شناسهٔ خبر: 54945959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نماینده کهگیلویه در مجلس در مصاحبه با "عصرایران":

جنگل های بلوط زاگراس درگیر آفت شدند / مسوولان جهادکشاورزی کاری کنند

متاسفاته تجهیزات یگان پایگاه اطفای حریق استان کهگیلویه و‌بویر احمد نیمه تمام اختصاص داده شده.

صاحب‌خبر -

نماینده کهگیلویه در مجلس ضمن اعلام درگیری بخش های زیادی از جنگل های زاگرس با آفت، از مسوولان جهاد کشاروزی خواست برای رفع این مشکل، اقدام کنند.

سید محمد موحد نماینده کهگیلویه در مجلس در گفت وگو با عصرایران توضیح داد: متاسفانه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در سطح جنگل های استان کهگیلویه و‌بویر احمد طغیان کرده است و‌ بخش هایی از جنگل های استان را تحت شعاع قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار هکتار از جنگل های استان دچار دو آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط شدند.

او ادامه داد: آفت جوانه خوار بلوط تک نسلی است و در این فصل غیرفعال است ولی آفت برگ خوار با سرعت بالایی در جنگل های استان در حال انتشار است. حدود ۳۴هزار هکتار از سطح جنگل های بلوط استان دچار آفت برگ خوار هستند که عمدتا هم در ارتفاعات بالاتر از هزار متر و در مناطق میان وند و سردسیری قرار دارند.

این نماینده مجلس توضیح داد: متاسفانه آفت برگ خوار سفید که در سطح شهرستان های استان شیوع داشت در حال طغیان است. جنگل های مناطق باشت، تنگ هیگون، دشمن زیاری، سادات مشهدی، بهمئی و لنده در حال حاضر درگیر این آفت هستند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه آفت برگ خوار چند نسلی و سرعت انتشارش بالاست و  الان هم فصل گرماست لذا مقابله با آن با روش‌ محلول پاشی با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰درصد از جنگل های زاگرس در این استان قرار دارد؛ گفت: بالغ بر ۸۷۰هزار هکتار یعنی ۵۶درصد از مساحت استان را جنگل فرا گرفته است. جنگل نقش بسیار مهمی را در تولید آب این استان دارد.

نماینده کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تماس تلفنی خود با معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در تماس تلفنی با آقایان بر ضرورت مقابله با این آفت با روش‌های متداول و مدرن و همچنین حفاظت از جنگل های زاگرس تاکید کردم که قول های نیز داده شد. در همین راستا نیز جلسه ای در کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه و همچنین کارشناسان داشتیم که وزیر قول و وعده های برای حل مشکل دادند و در همین راستا نیز امروز رئیس سازمان منابع طبیعی کشور در سفری به استان این موارد را مورد بررسی قرار می دهند.

وی خاطر نشان کرد: در تماس تلفنی با مسئولان دولتی و در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی تاکید کردم که اگر اقدام فوری و تدابیر ویژه در این زمینه اندیشیده نشود از ابزار های نظارتی مان استفاده می کنیم.

موحد در پاسخ به سوالی در مورد خطر آتش سوزی در این جنگل ها در فصول گرم سال و اقدامات لازم برای مقابله با آن، گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی استان و نورم واحد حفاظتی جنگل ها و مراتع استان به نیروهای قرق بان در عرصه های منابع طبیعی نیاز مبرم داریم. حدود ۱۷۰نیرو برای تامین نیروهای قرق بان و‌ تجهیز پاسگاههای نیاز داریم که بتوانیم هم پاسگاههای حفاظتی مان را جهت مقابله با قاچاق چوب و تخریب و تصرف ها تجهیز کنیم و هم عرصه های منابع طبیعی استان را با توجه به کوهستانی بودن مورد حفاظت قرار دهیم .

وی تصریح کرد: متاسفاته تجهیزات یگان پایگاه اطفای حریق استان نیمه تمام اختصاص داده شده که باید هر چه سریعتر این تجهیزات تامین شود. در کنار آن با توجه به بازنشستگی تعدادی از نیروها، به کار گیری نیروی انسانی جدید در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما