شناسهٔ خبر: 54944754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«تجارت»، رمز ورود تل‌آویو به مناسبات دیپلماتیک با آنکارا

رژیم صهیونیستی، امروز از بازگشایی دفتر اقتصادی و تجاری با ترکیه و تلاش برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با آنکارا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رژیم صهیونیستی امروز (سه‌شنبه، ۵ ژوئیه) از بازگشایی دفتر اقتصادی و تجاری با ترکیه و تلاش تل‌آویو و آنکارا برای از سرگیری روابط دیپلماتیکی که از بیش از یک دهه دچار تیرگی بوده، خبر داد.

به نوشته «رأی الیوم»، به نظر می‌رسد که پس از آنکه، «رجب طیب اردوغان» درها را برای ازسرگیری روابط با رژیم صهیونیستی باز کرد، تل‌آویو گامی بی‌سابقه برای ترمیم و تحکیم روابط خود با ترکیه بردارد و «تجارت» رمز عبور آن است.

تل‌آویو و آنکارا در سال ۲۰۱۸، سفیران یکدیگر را اخراج کردند و بارها در خصوص منازعه اسرائیلی-فلسطینی انتقاداتی را رد و بدل کردند، اما اکنون به دنبال بازگرداندن نمایندگی به سطح سفیران هستند. در حالی که تل‌آویو در سال ۲۰۱۹، نمایندگی اقتصادی خود را در ترکیه کاهش داده بود.

ترکیه و رژیم صهیونیستی از می ۲۰۱۸  (بعد از اینکه آنکارا به بهانه افزایش حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس اشغالی، سفیر اسرائیل را اخراج کرد) به‌صورت متقابل سفیر نداشتند.

به نوشته رویترز، با وجود سال‌ها تیرگی روابط، دو طرف تجارت خود را حفظ کردند و ترکیه هنوز یکی از مهمترین شرکای اسرائیل است. حجم تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۱، با ۳۰ درصد افزایش به ۷.۷ میلیارد دلار رسید.

«اورنا باربی وای» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی گفت: بازگشایی دفتر اقتصادی، بازتابی از پایبندی اسرائیل به تعمیق روابط اقتصادی با ترکیه است. ما قصد داریم پس از گذشت بیش از یک دهه، به زودی کنفرانس اقتصادی مشترکی را بین دو کشور برگزار کنیم».

وی تاکید کرد که این گام به بیش از ۱۵۰۰ شرکت اسرائیلی که در حال حاضر به ترکیه صادرات دارند کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/م

نظر شما