شناسهٔ خبر: 54944443 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در آئین جایزه کتاب سال مطرح شد؛

ملی شدن صنعت نشر از اصول راهبردی وزارت فرهنگ در دوره جدید است/ فعالیت مستمر کارگروه کاغذ با حضور معاون اول رئیس جمهور صورت می‌گیرد

در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی بر لزوم ملی شدن صنعت نشر به عنوان یکی از اصول راهبردی وزارت فرهنگ در دوره جدید تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ ظهر امروز سه شنبه در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه این جایزه فاخر و علمی، تاکید کرد: ملی شدن صنعت نشر، از اصول راهبردی وزارت فرهنگ در دوره جدید است. 

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ) با تاکید بر این مطلب افزود: گزارش پیشرفت کارگروه کاغذ با حضور معاون اول رئیس جمهور به صورت هفتگی دریافت می‌شود و در این راستا از چند مجموعه بزرگ تولیدی کشور برای تحقق شعار راهبردی «ملی شدن صنعت نشر» حمایت می‌کنیم. 

وی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی درباره دستاوردها و افتخارات بزرگ نهضت اسلامی، ادامه داد: حوزه‌های مرتبط به نشر و کتاب به بلوغ و رشد رسیده و ایران اسلامی امروز در زمینه نشر در میان کشورهای مختلف دنیا جایگاه قابل قبولی دارد و در این زمینه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم به طوری که در بین کشورهای منطقه، جایگاه وسیعی در اختیار داریم. 

رئیس شورای هنر تصریح کرد: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار کتاب در کشور به چاپ می‌رسد که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها چاپ اولی است و این اتفاق باوجود همه مشکلات، دستاورد بزرگی در حوزه نشر به شمار می‌آید. 

وزیر فرهنگ به فروش ۲۵۰ میلیاردی کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و ادامه داد: این میزان فروش در حالی است که این نمایشگاه در دوره قبل ۹۰ میلیارد تومان فروش داشت؛ همچنین برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب همزمان با فروش فیزیکی بنا به اهتمام دولت در راستای تحقق شعار عدالت فرهنگی است. 

اسماعیلی با تاکید براینکه میزان فروش مجازی و حقیقی کتاب در این نمایشگاه نزدیک به یکدیگر بوده است، افزود: بهمن ‎ماه سال ۱۴۰۰ نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد که یک میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب از طریق سامانه مجازی به فروش رسید و یک‌هزار و ۲۹۰ شهر و دو هزار و ۸۰۰ روستا از نمایشگاه کتاب خریداری کردند و این کتاب‌ها به‌صورت رایگان از طریق پست به دورترین نقاط محروم هم ارسال شد. 

وی ادامه داد: همه فعالیت‌های وزارت فرهنگ در حمایت از ناشران، مولفان و زنجیره تولید و توزیع کتاب استوار خواهد بود و در همین راستا از همه بخش‌های مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی و همچنین توسعه کتابخانه‌های عمومی حمایت می‌کنیم. 

وزیر فرهنگ به سفر آتی رئیس‌جمهور به استان همدان اشاره کرد و گفت: چندی پیش در پیش سفر استانی به همدان نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز و توسعه کتابخانه‌های عمومی این استان مصوب قرار دادیم و این اقدام مهمی است که دولت با وجود همه مشکلات اقتصادی، به آن اهتمام دارد. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور درباره رویکرد جدید وزارت فرهنگ نسبت به مصلاهای کشور گفت: وزارت فرهنگ از ساخت و تجهیز مصلی‌ها حمایت خواهد کرد و مبنای حمایت از مصلی ها، توجه آن‌ها به دایر کردن اماکن فرهنگی و کتابخانه‌ها است چرا که دولت مردمی نهضت بزرگ کتابخوانی را بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از فعالیت مستمر کارگروه کاغذ با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و اظهار داشت: گزارش پیشرفت این کارگروه به صورت هفتگی دریافت می‌شود و در این راستا از چند مجموعه بزرگ تولیدی کشور برای تحقق شعار راهبردی «ملی شدن صنعت نشر» حمایت می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: این اقدامات بزرگ با وجود وضعیت موجود اقتصادی با حمایت شخص رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد و بحث واردات کاغذ با نرخ ارز قبلی در آخرین ساعات سال گذشته صورت گرفت و واردات کاغذ برای یک دوره کوتاه مدت برای پاسخگویی نیازهای صنعت نشر و مطبوعات صورت گرفت. 

اسماعیلی رویکرد دولت در حوزه فرهنگ را نگاه حمایتی دانست و تاکید کرد: شخص رئیس‎جمهور، مجموعه دولت و بنده به ‎عنوان خادم عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت حمایتی را بر خودمان واجب می‌دانیم و با تمام قدرت و توان آن را ادامه خواهیم داد و در این مسیر از هر اقدامی برای ارتقای این حرکت کوتاهی نخواهیم کرد. 

وی ارتقای سطح کمی و کیفی را رویکرد دوره جدید این وزارتخانه معرفی کرد و گفت: سعی می‌کنیم در این چرخه که مسائل و مشکلات بسیاری وجود دارد را حل و فصل کنیم چرا که همواره یاد گرفته‌ایم از امید و امیدواری سخن بگوئیم و همه توانمان را صرف حل مشکلات کنیم. 

وی در پایان گفت: جریان فرهنگی کشور وسیع است و در این مسیر از سربازان گمنام عرصه فرهنگ که شایسته تقدیر هستند، تجلیل می‌کنیم چرا که عدالت فرهنگی شعار و مبنای عمل دولت است و اهالی فرهنگ و هنر در نقاط مختلف کشور باید مورد توجه چتر حمایتی ما باشند. 

شان جوایز ادبی حفظ می‌شود 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حمید پارسانیا (دبیر علمی سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی) در سخنانی درباره روند داوری این رویداد با بیان اینکه داوران این رویداد حدود ۷۷ هزار ساعت وقت صرف کردند تا ۵۷ اثر برگزیده تقدیر و کمتر از۲۰ اثر برگزیده را معرفی کنند، گفت: وقتی فرهنگ به‌صورت تمدن بروز و ظهور پیدا می‌کند به وسیله کتاب ماندگار می‎‌‌شود و معنا از قلب و جان انسان افقی است که گشوده می‌شود. 

دبیر علمی سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به هم‎پوشانی جوایز فارابی، خوارزمی و کتاب سال جمهوری اشاره کرد و گفت: تکثر جوایز شاید خوب باشد اما هم‌پوشانی‌ها باید کمتر شود و سیاست‌هایی اتخاذ شود که‌شان و منزلت جوایز حفظ شود دنبال شود. 

به دنبال تکریم اهالی علم و فرهنگ هستیم 

یاسر احمدوند (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در این آیین با اشاره به فعالیت گسترده ایران در عرصه علمی در این قرن بیان کرد: امیدواریم اجمال دانش و دانش‌پژوهی در کشور منجر به گسترش بیشتر علم شود. وظیفه دولت و وزارت فرهنگ این است که برای تکریم اهل علم و فرهنگ فعالیت بیشتری کند. این در حالی است که برخی از آثار با سرمایه شخصی و برخی در شمار اندک منتشر می‌شود. 

وی تصریح کرد: این روند زیبنده ایران با فرهنگ غنی نیست. امیدواریم در این حوزه فعالیت‌هایی انجام دهیم که کتاب در جایگاه درست قرار بگیرد. همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که این حوزه ارتقا پیدا کند. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ در پایان اعلام کرد: مجموعه دولت برای برگزاری چهلمین دوره جایزه کتاب سال اقدامات مهمی در دست اجرا دارد تا در نتیجه آن امکانات این حوزه افزایش پیدا کند. 

آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز قلم (چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ، اعضای هیأت علمی، داوران، پدیدآورندگان و ناشران آثار شایسته تقدیر این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در تالار رودکی برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما