شناسهٔ خبر: 54943925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خانواده شیرین ابوعاقله به گزارش وزارت خارجه آمریکا اعتراض کردند

تلاش آمریکا برای تقصیرزدایی از صهیونیست‌ها

جوان آنلاين

وزارت خارجه آمریکا در گزارش جدید خود برای اعلام نتیجه تحقیقات در شهادت شیرین ابوعاقله به انواع توجیهات برای تقصیرزدایی از رژیم صهیونیستی متوسل شده است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت خارجه آمریکا روز گذشته نتایج تحقیقات روی گلوله عامل قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی را اعلام کرد و مدعی شد که به دلیل متلاشی شدن این گلوله، امکان ارائه ارزیابی دقیق درباره آن وجود ندارد!
 
نتایج تحقیقات آمریکا 

وزارت خارجه آمریکا بر مبنای گزارش یک تیم تحقیقاتی اعلام کرده که احتمالاً گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را به قتل رسانده از اسلحه نظامیان صهیونیست شلیک شده است، اما دلیلی وجود ندارد که نظامیان صهیونیست به صورت عمدی این خبرنگار فلسطینی را هدف قرار داده باشند.

تونی ابوعاقله، برادر شیرین ابوعاقله در این باره تاکید کرد: نتایج اعلام شده از سوی وزارت خارجه آمریکا از پایه و اساس غیر قابل پذیرش است. این مساله کاملاً روشن و واضح است که نظامیان صهیونیست در جریان این حادثه، ۱۶ گلوله به سوی خبرنگاران فلسطینی شلیک کرده اند که یک گلوله آن منجر به شهادت شیرین ابوعاقله و یک گلوله دیگر به زخمی شدن یک خبرنگار فلسطینی دیگر منجر شده است.

شبکه الجزیره و شماری از رسانه‌های فلسطینی به نقل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا خبر داد، این وزارت نمی‌تواند یقینا اعلام کند گلوله شلیک شده که منجر به کشته شدن شیرین ابو عاقله روزنامه نگار (شبکه الجزیره) در روز ۱۱ می‌گذشته در شهر جنین شد، از یک سلاح اسرائیلی بوده است.

این وزارتخانه در ادامه مدعی شد: آزمایش‌های جنایی انجام شده بر روی گلوله به دست آمده نتوانست به کارشناسان در زمینه رسیدن به منبع اصلی شلیک کننده کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد: بعد از بررسی‌های جنایی انجام شده بر روی گلوله توسط کارشناسان مستقلی که تحت نظر هماهنگ کننده آمریکایی فعالیت می‌کنند، این امکان فراهم نشد که بتوان به نتیجه قاطعی درباره منبع شلیک این گلوله رسید.

وی افزود: نتیجه گیری صورت گرفته از سوی هماهنگ کننده آمریکایی آن است که در نتیجه بررسی تحقیقات انجام شده توسط طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی باید گفت ترجیحا ابوعاقله با گلوله شلیک شده از محل تمرکز ارتش اسرائیل به قتل رسیده است.

با این وجود هماهنگ کننده مدعی شد هیچ دلیلی برای رسیدن به این اعتقاد به دست نیاورده است که شلیک صورت گرفته متعمدانه بوده باشد، اما در نتیجه شرایط اسفباری این اتفاق رخ داد که در آن ارتش اسرائیل مشغول انجام عمیات علیه فعالان جهاد اسلامی بود.

از سوی دیگر یک مسئول فلسطینی در واکنش به این بیانیه به رویترز گفت: اسرائیل قاتل شیرین ابوعاقله است و باید مجازات شود.

الجزیره هم به نقل از وزیر دادگستری تشکیلات خودگردان اعلام کرد: بدون مقایسه و مطابقت گلوله با اسلحه شلیک کننده تحقیقات درباره قتل شیرین ابوعاقله ناقص باقی می‌ماند.
 
اعتراف اسرائیلی‌ها 
 
این در حالی است که پیش ازاین، رژیم اسرائیل خود به شهادت رساندن شیرین ابوعاقله اعتراف کرده بود.
 
ارتش اسرائیل بعد از انجام تحقیقاتی درباره ترور شیرین ابوعاقله، اذعان کرد که گلوله‌های نظامیان صهیونیست باعث شهادت وی شده است.
 
هرچند که تحقیقات اولیه ارتش رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که تعیین دقیق منبع و مکان شلیک به سوی او امکان پذیر نیست و مقام‌های این رژیم ادعا کردند که احتمال هدف قرار گرفتن اشتباهی او توسط یک نظامی یا یک فلسطینی مسلح هم وجود دارد.
 
با این همه مستندات خلاف این مهم را اثبات می‌کرد. پس از چند روز تحقیق نیویورک تایمز نشان داد که هیچ فلسطینی مسلحی در آن هنگام نزدیک ابوعاقله نبوده است. این تحقیق نشان می‌داد که ۱۶ گلوله از مکان استقرار این خودروی نظامی به سوی ابوعاقله شلیک شده، در حالی که اسرائیل مدعی شلیک پنج گلوله شده است.
 
با همه کشمکش‌ها پس از مدتی سازوکار‌های مختلف ملل متحد بر لزوم پاسخگویی اسرائیل در قبال کشتن خبرنگاران تاکید دارد.
 
دفتر کمیسر عالی حقوق بشر ضمن اعلام اینکه بررسی‌های سازوکار‌های مختلف ملل متحد حاکی از آن است که خانم شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره که اخیرا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به قتل رسید توسط نیرو‌های اسرائیلی هدف قرار گرفته است بر لزوم پاسخگویی اسرائیل و محاکمه عوامل این جنایت تاکید کرد.
 
متعاقب این موضعگیری شفاف، موضوع قتل خبرنگار یاد شده در جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح و همه اعضا از جمله آمریکا اسرائیل را موظف دانستند که پاسخگوی این جنایت باشد.
 
با این حال وضعیت کنونی حکایت از این دارد چنین جلساتی نمایش ظاهری است و امریکا در عمل خلاف آنچه می‌گوید عمل خواهد کرد.

نظر شما