اعلام نمود در صورت لزوم در جهت لغو این اعتصاب مداخله خواهد کرد. کارگران این بخش خواهان دستمزد‌های بالاتری نسبت به آنچه در قرارداد هایشان ذکر شده هستند.

نظر شما